Million Skrevet 27. mars 2017 #1 Skrevet 27. mars 2017 Jeg har en tenåring i hus, som hele sitt liv har vært utrolig kresen. Å få i han grønnsaker har vært en kamp. Nå, i en alder av 17 år, spiser han til nød følgende grønnsaker; brokkoli, bønner, poteter og asparges. Og chili! Aspargesen er helt nylig at han godtok å smake på og spise. Han har alltid avvist blankt og blånektet å så mye som smake på gulrøtter. Han har ikke villet spise "grønne prikker" i mat, for det er "grønnsaker". Han har aldri så mye som smakt et salatblad eller kål. Samme med blomkål. Han spiser ikke druer eller appelsiner eller vannmelon heller, typiske vanlige ting som "alle andre" liker. *sukk* Han forstår ikke alt det gode han går glipp av! Han er veldig glad i mat som har chili i seg. Hvis det er en av de "godkjente" matrettene hans da. Så en dag hadde de hatt chili con carne i kantina på skolen, og han han synes (mot alle odds, en helt ny og fremmed rett!) at det så godt ut, så han kjøpte det. Og spiste det. Etter dette har han villet ha chili con carne et par ganger fra Peppes når vi har bestilt take-away i helgen. Så i helgen som var, så kikket jeg på han når han spiste chili con carne'n. Og jeg så tydelige biter med GULRØTTER oppi der, mange, som han spiste uten å nøle! Det er første gang i hans liv at han spiser gulrøtter. Jeg vet ikke om han var klar over det, men jeg sa klokelig ikke noe om hva det inneholdt. Jeg øyner nå en mulighet til å få i han litt mere grønnsaker. Gulrøtter i chili con carnen kan tydeligvis aksepteres. Bare best at man ikke sier hva det er, kanskje :-) Har noen en god oppskrift på hjemmelaget chili con carne? Lages det av karbonadedeig (mer storfekjøtt?) eller vanlig kjøttdeig? Hva er best? 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #2 Skrevet 27. mars 2017 Grunnoppskriften jeg bruker er: 400-450g kjøttdeig (har også brukt karbonadedeig, men kjøttdeig av storfe gir best smak synes jeg) 2 gule løker, finhakkede 2 bokser sorte bønner (tøm av krafta og skyll bønnene) 1 boks hakkede tomater 1 stor chili (finhakket) 3-4 store hvitløksfedd (grovhakkede) La tomat, løk, hvitløk og chili småkoke lenge (2-3 timer) før du tilsetter kjøttdeig og bønner. La det koke en times tid til. Servér med brød, smør og salat Du kan nok fint ha mer grønnsaker i. Jeg bruker å tilsette f.eks paprika, men gulrøtter kan du helt sikkert bruke. For mer smak pleier jeg å bruke det jeg har i skapet, buljong, sjokolade/kakao, rødvin mm. Lykke til med snikinnføringen av grønnsaker Anonymkode: 34b5c...1a4
Million Skrevet 27. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 bokser sorte bønner (tøm av krafta og skyll bønnene) Anonymkode: 34b5c...1a4 Står det rett og slett "sorte bønner" på boksen, eller heter de noe spesielt? Takk for oppskrift
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #4 Skrevet 27. mars 2017 Det står sorte bønner, eller black beans. Jeg bruker gjerne disse: http://www.gogreen.no/produkter/bonner/svarte-bonner/ men det finnes andre produsenter også. Anonymkode: 34b5c...1a4 1
Cuntzilla Skrevet 27. mars 2017 #5 Skrevet 27. mars 2017 Bruker ca grunnoppskriften over (+ en "boks" til med væske, som vann, øl eller buljong), men den mangler jo alt som heter krydder. Det blir ikke ordentlig chili i uten spisskummen! Og så liker jeg å ha litt cayennepepper, chilipulver, oregano og kanskje noe paprikapulver i. Har ikke alltid fersk chili i, det er kanskje ironisk nok ikke et must for meg. Det som er best er tørket chili som du kverner opp, jeg liker chipotle og ancho i. Men finnes vel grenser for hvor avansert man skal være på første forsøk, et godt chilipulver gjør jobben, og fersk siden han er så glad i det. Og/eller jalapenos. Hell gjerne over litt av vannet fra jalapenos-glasset og, eller tilsett noe tabasco, om du liker den mer syrlige sterkheten. En klatt tomatpuré gjør seg. Smak til med salt og pepper, og litt sukker kan være en bra idé for å redusere syre fra tomatene. Evt mørk sjokolade i, namnam. Blir bedre jo lengre den koker, lag den mer enn gjerne kvelden før. Fryser godt og, så er bare å koke opp plenty. Ikke tilsett bønnene før typ 30 min før servering, og eventuell sjokolade enda nærmere servering. Er den litt tynn, så spe på med maismel. Jeg lager den på kjøttdeig, karbonadedeig eller biffkjøtt i terninger. Sorte bønner er godt i, men foretrekker nok kidney beans. Bare smak og behag. Godt med begge i også, om du ikke klarer velge Serveres med cheddarost, rømme, guacamole, jalapenos og din favoritt-karbo (ris, nachos eller pasta). Eller hva f du vil ha til egentlig :D Pleier ikke å ha noe grønnsaker i bortsett fra paprika en gang i blant, men kan tenke meg at gulrøtter passer godt i faktisk. Kanskje søtpoteter også? Kanskje droppe sukkeret og ha litt lime i for at det ikke skal bli for heavy da. Noen har mais i også, vet ikke om det teller som grønnsak. Hvis du lager guacamole til så får du i han noe avocado kanskje? Chili er litt sånn man slumper, så jeg har ingen fast oppskrift med nøyaktige mål dessverre, og den smaker også forskjellig fra gang til gang. Men godt blir det uansett, skal være relativt idiotsikker rett dette 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #6 Skrevet 27. mars 2017 Ja heh, glemte hele krydderparken :D Bittelitt kanel er også godt oppi gryta, i tillegg til det @Cuntzilla skriver. Anonymkode: 34b5c...1a4
Aricia Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 Husk litt spisskummen (engelsk: cumin) i chili con carne, ellers blir det ikke riktig smak. Jamie Olivers oppskrift er ok: http://www.jamieoliver.com/recipes/beef-recipes/good-old-chilli-con-carne/ 1
Marimba Skrevet 28. mars 2017 #8 Skrevet 28. mars 2017 Denne liker jeg: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/3228/chilli-con-carne
Million Skrevet 28. mars 2017 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2017 (endret) 5 timer siden, Aricia skrev: Husk litt spisskummen (engelsk: cumin) i chili con carne, ellers blir det ikke riktig smak. Jamie Olivers oppskrift er ok: http://www.jamieoliver.com/recipes/beef-recipes/good-old-chilli-con-carne/ Den oppskriften inneholdt jo gulrøtter, så den kanskje jeg skulle prøve! Har notert ned handleliste, så nå blir det spennende. Takk! Endret 28. mars 2017 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå