Gå til innhold

Nutrilett shake og vektnedgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har siden januar 2016 gått ned 17 kg, jeg har jobbet aktivt i perioder for å gå ned, og tatt det helt rolig innimellom. Jeg startet opp igjen i januar (da hadde ikke vekten gått opp, men stabilisert seg der jeg sluttet av sist) men nå er det bom-stopp, og har vært det siden februar :raven:

Jeg har brukt kaloriunderskudd som metode (ligget på 1300 kcal pr dag) og har da gått ned 1 kg i uken. De 3 siste ukene har jeg erstattet alle måltidene utenom middag med nutrilettshake, og har gått ned litt pga dette. Men blir så sliten og energi løs av det. Spiser mye epler gjennom dagen, og vet at de inneholder ca 60 kcal pr stk. Tar jeg da med shake, epler og middag ligger jeg på ca 800 kcal pr dag. Jeg beveger meg også mye i løpet av dagen.

Hvorfor stopper det opp?? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre rett og slett, annet enn å sulte meg halvt ihjel! Jeg manngler 7 kg på å komme der jeg vil være, men ikke søren om kroppen vil kvitte seg med dem!! Jeg er også livredd for at kg skal komme susende når jeg erstattet shaken med mat igjen. Vi har et sunt og variert kosthold. Spiser litt chips i helgene, ellers ingen snop. Har ingen stoffskifte sykdom (sjekket det for noen år siden) og går heller ikke på andre medisiner. Det skal sies at jeg gikk på antidepressiva 2012-2015, og la på meg 30 kg pga dem (faens dritt! Men de var nødvendige) Er egentlig veldig sped, og har alltid ligget på 50-55 kg. Nå er målet 60 kg foreløpig. Jeg hater kroppen min rett og slett :cry3:

Anonymkode: eb511...3dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får i deg alt for lite næring. Det er ikke bra for kroppen din. Du må heller spise mer (1500 kcal om dagen siden 1300 er det du sannsynligvis har i hvileforbrenning) og så må du være i mer fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 67783...74c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får i deg alt for lite næring. Det er ikke bra for kroppen din. Du må heller spise mer (1500 kcal om dagen siden 1300 er det du sannsynligvis har i hvileforbrenning) og så må du være i mer fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 67783...74c

Hvis jeg får i meg mer enn 1300 kcal går jeg opp i vekt :( Jeg går turer, og sykler litt på spinningsykkel. Har også mye tungt hagearbeid. Jeg kan dessverre ikke trene veldig hardt pga sykdom, da ligger jeg strekk ut i 2-3 dager etterpå. Så jeg holder heller jevnt tempo ifht aktivitet. Det virker som jeg holder meg stabilt på vekten, når jeg endelig går ned, men det er sinnsykt vanskelig å gå ned! Som sagt, for at det skal vise på vekta på jeg sulte meg halvt i hjel. Det er vel også 1 kg som er det høyeste anbefalte på vektnedgang. Ifht til kalkulatoren til vektklubb skal jeg ligge på 1300 kcal pr dag, og det gjorde jeg tidligere, og hadde fin og jevn vektnedgang, men dette sluttet i februar, og har siden stått HELT stille. Har gått ned litt nå etter nutrilett-shake, men det er jo på ingen måte en sunn måte å gå ned på..så hva skal jeg gjøre?? Ønsker vektnedgang, lever på kaloriunderskudd, men nei, ingenting skjer, kun hvis jeg halveis sulter meg ihjel.

Skrevet (endret)

Kaloriunderskudd er en prosess, ikke en metode. Mente du kaloritelling?

Du veier sånn rundt 68 kilo nå? Det er ikke mulig å gå ned like mye pr uke som da du veide 85(?) kilo. En halv kilo per uke i gjennomsnitt er utmerket. Hvis du har spist for lite over lang tid, og det høres det ut som du har gjort, og ihvertfall gjør nå, havner du i en situasjon hvor du ubevisst vil gjøre hva som helst for å spare på kreftene og få i deg ekstra kalorier. Kanskje er du forstoppet og/eller holder på vann i tillegg, og det viser seg jo også på vekta.

Hva du kan gjøre, er å gjøre noe helt annet. Dropp shakene. Sett opp en enkel men fleksibel matplan som gir deg sånn omtrent 1500 kalorier per dag, og hold deg til den. Jo mer forskjellig mat du kan få inn, jo bedre. Spis mat du liker. Hvis det er noe du absolutt ikke kan unnvære, ta det med i beregningen (ikke spis det i tillegg). 

Og ikke hat kroppen din for at den gjør det den skal gjøre.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Pringle skrev:

Kaloriunderskudd er en prosess, ikke en metode. Mente du kaloritelling?

Du veier sånn rundt 68 kilo nå? Det er ikke mulig å gå ned like mye pr uke som da du veide 85(?) kilo. En halv kilo per uke i gjennomsnitt er utmerket. Hvis du har spist for lite over lang tid, og det høres det ut som du har gjort, og ihvertfall gjør nå, havner du i en situasjon hvor du ubevisst vil gjøre hva som helst for å spare på kreftene og få i deg ekstra kalorier. Kanskje er du forstoppet og/eller holder på vann i tillegg, og det viser seg jo også på vekta.

Hva du kan gjøre, er å gjøre noe helt annet. Dropp shakene. Sett opp en enkel men fleksibel matplan som gir deg sånn omtrent 1500 kalorier per dag, og hold deg til den. Jo mer forskjellig mat du kan få inn, jo bedre. Spis mat du liker. Hvis det er noe du absolutt ikke kan unnvære, ta det med i beregningen (ikke spis det i tillegg). 

Og ikke hat kroppen din for at den gjør det den skal gjøre.

Takk for svar @Pringle :) 

Jeg tror jeg har kommet i psykologisk krigføring med meg selv, livredd for å spise, livredd for mat med fett, livredd for å kose meg med mat, og tenker konstant kalorier. Jeg kjenner jeg svetter bare jeg tenker på 1500 kcal og at jeg skal få i meg det. Jeg vil jo helt naturlig fyke opp i vekt igjen når jeg spiser mer kcal enn det jeg gjør nå? Eneste som står i hodet er å bli sunn og rask igjen, og kunne bevege meg normalt uten å svette eller puste å pese. Når jeg tenker etter så har jeg nok satt meg mer ned enn tidligere (fordi jeg er utmattet og sliten uten mat). Vil det være helt naturlig at jeg de første ukene med 1500 kcal vil gå litt opp, og deretter stabilisere, for så å gå ned igjen? Har du tips til gode oppskriftsider med sunn og naturlig mat, uten for mye ingredienser man kun finner på helsekost, eller må bestille på nett? Veldig bra med kaloriinnhold også. Det har de på vektklubben, men der er det så som så med smaken på maten. 

Jeg mente nok kaloritelling ja :) Hva og hvordan er kaloriunderskudd? 

Og hvordan har du så mye kunnskap om dette? Beklager, men jeg er nysgjerrig av natur :) 

Skrevet

Det er naturlig å bli redd når man prøver så hardt og ikke greier det man har satt seg fore. Her må du faktisk slippe opp litt, men slipp opp riktig. Du vil gå litt opp i vekt når du begynner å spise mer, men det er "vannvekt" - vann som bindes i glykogenet i kroppen din, og vekten av mer mat i mage og tarm. Det er snakk om 1-2 kilo, fram til glykogenlagrene er fulle, og det stopper der (hvis du spiser 1500 kcal); ikke sånn som "fettvekt", som kan øke i det uendelige (hvis du spiser ubegrenset).

Du må være tålmodig. De er ikke behagelig å være overvektig (jeg har vært det selv), og de kan føles surt at man gjør en innsats uten umiddelbar uttelling. Men uttellingen kommer, når du gjør de riktige tingene og fortsetter å gjøre dem, konsekvent. Hvis du gjør ting som ikke i seg selv oppleves som "sure", hjelper det enormt - da er det "bare" overvekten som er plagsom. Du er nødt til å være litt streng med deg selv, men å gå ned i vekt skal ikke oppleves som tortur.

Når du er velernært, vil du ha mer overskudd til å være i aktivitet. Når du ikke stresser, vil du være mindre tilbøyelig til å ville dempe følelsesmessig ubehag med mat. Disse to tingene tilsammen vil gjøre det mye lettere å gå ned i vekt, og ikke gå opp igjen etterpå.

Et sunt kosthold er ikke bare å spise "sunn mat", men også å ikke bekymre seg for om man spiser "sunt nok". Vi har også individuelle preferanser, sosialt liv, familie- og jobbsituasjoner, kanskje sykdommer og allergier. Så jeg verken kan eller vil fortelle deg hva du skal spise og ikke spise. Spis litt av hvert. Du både kan og bør spise mat du liker og har lyst på, og lage mat du lett får tak i og har råd til. Når du teller kalorier, logger du den mengden du spiser (du veier den før du spiser). Se på hele dagen under ett, og dag for dag, legg merke til hva som tar opp uforholdsmessig mange kalorier uten å gi så mye igjen (hva kan du lett unnvære), og reduser mengden/hyppigheten på dette. Normalt er det en god ide å redusere mest på snacks, godterier, brus, kaker, hvitt brød, fastfood og lignende - fordi dette er mat som er lett å spise for mye av uten at det gjør deg spesielt mett (lettfordøyelig, smaker mye, men næringsfattig). Hvis man bare spiser for mye mat, må man redusere porsjonene, eller antallet måltider. Prøv å rette på problemene du har, ikke skap nye ved å "fikse" noe som ikke er et problem.

Hvert sekund bruker kroppen din energi (som måles i kalorier når de er snakk om mat. Fett, protein og karbohydrat (og alkohol) gir energi.). Alle kropper bruker energi kontinuerlig; selv når man sover, bruker man energi, for å opprettholde livsfunksjoner, stabil kroppstemperatur, man puster, hjertet slår, fordøyelse, osv. Jo mer du veier, jo høyere du er, jo mer muskelmasse du har, og jo mer aktiv du er, jo mer energi bruker du. Dette kan anslås ganske treffsikkert med BMR/TDEE-kalkulatorer (finnes på nettet). Problemer kan oppstå når man bommer på det man må anslå (aktivitetsnivå, muskelmasse), eller velger å anslå ting som man kan måle (kalori-/matinntak), eller ikke er tålmodig nok til å samle opp tilstrekkelig måleresultater eller ikke vet hvordan man skal analysere dem (veier du deg, må du gjøre det jevnlig og under samme betingelser hver gang, og over minst en måned, før du kan si noe sikkert om vektutviklingen). Kaloriunderskudd betyr at du spiser færre kalorier enn du bruker. For at kaloriunderskudd skal gi vektnedgang, må du ha det over tid. Du kan god spise litt mer av og til, men i gjennomsnitt, over tid, må du spise mindre enn du bruker,

Jeg er også nysgjerrig av natur -  jeg har plukket opp litt her og litt der - ganske mye her på Kvinneguiden, faktisk, og forumet på Myfitnesspal - og jeg leser bøker og artikler, abonnerer på nyhetsskriv fra diverse steder. Jeg synes det er veldig spennende og engasjerende (til irritasjon for enkelte, høhø).

Skrevet

Tråden stenges for brudd på retningslinjene for underforumet:

Disse retningslinjene innebærer:

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Raven Emerald, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...