AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #1 Skrevet 28. mars 2017 Min sønn som snart fyller 2 skal begynne i barnehagen. Han sliter en del med mat, setter mye i halsen og brekker seg lett. Det ender ofte med at han setter i halsen så vi må snu han opp ned. Han spiser lite biter, vil ikke. Vil heller ikke smake ny mat. Helst bare grøt, fruktmos, pupp og vann. Dette blir selvsagt et problem når han nå begynner i barnehagen. Der er det frukt, som han setter i halsen... det er skiver, som han spiser i små biter, men vil ikke ha så mye. Han er ikke underernært, heldigvis. Jeg kjenner veldig på at jeg gruer meg til å gi "kontrollen" på dette over til noen andre. At de ikke skal ta det seriøst, men tro jeg er en hysterisk mor. Vi skal på oppfølging på helsestasjon for å finne ut om dette er noe som må utredes, men det er ikke før han har gått der en måneds tid. Han har hatt et par dager der nå, og vil ikke spise noe. Jeg har jo hvert med, men i morgen skal han være der alene under måltid. Kjenner jeg er veldig nervøs med tanke på dette. Han skal i utgangspunktet ha korte dager på ca 5 timer der, så det er jo ikke krise om han ikke spiser. Er bare så nervøs for at noen der gir han hele druer, store skivebiter, prøver å tvinge han til å spise osv og han får det i halsen. Jo mer han får i halsen og spyr, jo mer nekter han å spise. Dette er en veldig ond sirkel, og han er så liten at det er vanskelig å forklare noe for han. dette ble litt rotete, men følte bare for å lette litt på noen bekymringer. Vet ikke om jeg kommer til å slappe av et sekund når han er der. Huff gode råd og erfaringer blir tatt i mot med takk!! Anonymkode: c6924...f0b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #2 Skrevet 28. mars 2017 Vi hadde et barn med samme problem da jeg jobbet i barnehage. Vi var alltid en som satt med barnet under måltider og lot barnet spise i den farten og mengden det foretrakk. Det gikk veldig fint. Hadde aldri noe problem med at maten satt seg fast. Jeg regner med at du har god dialog med barnehagen om dette? Jeg tror det barnet jeg prater om hadde en diagnose på problemet, og at det kanskje var grunnen til at det ble fulgt så godt opp, men om dere ikke har kommet så langt mener jeg fremdeles at dette er noe barnehagen må ta på alvor. Lykke til, det gør oftest bedre enn du tror med barnehagestart. Jeg har hatt meget kresne barn ( uten å sammenligne med deres problem) og alle mine har spist godt av det meste som ble tilbudt i barnehagen. Eneste unntaket er lille stabeist som alltid har nektet å spise grøt, det klarte de ikke endre. Anonymkode: 79cb0...a2b 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #3 Skrevet 28. mars 2017 Jeg ville bedt om utredning via fastlegen så dere kommer i gang med det kjappere. Ellers så skal barnehagen kunne følge opp dette uten problemer, lag gjerne et skriv hvor du forklarer nøye. Dette kan nok leder på avdelingen sørge for at alle ansatte som har med dit barn å gjøre er godt informert Dette er jo ikke noe annerledes enn feks en allergi hvor de ansatte må passe på hva barnet får i seg. Anonymkode: 0cd03...9f3 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 28. mars 2017 #4 Skrevet 28. mars 2017 Barnehagen gjør som de får beskjed om og vil selvsagt ikke presse i mat som barnet brekker seg av. Om du vil at han skal spise grøt i barnehagen så har du med ferdig grøt som kun trenger å varmes kjapt i mikroen så fikser barnehagen det.
ablaze Skrevet 28. mars 2017 #5 Skrevet 28. mars 2017 Vi hadde samme problemet, men mitt barn var 13 måneder og prematur, så han var sen med å klare å spise klumper/skive/varm lunch. Etter et par måneder spiste han alt og nå er han den i avdelingen som spiser mest. Gi beskjed i barnehagen og la dem og barnet ta det i sitt tempo. Mest sannsynlig så vi han gjøre og spise som de andre gjør. Fortsett også jobbe med maten hjemme, for det er trening som må til (så sant det ikke er medisinsk årsak da..)
Lawyer Skrevet 28. mars 2017 #6 Skrevet 28. mars 2017 Sjekket mandlene? Har god erfaring med BHG og mitt barn som alltid har hatt spiseproblematikk. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 Dette er ikke normalt for en 2 åring. Kontakt fastlege for utredning så fort som mulig, så dette får orden på seg. Kanskje kan det være mer, men min første tanke var reflux eller mandlene. Anonymkode: 73e1e...dba 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #8 Skrevet 28. mars 2017 Veldig bra at dere får utredet dette. I vår barnehage har de både grøt og middagsglass til de barna som vil ha det, og hvis de ikke har det, kan du bare sende det med. Snakk ordentlig med barnehagen om dette, skriv det ned og forklar godt. Det går sikkert bra. Husk at barnehagen heller ikke er interessert i at noe skal skje med ditt barn! Anonymkode: 42314...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #9 Skrevet 28. mars 2017 Takk for gode ord. Gruer meg men det må jo gå bra. Må bare ha en åpen og god dialog med barnehagen underveis og stolenpå at de gjør jobben sin. ts Anonymkode: c6924...f0b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #10 Skrevet 28. mars 2017 1 time siden, Lawyer skrev: Sjekket mandlene? Har god erfaring med BHG og mitt barn som alltid har hatt spiseproblematikk. Lykke til Mandlene er ikke sjekket, vi hørte tidligere til en annen kommune og der ble vi ikke tatt på alvor, så jeg håper de sjekker dette på neste time! Vi har et mye bedre inntrykk av hjelpeapparatet her vi bor nå helsigvis TS Anonymkode: c6924...f0b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #11 Skrevet 29. mars 2017 Jeg har fått fjernet mandlene på alle tre barna. Eldste slet med å svelge ned mat. Yngste fikk tilslutt henvisning videre (var legestudent tilstede hos fastlegen da han sa ja) Kirurgen som skulle operere lurte på hvorfor vi ikke hadde kommet før. Jobber i barnehage, og vi passer på de som sliter med å svelge. Da et barn flyttet, fikk jeg et kort, der det sto : takk for at du lærte meg å spise eple, uten at det satt fast i halsen. Så få sjekket mandlene Anonymkode: ebccb...34c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #12 Skrevet 29. mars 2017 Tungebåndet kan også være problemet. Bare vær obs på at de fleste barneleger og ØNH-leger ikke kan nok om stramt tungebånd, så selv om de sier det ser bra ut kan det være såkalt skjult/bakre tungebånd som er stramt. Anonymkode: 2485d...2d2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #13 Skrevet 29. mars 2017 Be om utredning. Be dem følge ekstra med under måltider. Ta med ekstra mat du vet han spiser dersom han ikke skulle spise maten han får i bhg. I noen tilfeller går dette seg til av seg selv, i andre trenger man hjelp. Vi har opplevd å ha barn med store dpisevansker på avdelingen som har tilpasset seg etter en ukes tid også har vi hatt de som aldri klarer av diverse fysiske årsaker. Anonymkode: d796d...afe
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #14 Skrevet 1. april 2017 Takk for gode svar, det har gått greit nok hittil. Får i seg litt skive i barnehagen eneste TS Anonymkode: c6924...f0b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #15 Skrevet 1. april 2017 Kansje du får til en utredging før bhg begynner? Sett det i gang og så får du ta et møte med de som jobber i bhg. De tar det nok seriøst når de får vite at legen undersøker det og at han er under utredning. Anonymkode: f0d37...6c5
ViljaH Skrevet 1. april 2017 #16 Skrevet 1. april 2017 I vår småbarnsavdeling er de ansatte veldig på når det gjelder å ta godt imot, bli kjent med og følge opp behovene til de ulike små. De får ansvaret for foreldrenes dyrebare små, og tar det på største alvor. De har hatt små barn med ulike utfordringer som f.eks spiseproblemer, sterk matallergi, brannskader, lammelse i nedre halvdel av kropp. I tillegg til mer vanlige utfordringer som dårlig syn, stamming og så videre. Jeg opplever de har stor kunnskap og omsorg for barn, og strekker seg for hvert enkelt. På høsten får de en flokk nye småbarn med helt ulike rutiner og behov. På bare en uke eller to begynner de å bli samkjørt. Flere ganger har jeg sagt ting som at: barnet mitt sovner ikke i vogna når den står stille, den må rugges. De sier de vil rugge hvis det må til. 2 dager tok det, så var barnet over på deres måte. Jeg hadde prøvd i flere måneder Mitt tips er derfor at du finner ut hvem som er ditt barns kontakt, og tar et lite møte for å få forklare situasjonen. Hva spesifikt erfarer du har vært problem, hvordan har du løst det. Så holder du tett dialog med barnehagen. Jeg vil da tro du får høre hver dag ved henting hvordan måltider har gått, og hva de tenker om det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå