Gå til innhold

Naboer som bråker, barn med diagnose..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er riktig plassert, men prøver. Bor i 4-mannsbolig og har en familie over oss som bråker fælt. De har 3 barn, hvorav den ene har en diagnose som gjør at h'n tramper og skriker voldsomt av og til. Dette visste vi ikke da vi kjøpte. Noen ganger høres det ut som en skrekkfilm. Lyspærene våre går stadig vekk og lyset blinker når h'n tramper som verst. I tillegg har de to yngre barn som løper mye og roper og prater veldig høyt i trappeoppgangen (jada, det kunne vi forutsett, men samlet sett (inkl barnet med diagnose) blir dette veeeeldig mye lyd). Da mine barn var små og vi bodde i blokk så lærte jeg dem å være stille i trappene, og det tror jeg er gjengs for mange. Altså å tenke på å ta litt hensyn. Men disse foreldrene lar barna drive opp og ned trappene i tjue minutter før de selv er klare til å komme seg ut. Ungene sitter da i trappa og roper/synger, eller roper til foreldrene 2 etg opp. Det er dritirriterende.

I tillegg leker de i etg rett over vår leil tidlig i helgene, med banking i gulvet etc. De har en etg til over der, som de med fordel kunne brukt iaf frem til 9 i helgene, men de tenker visst ikke så langt. Trehus forresten, så veldig dårlig lydisolering.

Hvordan ta opp dette uten at de blir fornærma? At et barn har diagnose og raserianfall får man gjort lite med selvsagt, men har tenkt på å foreslå at de kunne få en trampematte? Virker som h'n har et sykt behov for å trampe når det står på, og for oss høres det ut som noen kommer gjennom taket. Har også tenkt på å høre om de kunne leke i øvre etg frem til et visst tidspunkt i helgene..? Men trappebråket føler jeg ikke jeg kan klage på, blir litt mye.

Dette er litt fortvilende for vi bor i et område av byen med ekstremt få store boliger, og vi ønsker ikke at barna skal bytte skolekrets. Vi slet i 2 år med å få tak i større bolig, før vi da fant denne og endelig vant budrunden.. Men vi hadde ikke bodd her mer enn 4 mnd før vi igjen var på Finn pga at bråket senker livskvaliteten vår.. Har nå bodd et drøyt år og leter og leter fortsatt etter noe større. Vi plages såpass av dette+ at de hele tiden roper og skriker rundt plattingen vår når vi er ute, at vi innser at vi må flytte på et el annet tidspunkt. Det blir for invaderende. Derfor orker vi ikke ta utgiften med lydisolering. Dessuten vil ikke det dempe alt bråket fra trapp og hage, og neppe fjerne lyden fra løping og tramping.. 

Noen som har vært i situasjonen at de ha rklaget, evt blitt klaget på? Jeg er ekstremt konfliktsky, så synes det er fryktelig vanskelig å si noe.. Men kan jo være at de ville tatt det fint og ting kunne blitt bedre også.. :/

hilsen sær (?)

Anonymkode: cd49b...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir ikke bedre, bare flytt. 

Er det noe sameie eller noe kan du klage til styret. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi må jo på sikt belage oss på å flytte, det er bare håpløst å finne noe større her vi bor.. så vet at det kan ta tid.. Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan ta dette opp med dem i mellomtida..

ts

Gjest GoldenLioness
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi må jo på sikt belage oss på å flytte, det er bare håpløst å finne noe større her vi bor.. så vet at det kan ta tid.. Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg kan ta dette opp med dem i mellomtida..

ts

"Hei, jeg vet alt om hvordan det er å ha barn som er viltre og forstår at det ikke er like lett å styre alltid, men det er veldig lytt ned til oss så når barna deres tramper og og løper så høres det veldig godt hos oss. Jeg hadde håpet at dere kunne ta en prat med barna deres om å tenke litt på oss under? Hadde satt stor pris på det da det kan bli litt slitsomt for oss når det dunker mye og lenge til tider"

Skrevet

Du får rett og slett gjøre foreldrene oppmerksomme på det, kanskje de ikke har tenkt så mye over det. Så lenge dere ikke sier noe som helst, tenker de sikkert at dere ikke bryr dere.

"Hei, det er veldig lytt og vi har vært plaget av støy fra dere så lenge vi har bodd her. Kanskje barna kan leke i etasjen over om morgenen i helga i det minste?"

AnonymBruker
Skrevet

For en stygg overskrift 

Anonymkode: d94a7...ec2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet sannelig ikke helt om jeg skal le eller grine. Man flytter da ikke inn i 4-mans bolig også krysser fingrene for at det er lydløst. Er man så var på lyder, så flytter man i rekkehus,enebolig eller borettslag med mer lyddemping. Uansett så vet du det til neste gang. Enten må du lære deg at andre har lov å lage lyd innenfor det som er normalt, ellers må du belage deg på å flytte.

Anonymkode: cb35e...572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg veldig godt, men jeg hadde ikke sagt noe til de så lenge de ikke bråker slik på tidspunkt det skal være stille. Risikoen med å bo i alt annet enn enebolig er nettopp det at en aldri vet hvem som bor over, under og på sidene. 

Det er en av grunnene til at vi bor i enebolig. Da slipper vi slikt og vi selv kan gjøre som vi vil. 

Men den familien over dere burde jo også klare å tenke på de rundt seg selv da. De burde egentlig bodd i enebolig de også. 

Anonymkode: 8990f...d11

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en stygg overskrift 

Anonymkode: d94a7...ec2

Eller er det du som har et anstrengt forhold til diagnoser? Ts prøver å si at hun har naboer som bråker, men siden ett av barna har en diagnose er det ikke like rett frem å klage på bråket og ikke så lett å løse støyproblemet.

Ts, her har du ikke noe å tape på å ringe på døra og be foreldrene ned på kaffe til dere. Ta en skikkelig prat med dem og legg alt på bordet, som du har gjort her. Bare forklar at dere er fortvila over hvor lytt huset er og legg frem forslagene dine til hvordan dere kan overleve til dere flytter. Det er faktisk ganske ille å leve sånn som du beskriver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, vi hadde det også slik. Og de over hadde ikke barn engang! Men hun som bodde der gikk med sko inne, det hørtes ut som hun trampet med tjukke tresko. Vi hørte alle skritt hun tok, og det var mange. Vi ble helt sprø av lydene til slutt. Vi spurte flere ganger om de kunne prøve å ta litt hensyn, siden huset var gammelt. Det ville de ikke. De drev og pusset opp, og strippet gulvet lag for lag for å komme ned på det nederste, originale tregulvet. Da hørte vi ALT. hva de så på TV, mobilene deres som ringte og vibrerte (spesielt når de hadde lagt fra seg telefonene på gulvet). Vi hørte vaskefilla bli dratt over treplankene når de vasket gulv.

Selv om det var min drømmeleilighet, flyttet vi. Før vi dro, ga vi en avskjedsgave til naboene over - to sett myke tøfler. :-P

Jeg tror problemet ofte er at folk som bor øverst ikke aner hvor lytt det kan være, da de ikke har noen over seg. Vi som hørte hvor lytt det var, tok mye hensyn til naboene våre under. F.eks. når barnet skulle leke med lego, la vi alltid et teppe under, og slikt. Etter hvert blir det en vane å gå stille på sokkelesten, og ikke trampe rundt som en hest i eget hus, med harde tresko.....

Mitt råd er også å flytte. Fortsett å lete på finn, ev. utvid horisonten med andre søk på finn enn dere pleier. Nybygg? Flytt til noe mindre? Noe større, og lei ut hybler?

Anonymkode: 2d7c5...7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...