AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #21 Skrevet 28. mars 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre han har egen fastlegehjemmel eller avtale om spesialistpraksis, så finner du han ikke der. Vikar, ansatt i helseforetak og andre kommunale legestillinger ligger ikke på legelisten.no. Du må ta alt som står der med en klype salt, all den tid folk sender inn anonyme meldinger og ikke må bevise hverken hvem de er eller at de faktisk har den aktuelle legen som lege. Jeg har selv hatt en av de som ligger på topp, og hun var ikke videre faglig dyktig, bare flink til å høre på folk. Lyttet veldig, nikket medfølende, gjorde nada. Jeg gikk til henne med symptomer på en bestemt sykdom i over ett år uten at hun ville sjekke det ut, det var sikkert bare en del av "alt det andre du sliter med". Tilslutt slo jeg neven i bordet og forlangt blodprøver, og plutselig led jeg av en haug med mangelsykdommer pga denne tilstanden som forklarte alle symptomene mine. Byttet til en av de som har slett omdømme på legelisten, og han har vist seg å være fantastisk . Følger opp, gir rast svar og henviser ved tvil, gull verdt. Men pga tre sure pasienter som ikke fikk viljen sin, så har han fått dårlig omtale. Og det er litt av problemet, nemlig at mange skriver der inne som hevn, og dermed er helt unyansert i sin omtale. Vet også om en lege som fikk venner og familie til å skrive kjempepositiv omtale fordi det eneste som lå der var negativt. Siden er dermed ikke så fantastisk og svært nyttig som du skal ha det til. Dersom folk måtte logge seg inn med bankid via helfo og kun skrive på den legen de er registrert med som fastlege, DA hadde det kunne blitt nyttig. TS, det kan være mange årsaker til at det er fjernet, f.eks injurierende innhold. Anonymkode: 97ee1...e24 Men herregud, selvsagt kommer det frem individuelle forskjeller! Jeg har lagt inn både positive og negative erfaringer på totalt fire leger, og alt handler om hvordan man føler seg behandlet. At det er noen som ikke er reelle pasienter, eller som overdriver er en selvfølge i alle slike tilfeller der man skal dele sin erfaring. Om man har vett i skallen og klarer å overse ekstremt negative, og også ekstremt positive tilbakemeldinger, så får man ekstremt mye nyttig informasjon ut av legelisten. Kildekritikk gjelder overalt. Anonymkode: 44d48...377 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #22 Skrevet 28. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er han fastlege med egen hjemmel? Hvis han "bare" er vikar for en annen lege, så står de gjerne ikke oppført. Ellers tipper jeg den legen som har fått fjernet vurderingene mener at det er feil at det finnes en legeliste der folk kan gi anonyme tilbakemeldinger. Og så er det kanskje en sak på gang mellom legen og legelisten? Tipper legelisten er litt presset fra ulike hold nå, og gir tydeligvis etter for de som vil vekk fra listen. Anonymkode: 656f7...e1f Han er fast ansatt, overlege på sykehus Anonymkode: f8a14...e8d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #23 Skrevet 28. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er fast ansatt, overlege på sykehus Anonymkode: f8a14...e8d Og de står ikke på legelisten. Du velger deg ikke lege på sykehus, du får tildelt en. Anonymkode: 97ee1...e24 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #24 Skrevet 28. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du har reagert på sånn utenom at kommentarene er borte? Men ja, det er jo litt merkelig da. Aldri sett det der før, og det er jo mange leger som har en del negative kommentarer på den siden. Anonymkode: 656f7...e1f Har blant annet reagert på at legen tar veldig lett på det jeg har tatt opp på legetimene (samme problem igjen og igjen), og at man nærmest blir kastet ut derfra etter 3-4 minutter. Ts Anonymkode: 1d84c...ea7 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #25 Skrevet 28. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har blant annet reagert på at legen tar veldig lett på det jeg har tatt opp på legetimene (samme problem igjen og igjen), og at man nærmest blir kastet ut derfra etter 3-4 minutter. Ts Anonymkode: 1d84c...ea7 Det er kanskje flere som har samme negative inntrykk da, derav alle de negative kommentarene (som nå er fjernet?). Jeg tenker at du bør stole på din egen magefølelse. Er dette en lege du synes det er greit å gå til? Hvis ikke - bytt lege. Det er mange flinke leger der ute, som tar deg seriøst, og som ikke kaster deg ut etter tre minutter. Anonymkode: 656f7...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #26 Skrevet 28. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har blant annet reagert på at legen tar veldig lett på det jeg har tatt opp på legetimene (samme problem igjen og igjen), og at man nærmest blir kastet ut derfra etter 3-4 minutter. Ts Anonymkode: 1d84c...ea7 Dette går overhodet ikke innunder "spesielle omstendigheter". Du høres ut som en helt ordinær misfornøyd pasient. Anonymkode: 45581...ed9 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #27 Skrevet 28. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje flere som har samme negative inntrykk da, derav alle de negative kommentarene (som nå er fjernet?). Jeg tenker at du bør stole på din egen magefølelse. Er dette en lege du synes det er greit å gå til? Hvis ikke - bytt lege. Det er mange flinke leger der ute, som tar deg seriøst, og som ikke kaster deg ut etter tre minutter. Anonymkode: 656f7...e1f Det er ingen leger som kaster en ut etter tre minutter. Dette er åpenbart en overdrivelse (eller totalt manglende tidsforståelse). Anonymkode: 45581...ed9 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #28 Skrevet 28. mars 2017 Jeg mener selvfølgelig ikke at mine erfaringer med legen har noe med disse "spesielle omstendighetene" å gjøre. Skrev hva jeg er misfornøyd med fordi en annen AB spurte. Det er jo derfor jeg spør her om noen vet hva disse "omstendighetene" kan være, fordi jeg ikke vet. Men det er vel ikke så rart at man begynner å lure på hva som skjer når man har opplevd litt av hvert med legen selv. ts Anonymkode: 1d84c...ea7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #29 Skrevet 28. mars 2017 Jeg syns det hadde vært bedre om folk skrev hvordan de opplevde legen som person. Ofte kommer leger og pasienter med mer lik personlighet bedre overens fordi de forstår hverandre bedre. Jeg ville sett etter en anmeldelse som beskrev en person som det virket som jeg kunne komme overens med. For eks trenger jeg ikke at legen er støttende "emosjonelt", det er viktigere at han tar de riktige avgjørelsene og at han hører på fornuft Anonymkode: fa42d...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #30 Skrevet 28. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men herregud, selvsagt kommer det frem individuelle forskjeller! Jeg har lagt inn både positive og negative erfaringer på totalt fire leger, og alt handler om hvordan man føler seg behandlet. At det er noen som ikke er reelle pasienter, eller som overdriver er en selvfølge i alle slike tilfeller der man skal dele sin erfaring. Om man har vett i skallen og klarer å overse ekstremt negative, og også ekstremt positive tilbakemeldinger, så får man ekstremt mye nyttig informasjon ut av legelisten. Kildekritikk gjelder overalt. Anonymkode: 44d48...377 Nåja, det kan jo være at noen leger er ekstremt bra, eller ekstremt dårlige. Jeg kan nevne et eksempel på min gamle fastlege. Han er ikke daglig flink, er ekkel og mangler empati. Han håner pasientene sine og vil bare ha dem fortest mulig utav døra. Det er som om han velger seg ut pasienter han liker og ikke liker, hvor han misliker rundt 80% av pasientene sine. De aller fleste omtalene reflekterer dette. Men så har man de ekstreeeemt positive, som jeg nesten kan gjette på er familiemedlemmer eller legen selv om skriver, for det er så fjernt fra hvordan legen selv er... Og det er dessverre en del av dem, så han ligger ufortjent på midten et sted. Jeg har enda ikke skrevet en omtale enda, men kommer til å gjøre det snart. Kommer til å være 100% ærlig, og det kommer til å bli en ganske negativ en- som faktisk er reell. Anonymkode: 2a90d...f85 1
Erazor Skrevet 28. mars 2017 #31 Skrevet 28. mars 2017 Det ser ut til at noen har fått Datatilsynet til å pålegge nettstedet å la leger reservere seg. Din lege har sannsynligvis bedt om å bli unntatt vurderinger. https://www.dn.no/nyheter/2017/03/07/2151/Teknologi/griper-inn-mot-legekritikk-nettsted 1
Vox_populi Skrevet 29. mars 2017 #32 Skrevet 29. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen leger som kaster en ut etter tre minutter. Dette er åpenbart en overdrivelse (eller totalt manglende tidsforståelse). Vær ikke så sikker på det. Pasienten skriver jo rett ut at han har tatt opp samme problem gang etter gang. At masekopper kastes ut etter 3-4 minutter, finner jeg høyst forståelig.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #33 Skrevet 29. mars 2017 7 timer siden, Erazor skrev: Det ser ut til at noen har fått Datatilsynet til å pålegge nettstedet å la leger reservere seg. Din lege har sannsynligvis bedt om å bli unntatt vurderinger. https://www.dn.no/nyheter/2017/03/07/2151/Teknologi/griper-inn-mot-legekritikk-nettsted Hvis det er tilfellet, så er det rimelig merkelig at de ikke sier det som det er, men i stedet skriver "på bakgrunn av spesielle omstendigheter som vi ikke kan gå nærmere inn på..." På forsiden til legelisten.no fremgår det jo klart at det er en tvist på gang med datatilsynet, det er jo ikke omstendigheter de ikke kan gå nærmere inn på. De kunne bare vist til den saken, om så var tilfellet. Sånn det står nå, så kan jo pasientene virkelig begynne å lure... "spesielle omstendigheter som vi ikke kan gå nærmere inn på". Det høres jo ikke helt bra ut. Ellers tenker jeg - er man misfornøyd med legen sin, så er det vel langt mer konstruktivt å ta det opp med vedkommende, enn å skrive ting anonymt på nettet. Kanskje legen tar kritikken til etterretning, og tilpasser seg akkurat deg som pasient. Skriver man anonymt på legelisten, vel, da vet jo ikke legen at det er akkurat du som er misfornøyd. En lege kan ikke være en perfekt lege for absolutt alle på listen sin. Pasientene er individer med ulike ønsker og forventninger, og da må man jo fortelle legen hva en trenger av vedkommende, særlig om man merker at man er så misfornøyd at man føler for å skrive om det på internett. Anonymkode: 656f7...e1f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #34 Skrevet 29. mars 2017 1 time siden, Vox_populi skrev: Vær ikke så sikker på det. Pasienten skriver jo rett ut at han har tatt opp samme problem gang etter gang. At masekopper kastes ut etter 3-4 minutter, finner jeg høyst forståelig. Eh? Masekopp? Du vet da absolutt ingenting om hva dette problemet går ut på! Det handler ikke om en forkjølelse for å si det sånn! Og for å gjøre det klart: Jeg har IKKE skrevet noen vurdering av legen på nettet. Tråden handler heller ikke om at jeg er en "ordinær misfornøyd pasient", men om hvorfor disse vurderingene er borte. Det var derfor jeg opprettet tråden, ikke for å klage på legen! ts (som forresten er en hun, ikke han) Anonymkode: 1d84c...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #35 Skrevet 29. mars 2017 Når man aldri får hjelp av legen med det man trenger hjelp til er det da ikke så rart at man går tilbake med det. Men du er kanskje en av disse legene selv, vox_populi? Og ja, jeg har nå byttet lege. ts Anonymkode: 1d84c...ea7 1
Vox_populi Skrevet 29. mars 2017 #36 Skrevet 29. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Masekopp? Du vet da absolutt ingenting om hva dette problemet går ut på! Nå er er du ulogisk. Du vedgår at du tok opp det samme hos legen gang etter gang – ergo ER du en masekopp. HVA du maste om, det er ikke opplyst, men det har da heller ikke noe med saka å gjøre. Masekopp er du.like fullt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #37 Skrevet 29. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er tilfellet, så er det rimelig merkelig at de ikke sier det som det er, men i stedet skriver "på bakgrunn av spesielle omstendigheter som vi ikke kan gå nærmere inn på..." På forsiden til legelisten.no fremgår det jo klart at det er en tvist på gang med datatilsynet, det er jo ikke omstendigheter de ikke kan gå nærmere inn på. De kunne bare vist til den saken, om så var tilfellet. Sånn det står nå, så kan jo pasientene virkelig begynne å lure... "spesielle omstendigheter som vi ikke kan gå nærmere inn på". Det høres jo ikke helt bra ut. Ellers tenker jeg - er man misfornøyd med legen sin, så er det vel langt mer konstruktivt å ta det opp med vedkommende, enn å skrive ting anonymt på nettet. Kanskje legen tar kritikken til etterretning, og tilpasser seg akkurat deg som pasient. Skriver man anonymt på legelisten, vel, da vet jo ikke legen at det er akkurat du som er misfornøyd. En lege kan ikke være en perfekt lege for absolutt alle på listen sin. Pasientene er individer med ulike ønsker og forventninger, og da må man jo fortelle legen hva en trenger av vedkommende, særlig om man merker at man er så misfornøyd at man føler for å skrive om det på internett. Anonymkode: 656f7...e1f Det gjorde jeg. Han fnøys av meg, og vridde det heller om at det var jeg som var problemet.... Noen leger burde ikke være leger, så jeg er evig takknemlig for at legelisten eksisterer! Da jeg byttet lege ønsket jeg ikke å komme til en likedan, så jeg leste legelisten nøye før jeg gjorde meg opp en mening. Har nå en fantastisk fastlege Samtidig vil jeg også advare andre for å gå til denne legen... Anonymkode: 2a90d...f85 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #38 Skrevet 29. mars 2017 Irriterende at man ikke kan redigere som anonym, men helt på slutten av mitt forrige innlegg så vil jeg advare andre mot min tidligere fastlege, hvis det kunne misforstås. Anonymkode: 2a90d...f85 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #39 Skrevet 29. mars 2017 8 minutter siden, Vox_populi skrev: Nå er er du ulogisk. Du vedgår at du tok opp det samme hos legen gang etter gang – ergo ER du en masekopp. HVA du maste om, det er ikke opplyst, men det har da heller ikke noe med saka å gjøre. Masekopp er du.like fullt. Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre. Hadde jeg kommet dit for å snakke om en bagatell igjen og igjen, hadde det ikke vært så rart om jeg ble "kastet ut" etter noen minutter, men det jeg dro dit med var et reelt problem. Og da er det ikke forståelig at man blir sendt ut igjen etter kort tid. ts Anonymkode: 1d84c...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #40 Skrevet 29. mars 2017 2 timer siden, Vox_populi skrev: Vær ikke så sikker på det. Pasienten skriver jo rett ut at han har tatt opp samme problem gang etter gang. At masekopper kastes ut etter 3-4 minutter, finner jeg høyst forståelig. Kameraten min gikk til legen flere ganger fordi han følte seg svimmel og syk. Legen sa det var virus. Han reiste til privatlege som scannet hjernen og det viste seg at han hadde svulst og han måtte operere innen uka var gått for han kunne dø av det. Men i fastlegens øyne var han jo bare en masekopp.... Anonymkode: fa42d...3e2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå