Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2004 #1 Skrevet 16. desember 2004 jeg har alltid hatt ganske unge besteforeldre, men nå begynner de å bli litt gamle. Det som er saken er at de har begynt å bli mer og mer asosiale... De reiser ofte på sydenturer eller dansketurer bare de 2, nesten oftere enn de besøker familien sin. Jeg tenkte litt over det på bursdagen til bestefar da de var i danmark, og jeg reagerte enda mer da jeg fikk vite i dag at de skulle til danmark i romjula :o hva er det som skjer egentlig? Skal de ikke være noe med familien i romjula heller nå? Det begynte egentlig da de var i 50-åra... da slutta de å invitere oss til dem på middager/selskap, og de måtte alltid tidlig hjem når de var på besøk. Kom de i 12-tia, begynte bestefar å stresse allerede kl 2 om å komme seg hjem. Nå er de i 60-åra, og jeg begynner å lure på om de har meldt seg helt ut. Mamma ble ganske sinna da hun helt tilfeldig fikk vite at de skulle reise vekk i romjula. Vi skal jo feire bursdagen min da, og det er jo da man pleier å være med familien. Jeg hørte en historie ang da de var i syden sist... da hadde de truffet noen kjente, et par på deres alder som også var ute og reiste. Og det paret ville gjerne spise middag sammen og finne på ting sammen. Og det hadde endt med at mine besteforeldre hadde sneket seg rundt hushjørnene for ikke å treffe på dem... :o er litt bekymra jeg...
Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2004 #2 Skrevet 16. desember 2004 og forresten, min mor og deres datter har bursdag den dagen de reiser vekk...
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #3 Skrevet 16. desember 2004 Vel, kanskje de nå føler at de er gamle nok til å leve som de selv ønsker og ikke følge noe pliktløp? Jeg synes ikke noe om å tvinge folk til å være sammen md andre, de trives tydeligvis veldig godt i eget selskap. Jeg tror ikke det er noe som helst galt med dem, de har bare funnet ut at de har det godt slik de har det.
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #4 Skrevet 16. desember 2004 Hvis de er unge besteforeldre er de også kanskje unge foreldre? I så fall kanskje ikke så rart at de liker å ha tid for seg selv nå som ingen lenger er avhengige av dem.
Gjest Gjesta Skrevet 16. desember 2004 #5 Skrevet 16. desember 2004 Slik er mine besteforeldre også, nesten. De reiser, bruker penger og nyyyter livet. Bare at de gjør det sammen med venner. (Og så holder de seg hjemme om julen) Håper jeg er frisk nok i fisken når jeg blir gammel, slik jeg kan "leve livet".
Sekhmet Skrevet 16. desember 2004 #6 Skrevet 16. desember 2004 Å, jeg tenker de bare føler at de endelig kan bruke tid og penger på seg selv nå og nyter det til fulle. La dem nå kose seg..
Gjest gutten Skrevet 16. desember 2004 #7 Skrevet 16. desember 2004 forstår ikke helt hva du spør/klager over. LA dem leve livet sitt som den ønsker.. Helt klar dem er der for å smulge. Slike gamle folk blir aldri stoppet i tollen. Så nå konkurerer dem med andre gamle, om hvem som kan smugle med mest hjem.
Gjest Madam Felle Skrevet 16. desember 2004 #8 Skrevet 16. desember 2004 de er faktisk gamle nok til å gjøre som de vil, og kanskje de nå føler at det er på tide de får lov til å være litt egoistiske. Familier krever og krever, og det sliter kanskje på de. De trives i hverandres selskap, og i stedet for å se på det osm negativt, så se på det som kjempe positivt. Men la de reise når og hvor de vil, for det er de faktisk gamle nok til å bestemme. Og voksne mennesker er vel ikke så opphengt i bursdagsselskaper, at de bare MÅ ha med hele familien, eller?
Gjest gjest1 Skrevet 16. desember 2004 #9 Skrevet 16. desember 2004 Jeg hørte en historie ang da de var i syden sist... da hadde de truffet noen kjente, et par på deres alder som også var ute og reiste. Og det paret ville gjerne spise middag sammen og finne på ting sammen. Og det hadde endt med at mine besteforeldre hadde sneket seg rundt hushjørnene for ikke å treffe på dem... :o Antageligvis liker ikke besteforeldrene dine disse menneskene
Gjest Embla s Skrevet 16. desember 2004 #10 Skrevet 16. desember 2004 Angående den triste historien der de snek seg rundt hushjørnene for å unngå å gjøre ting sammen med det andre paret: Det kunne jeg gjort også, hvis jeg ikke hadde lyst til å gjøre ting sammen! Kanskje de syntes det andre paret var slitsomme! Det er vel ikke alle mennesker du liker å omgås når du er på ferie med kjæresten heller? Ingen grunn til bekymring for det - det betyr jo bare at de koser seg i hverandres selskap! Ang familieselskaper og jul etc. Så kan det vel hende de syns det hele blir slitsomt, stressende og masete! Kanskje de bare ønsker litt fred og ro sammen. Nå som de kan. Syns ofte besteforeldre har mye å leve opp til. De er jo som oss andre inni seg. Det er da mange yngre som reiser til syden i jula og lar familien seile sin egen sjø..
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #11 Skrevet 16. desember 2004 jeg skjønner hva du mener. Jeg tror at i tillegg til dette behovet for bare å ta hensyn til egne behov, kan det være slik at de ikke orker så mye sosialt liv som før. Det kan oppleves som om de er asosiale. Og det sårer!!! Det sårer særlig for barna til disse, som kan oppleve at interessen for sine egne barn, altså barnebarna, blir laber. Det er uforståelig, og veldig sårende. Folk er forskjellige, og dette gjelder selvsagt ikke alle eldre, men jeg kjenner det absolutt igjen. Også sinnet og sårheten som dere andre sitter med.. har ingen gode råd, annet enn å avfinne seg med situasjonen, og ikke ha så høye forventninger.
Gjest Embla s Skrevet 16. desember 2004 #12 Skrevet 16. desember 2004 Det kan oppleves som om de er asosiale. Og det sårer!!! Det sårer særlig for barna til disse, som kan oppleve at interessen for sine egne barn, altså barnebarna, blir laber. Det er uforståelig, og veldig sårende. Veldig mange besteforeldre finner det sikkert også sårende at barnebarna slutter å komme så ofte på besøk når de blir så gamle at de ikke lenger trenger barnevakt når foreldrene skal bort. Eller når barn/barnebarn er så travle i sine liv at de aldri rekker å stikke innom. Bortsett fra i jula...
Annie Skrevet 16. desember 2004 #13 Skrevet 16. desember 2004 Håper sambo og jeg har lyst til å være så mye sammen når vi blir pensjonister også!
Gjest gjest1 Skrevet 17. desember 2004 #14 Skrevet 17. desember 2004 Det har hendt at mine foreldre er ute på tur akkurat når jeg har bursdag også. So what?? Er jeg verdens navle eller? Jeg synes faktisk at folk som mener at verden bør stoppe opp et øyeblikk når de selv har bursdag er både barnslige og egoistiske... Jeg blir glad hvis folk husker bursdagen min, men det gjør meg ikke noe om de ikke husker den... det er ikke alltid jeg husker det selv før langt på dag heller, når jeg tilfeldigvis blir klar over dagens dato i en eller annen forbindelse...
Gjest Pjusk Skrevet 17. desember 2004 #15 Skrevet 17. desember 2004 Når dere møtes, har dere det hyggelig da? ------- Hvorfor ikke glede deg over at du har besteforeldre som er spreke og trives i hverandres selskap?? De foretrekker å leve slik de gjør og det er deres fulle rett. Tekkes du dem i alle sammenhenger? Hvor mye stiller du opp for dem? Og det at de ikke er ikke hjemme på bursdagen din i romjula skjønner jeg ikke at du tør sutre over engang!? Hva om bestemor har bursdag samme uke som du er invitert med på jentetur eller lign. - blir du da hjemme isteden? Jeg synes dette hørtes skikkelig egoistisk ut.
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #16 Skrevet 17. desember 2004 Det gjør vel ikke noe om de reiser bort i romjulen, da har de sikkert feiret julen hjemme først. Som noen andres sier så var de sikkert unge foreldre siden de er unge besteforeldre, og kanskje det er nå de har fått råd til å reise slik de kanskje alltid har hatt lyst til. Og det er jo kjempeflott med besteforeldre som fortsatt er et par og som ønsker å reise sammen. Men hvis det er et problem for familien så kan du jo ta det opp, men de er jo voksne og ikke umyndiggjort så de kan gjøre som de vil.
Gjest Lilleulv Skrevet 17. desember 2004 #17 Skrevet 17. desember 2004 Ja de må gjerne gjøre som de vil!! Har ikke sagt de ikke kan det De var veldig unge foreldre... Vi er ikke en familie med mange familieselskaper, og jeg bor i krsand og er bare hjemme noen ganger i året, samme med min søster. Synes bare det er rart de velger å reise bort når vi endelig kommer hjem og kan være med familien jeg... jeg synes ikke det er så veldig ille egentlig, lurer bare på hva de tenker. Og vet at mamma blir veldig lei seg når de hele tiden melder seg ut... og hvordan skulle det gått hvis alle hadde gjort det samme? da hadde vi mista kontakten med resten av familien da... Hadde jo vært litt tragisk det også.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 17. desember 2004 #18 Skrevet 17. desember 2004 Kanskje de har hatt behov for å være alene hele livet, men de først nå, når barnebarn er halvveis voksne, føler at de kan tillate seg det? Siden jeg ikke er et familiens menneske selv, og har generelt sett lite kontakt med andre enn søsteren min, kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor det er så viktig at HELE familien er samlet ved ENHVER anledning.
Gjest Lilleulv Skrevet 17. desember 2004 #19 Skrevet 17. desember 2004 , kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor det er så viktig at HELE familien er samlet ved ENHVER anledning. Hvis du ser etter så er det ikke akkurat enhver anledning når jeg sier at jeg så og si aldri er i oslo........ Vi har et veldig godt forhold med familen, synes familien min er kul! Og vi har familieselskaper veldig sjelden egentlig. Derfor blir det rart at de unngår akkurat de få selskapene vi har. det er jo normalt å ville være litt med familien i jula vel? det er jo det som er litt av kosen... hvis de hører at jeg har vært i oslo og ikke tatt meg tid til å besøke så blir de jo kjempeskuffa!! jeg føler det på samme måte nå...
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #20 Skrevet 17. desember 2004 Hvis du ser etter så er det ikke akkurat enhver anledning når jeg sier at jeg så og si aldri er i oslo........ Vi har et veldig godt forhold med familen, synes familien min er kul! Og vi har familieselskaper veldig sjelden egentlig. Derfor blir det rart at de unngår akkurat de få selskapene vi har. det er jo normalt å ville være litt med familien i jula vel? det er jo det som er litt av kosen... hvis de hører at jeg har vært i oslo og ikke tatt meg tid til å besøke så blir de jo kjempeskuffa!! jeg føler det på samme måte nå... Forståelig at du blir litt skuffa, men tenk på dem da. Unge foreldre, og unge besteforeldre. Hvis det først er nå du reagerer på det, tenker jeg at de har vært der mye i starten av. Men kanskje nå som barnebarna har blitt voksne, så tar de litt mer tid til seg selv. Det er ikke så lenge til de blir skrøpelige. Hyggelig å dyrke romansen og hverandre mens det fortsatt går an Kan ikke du heller ta deg tid til å besøke dem litt oftere når de er hjemme?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå