AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #1 Skrevet 28. mars 2017 En av dagene denne uken skal jeg på møte med saksbehandler/veileder fra NAV, veileder fra attføringsbedriften jeg er tilknyttet til med praksisen jeg er i og legen min. Jeg har seriøst ikke noe lyst til dette i det hele tatt. Skjønner ikke helt poenget egentlig. Jeg er nesten helt på gråten nå. På dette møtet skal jeg sitte å snakke om hva jeg vil videre og sånne ting og sikkert svare på masse dumme spørsmål som jeg overhodet ikke har noe svar på. Saksbehandleren fra NAV har jeg aldri møtt, veiledernen fra attføringsbedriften liker jeg egentlig ikke så veldig godt og legen har medisinsk informasjon som jeg ikke vil at noen skal vite om og jeg vil i hvertfall ikke snakke om det. Skjønner egentlig ikke hvorfor legen skal være med.... det har jo ingenting med helsen min å gjøre overhodet. Men håper bare ikke dette varer kjempelenge... det er det verste jeg vet å være på slike møter med autoritetspersoner eller hva man kaller de.... bare sitte der å være samtaleobjektet. Har så vanvittig dårlig erfaring med det fra før av og blir helt kvalm bare ved tanken.. Noen som har vært på et slikt møte og kan fortelle litt hvordan det foregår..Og hvor lang tid slike møter pleier å vare? Helt enkelt handler dette møtet om jeg skal fortsette å ha oppfølgning fra attføringsbedriften eller bare nav og om hvor lenge jeg kan fortsette på praksisplassen jeg er nå... Men vet ikke mer enn det.... Anonymkode: f7ef6...364
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #2 Skrevet 28. mars 2017 Hvis du dropper å motta penger fra det offentlige så slipper du møtene som følger med også, vil du ha penger er det imidlertid en del kriterier som skal følges, bl.a sammarbeidsmøter. Det er da helt naturlig at nav og attføringsbedriften snakker om hvordan det går og veien videre, og at legen er med for å si om det er ok medisinsk sett at du gjør slik og sånn eller ikke. Legen legger ikke ut om medisinke tilstander eller taushetsbelagte opplysninger, det er en samtale om ditt funksjonsnivå. Du må rett og slett ta deg sammen, det er ikke alt i livet som er like kjekt, men som man faktisk bare må gjennom likevel. Anonymkode: 8f358...9db 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #3 Skrevet 28. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du dropper å motta penger fra det offentlige så slipper du møtene som følger med også, vil du ha penger er det imidlertid en del kriterier som skal følges, bl.a sammarbeidsmøter. Det er da helt naturlig at nav og attføringsbedriften snakker om hvordan det går og veien videre, og at legen er med for å si om det er ok medisinsk sett at du gjør slik og sånn eller ikke. Legen legger ikke ut om medisinke tilstander eller taushetsbelagte opplysninger, det er en samtale om ditt funksjonsnivå. Du må rett og slett ta deg sammen, det er ikke alt i livet som er like kjekt, men som man faktisk bare må gjennom likevel. Anonymkode: 8f358...9db Poenget mitt var bare at jeg har veldig dårlig erfaring med slike møter fra tidligere f.eks på skolen hvor lærere og flere diskutere hva de trodde var best for meg. Og uheldigvis for meg har jeg skrevet under på en samtykkeerklæring som tillater at nav innhenter opplysninger fra legen... Jeg vet at jeg må dette. Men det må da være lov å si at det er litt ubehaglig?????? Jeg bare lurte på om noen hadde noe erfaring med sånne møter!? Anonymkode: f7ef6...364 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #4 Skrevet 28. mars 2017 Hvorfor skjønner du ikke at legen må være med ? Mottar du ikke penger pga sykdom/helsen ? Helt naturlig at legen er med. På slike møter forklarer du deg, legen seg og veilederen seg om hvordan du har det, og hvordan de oppfatter deg og din helse/sykdom . Og veien videre for deg. Anonymkode: 1ad75...890 1
altflyter Skrevet 28. mars 2017 #5 Skrevet 28. mars 2017 (endret) Det høres ut som om det er et ansvarsgruppemøte du skal på. Det er ikke så skummelt som det høres ut som Det handler bare om at alle rundt deg skal ha samme informasjon og at du skal kunne holde alle oppdatert. Ansvarsgruppemøtet er "ditt", så de skal ikke snakke over hodet på deg. Det er ment å være en samtale med deg som fokus, men du skal delta like mye som dem Det er ikke veldig gøy med sånne møter, men det er nødvendig. Nå får du en mulighet til å bli kjent med apparatet rundt deg, for det virker det ikke som du er enda. Har du en ok saksbeandler, så går nok dette helt fint! Du bekymrer deg for den medisinske informasjonen legen din sitter på: Legen skal kun ta opp tematikk som er relevant for situasjonen her og nå. Nav har ingen rett til å vite om medisinske ting med mindre det har eller kan ha innvirkning på jobb/arbeidstrening eller lignende. De skal bare vite det det er nødvendig at de vet Hvis du tør/klarer, så kan du prøve å ta litt styring i møtet, så har du kontroll på hva som blir sagt. Lykke til Endret 28. mars 2017 av altflyter skriveleif 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #6 Skrevet 28. mars 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skjønner du ikke at legen må være med ? Mottar du ikke penger pga sykdom/helsen ? Helt naturlig at legen er med. På slike møter forklarer du deg, legen seg og veilederen seg om hvordan du har det, og hvordan de oppfatter deg og din helse/sykdom . Og veien videre for deg. Anonymkode: 1ad75...890 Jeg mottar ikke noe foreløpig pga sykdom, men har søkt om aap. Har tiltakspenger for øyeblikket. Vet ikke så mye om aap blir innvilget. Tørr ikke håpe på noe i alle fall Anonymkode: f7ef6...364
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 Og derfor må jo legen med, om du skal få Aap, må jo nav få vite grunnen? Anonymkode: 6b513...637 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #8 Skrevet 28. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mottar ikke noe foreløpig pga sykdom, men har søkt om aap. Har tiltakspenger for øyeblikket. Vet ikke så mye om aap blir innvilget. Tørr ikke håpe på noe i alle fall Anonymkode: f7ef6...364 Aah. Da er legen med pga nav vil høre om din tilstand og situasjon fra legen . De vil sikkert høre hvilken behandling , eller aktiviteter/jobber du kan gjøre med tanke på helse . Så legger nav opp en aktivitetsplan som varer så og så lenge før nytt møte med nav. Men da uten lege .om du får aap da vel og merke. Lykke til Anonymkode: 1ad75...890
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #9 Skrevet 28. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En av dagene denne uken skal jeg på møte med saksbehandler/veileder fra NAV, veileder fra attføringsbedriften jeg er tilknyttet til med praksisen jeg er i og legen min. Jeg har seriøst ikke noe lyst til dette i det hele tatt. Skjønner ikke helt poenget egentlig. Jeg er nesten helt på gråten nå. På dette møtet skal jeg sitte å snakke om hva jeg vil videre og sånne ting og sikkert svare på masse dumme spørsmål som jeg overhodet ikke har noe svar på. Saksbehandleren fra NAV har jeg aldri møtt, veiledernen fra attføringsbedriften liker jeg egentlig ikke så veldig godt og legen har medisinsk informasjon som jeg ikke vil at noen skal vite om og jeg vil i hvertfall ikke snakke om det. Skjønner egentlig ikke hvorfor legen skal være med.... det har jo ingenting med helsen min å gjøre overhodet. Men håper bare ikke dette varer kjempelenge... det er det verste jeg vet å være på slike møter med autoritetspersoner eller hva man kaller de.... bare sitte der å være samtaleobjektet. Har så vanvittig dårlig erfaring med det fra før av og blir helt kvalm bare ved tanken.. Noen som har vært på et slikt møte og kan fortelle litt hvordan det foregår..Og hvor lang tid slike møter pleier å vare? Helt enkelt handler dette møtet om jeg skal fortsette å ha oppfølgning fra attføringsbedriften eller bare nav og om hvor lenge jeg kan fortsette på praksisplassen jeg er nå... Men vet ikke mer enn det.... Anonymkode: f7ef6...364 Så mye negativitet, er det nødvendig når du har tre personer på et møte, der alle er opptatt av å hjelpe deg? Snu tankegangen din, begynn å tenke positivt, se muligheten dette møtet gir deg for videre utvikling og muligheter. Anonymkode: d9a6b...31c 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #10 Skrevet 28. mars 2017 19 minutter siden, altflyter skrev: Det høres ut som om det er et ansvarsgruppemøte du skal på. Det er ikke så skummelt som det høres ut som Det handler bare om at alle rundt deg skal ha samme informasjon og at du skal kunne holde alle oppdatert. Ansvarsgruppemøtet er "ditt", så de skal ikke snakke over hodet på deg. Det er ment å være en samtale med deg som fokus, men du skal delta like mye som dem Det er ikke veldig gøy med sånne møter, men det er nødvendig. Nå får du en mulighet til å bli kjent med apparatet rundt deg, for det virker det ikke som du er enda. Har du en ok saksbeandler, så går nok dette helt fint! Du bekymrer deg for den medisinske informasjonen legen din sitter på: Legen skal kun ta opp tematikk som er relevant for situasjonen her og nå. Nav har ingen rett til å vite om medisinske ting med mindre det har eller kan ha innvirkning på jobb/arbeidstrening eller lignende. De skal bare vite det det er nødvendig at de vet Hvis du tør/klarer, så kan du prøve å ta litt styring i møtet, så har du kontroll på hva som blir sagt. Lykke til Det er ikke et ansvarsgruppemøte. For det har ikke blitt sagt at det er det. Er bare redd for at jeg kommer til å få masse spørsmål som jeg ikke har noe svar på! Jeg liker ikke så veldig godt å være samtaleemne for andre. Eller å bli snakket om. Vet jo egentlig av det ikke er noe å grue seg til, men det er tre andre som er tilstede. Skal egentlig bare avgjøres om jeg skal ha oppfølgning fra NAV eller om jeg fortsatt skal være tilknyttet attføringsbedriften. Siden jeg har vært det et åt allerede og det er visst noe med at i utgangspunktet kan man bare være det et år. Men man hat muligheten til å forlenge om det er behov og ønske for det. Anonymkode: f7ef6...364
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #11 Skrevet 28. mars 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og derfor må jo legen med, om du skal få Aap, må jo nav få vite grunnen? Anonymkode: 6b513...637 NAV har fått all dokumentasjon som er nødvendig for søknaden om AAP Anonymkode: f7ef6...364
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #12 Skrevet 28. mars 2017 Hei. Dette er ingenting å være redd for. De er der for å hjelpe deg! Det spørsmålet du må forberede deg på, er nok hva du tenker skal skje videre. Altså hvilken plan du har for fremtiden. Det er det de fokuserer på, hele veien.... Anonymkode: 4a1f3...f09
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #13 Skrevet 28. mars 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et ansvarsgruppemøte. For det har ikke blitt sagt at det er det. Er bare redd for at jeg kommer til å få masse spørsmål som jeg ikke har noe svar på! Jeg liker ikke så veldig godt å være samtaleemne for andre. Eller å bli snakket om. Vet jo egentlig av det ikke er noe å grue seg til, men det er tre andre som er tilstede. Skal egentlig bare avgjøres om jeg skal ha oppfølgning fra NAV eller om jeg fortsatt skal være tilknyttet attføringsbedriften. Siden jeg har vært det et åt allerede og det er visst noe med at i utgangspunktet kan man bare være det et år. Men man hat muligheten til å forlenge om det er behov og ønske for det. Anonymkode: f7ef6...364 Du har lov til å si "jeg vet ikke" Anonymkode: 8869e...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #14 Skrevet 28. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et ansvarsgruppemøte. For det har ikke blitt sagt at det er det. Er bare redd for at jeg kommer til å få masse spørsmål som jeg ikke har noe svar på! Jeg liker ikke så veldig godt å være samtaleemne for andre. Eller å bli snakket om. Vet jo egentlig av det ikke er noe å grue seg til, men det er tre andre som er tilstede. Skal egentlig bare avgjøres om jeg skal ha oppfølgning fra NAV eller om jeg fortsatt skal være tilknyttet attføringsbedriften. Siden jeg har vært det et åt allerede og det er visst noe med at i utgangspunktet kan man bare være det et år. Men man hat muligheten til å forlenge om det er behov og ønske for det. Anonymkode: f7ef6...364 Du må ikke vite alt. Det er helt i orden at du sier "nei det er jeg usikker på" eller "det har jeg ikke tenkt på enda". Jeg går selv på AAP og har i løpet av mange møter og samtaler måtte svart enkelt og greit med et "nei, det vet jeg ikke". De forventer ikke at du vet og kan alt fra før av, så at du får et spørsmål du ikke har et svar på er helt greit. Da kommer de mest sannsynlig til å komme med alternativer for deg, eller fortelle litt om hva som kan gjøres og hva de tror ikke bør gjøres. Kanskje sier de at du kan tenke på det til neste gang, eller så får du et lite øyeblikk til å tenke over det som det blir spurt om og kjenne litt på hva som føles best ut for deg. Ikke vær redd for å tenk høyt. Da kan de komme med innspill hvis du føler du står fast, i tillegg til at de blir litt bedre kjent med deg og din måte å tenke på. "Nei, jeg tror ikke det alternativet passer fordi... Men jeg tror kanskje det passer bedre med tanke på...." Og hvis det er noen ord eller uttrykk de bruker som du ikke forstår, ikke vær redd for å si det. "Du, det ordet der er jeg litt usikker på hva betyr" eller "du, jeg er ikke så godt kjent med det ordet der jeg. Hva betyr det?" Det har jeg også gjort mange ganger i løpet av min tid hos NAV. Vi er ikke verdensmestere i alt. Jeg er kanskje flink til å snakke engelsk, og flink til å tegne. Men ikke like flink når det kommer til fagspråk. Sånn er det bare. Anonymkode: 76584...c6d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #15 Skrevet 28. mars 2017 Du får bynne å jobbe da, så slipper du å være en samfunnsbyrde. Anonymkode: 2f337...27b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå