AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #1 Skrevet 28. mars 2017 Nå er ikke jeg selv på utkikk etter jobb der, men bruker å handle ved Rema 1000, Coop, og noen ganger Kiwi. Jeg har observert at det er utrolig mye forskjellig som jobber der. Noen er ekstremt engasjerte, alltid blide og smilende, hyggelige med kunder. Andre virker å være totalt ubrukelige. Til de grader at jeg ikke skjønner hvordan de greide å få jobb. Samtidig leser jeg om flere hundre søkere på akkurat disse jobbene. Noen her som jobber med ansettelse og seleksjon i denne bransjen? Hvordan fungerer det? Jeg er mest nysgjerrig på hvordan noen som så vidt kan snakke Norsk, og som jobber ekstremt sakte, kan bli valgt over mer kompetent arbeidskraft? Anonymkode: a12fd...547
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #2 Skrevet 28. mars 2017 Først og fremst: Bekjentskaper/nettverk. Om butikksjef kjenner noen eller har ansatte som kjenner noen, så er det gjerne mye lettere. Man kan si hva man vil, men dette vil man aldri bli kvitt. For det andre er man ikke nødvendigvis egnet selv om man fremstiller seg godt på intervju. Anonymkode: 7bb9e...3c9 7
lillehavfruen Skrevet 28. mars 2017 #3 Skrevet 28. mars 2017 Tror og et faktum, spesielt på bedrifter som ikke lønner godt, og ikke følger arbeidsmiljøen til punkt og prikke, heller velger de som "ikke får seg noe annet" for å utnytte de. Og andre er kanskje på praksis fra nav. Personlig syns jeg alle burde få sjansen til å jobbe, og at det handler like mye om opplæringen som blir gitt enn hvilke personlighet de enkelte har. Alle kan gjøre en god jobb med en god leder. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #4 Skrevet 28. mars 2017 Vet ikke hvordan praksis er nå, men jeg fikk jobb uten intervju i 2013, grunnet gode referanser. Referanser er jo mulig å lyve på seg. Anonymkode: bca27...d18
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #5 Skrevet 28. mars 2017 De jeg kjenner med jobb i dagligvarebutikk har fått via bekjente, type datteren til venninnen til bestemor er daglig leder. Det er ganske mange ulike folk der, blant annet noen fra NAV og diverse tidligere rusmisbrukere og fra andre institusjoner som blir gitt en sjanse. Tror egentlig ikke karakterer og tidligere erfaring har så utrolig mye å si hos noen kjeder. Anonymkode: 378ad...eab 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #6 Skrevet 28. mars 2017 Innvandrere får dekket 90 % av lønnen fra NAV. Derfor blir de valgt fremfor kompetente nordmenn. Anonymkode: 8d40d...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Innvandrere får dekket 90 % av lønnen fra NAV. Derfor blir de valgt fremfor kompetente nordmenn. Anonymkode: 8d40d...6a9 total pisspreik. Anonymkode: f693a...dd1 8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #8 Skrevet 28. mars 2017 Legg merke til hvor ofte de skifter ut folk. Her hos min faste butikk, er det vel 4/5 faste som har vært der i flere år. Så en drøss andre. Noen engasjerte,noen andre ikke. De er stort sett utlendinger,og unge norske. Felles er at de kommer fra nav. Sånn slipper de å ansette folk. Noen er der tre mnd,så kommer det nye til. Har sett noen av de,dukker opp på andre butikker. Ingen av de forblir. En gullgruve for butikken. De slipper jo lønnsutgifter. Og for de som jobber?dømt til evig fattigdom. Sjeldent det fører til noe Anonymkode: 0f029...cfb 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #9 Skrevet 29. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg merke til hvor ofte de skifter ut folk. Her hos min faste butikk, er det vel 4/5 faste som har vært der i flere år. Så en drøss andre. Noen engasjerte,noen andre ikke. De er stort sett utlendinger,og unge norske. Felles er at de kommer fra nav. Sånn slipper de å ansette folk. Noen er der tre mnd,så kommer det nye til. Har sett noen av de,dukker opp på andre butikker. Ingen av de forblir. En gullgruve for butikken. De slipper jo lønnsutgifter. Og for de som jobber?dømt til evig fattigdom. Sjeldent det fører til noe Anonymkode: 0f029...cfb Det er på ingen måte en gullgruve for butikken. Vi har hatt et noen i praksis via nav, kun en om gangen. To av de har fått fast jobb. Hun vi har nå dukker ikke opp til avtalt tid, og jobber fryktelig sakte. Vi regner ikke med den som er hos oss via nav for å si det sånn, ikke før vi har blitt ordentlig kjent og ser om vedkommende er istand til å gjøre en god jobb. Blir det gjort en god jobb blir det ansettelse. Og til dere som klager på utenlandske arbeidere. Vi har to stk, vanvittig flinke. Er det ikke flott at de integreres og jobber for pengene? Det er ikke nav som betaler nei! Anonymkode: c4345...f87 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #10 Skrevet 29. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er på ingen måte en gullgruve for butikken. Vi har hatt et noen i praksis via nav, kun en om gangen. To av de har fått fast jobb. Hun vi har nå dukker ikke opp til avtalt tid, og jobber fryktelig sakte. Vi regner ikke med den som er hos oss via nav for å si det sånn, ikke før vi har blitt ordentlig kjent og ser om vedkommende er istand til å gjøre en god jobb. Blir det gjort en god jobb blir det ansettelse. Og til dere som klager på utenlandske arbeidere. Vi har to stk, vanvittig flinke. Er det ikke flott at de integreres og jobber for pengene? Det er ikke nav som betaler nei! Anonymkode: c4345...f87 På generelt grunnlag: Yeah right. Flott at dere er en (av få) som bryr seg, men jeg har sett det du siterer mange steder. Folk fra NAV og andra organisasjoner som jobber gratis eller nesten gratis og som da presser ut annen arbeidskraft. Vi ser de samme tendensene i andre deler av samfunnet også, der f. eks. også høyt utdannede jobber i det ene "internshipet" etter det andre, eller jobber "frivillig" for å få "erfaring". Videre arbeidskraft fra Øst Europa som jobber for en slikk og ingenting. Kort sagt, det seriøse arbeidslivet står for fall, og om 20 år vil det ikke lenger være mange faste stillinger å oppdrive for å si det sånn, de fleste vil leve i en hånd til munn tilværelse. Anonymkode: 7bb9e...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #11 Skrevet 29. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er på ingen måte en gullgruve for butikken. Vi har hatt et noen i praksis via nav, kun en om gangen. To av de har fått fast jobb. Hun vi har nå dukker ikke opp til avtalt tid, og jobber fryktelig sakte. Vi regner ikke med den som er hos oss via nav for å si det sånn, ikke før vi har blitt ordentlig kjent og ser om vedkommende er istand til å gjøre en god jobb. Blir det gjort en god jobb blir det ansettelse. Og til dere som klager på utenlandske arbeidere. Vi har to stk, vanvittig flinke. Er det ikke flott at de integreres og jobber for pengene? Det er ikke nav som betaler nei! Anonymkode: c4345...f87 TS her: Var selvfølgelig ikke meningen å henge ut utlendinger, men det var de eksemplene jeg kom på fra min lokale Rema. Finnes Nordmenn som også er håpløse i butikk, som jeg også lurer på hvordan de greide å få jobb. Jeg er alt for integrering av både innvandrere og folk som skulle slite, men å plassere de bak kassa på butikker med vanvittig høyt trykk er kanskje ikke alltid den beste metoden. Har selv stått i bak noen som kjeftet dem bak kassa huden full, da de ikke kunne kommunisere på riktig vis. Noe som førte til feil. (Nå synes jeg generelt at slike folk er drittsekker, men slike kan man jo møte på daglig, når man jobber der). Anonymkode: a12fd...547
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #12 Skrevet 27. juni 2020 På 28.3.2017 den 18.55, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvordan praksis er nå, men jeg fikk jobb uten intervju i 2013, grunnet gode referanser. Referanser er jo mulig å lyve på seg. Anonymkode: bca27...d18 Hvordan? Arbeidsgiver ringer jo til referansene. Anonymkode: cd907...2ea
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 På 29.3.2017 den 18.32, AnonymBruker skrev: TS her: Var selvfølgelig ikke meningen å henge ut utlendinger, men det var de eksemplene jeg kom på fra min lokale Rema. Finnes Nordmenn som også er håpløse i butikk, som jeg også lurer på hvordan de greide å få jobb. Jeg er alt for integrering av både innvandrere og folk som skulle slite, men å plassere de bak kassa på butikker med vanvittig høyt trykk er kanskje ikke alltid den beste metoden. Har selv stått i bak noen som kjeftet dem bak kassa huden full, da de ikke kunne kommunisere på riktig vis. Noe som førte til feil. (Nå synes jeg generelt at slike folk er drittsekker, men slike kan man jo møte på daglig, når man jobber der). Anonymkode: a12fd...547 Hva slags feil førte det til? Anonymkode: 5808c...954
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå