AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #1 Skrevet 27. mars 2017 Hei. Noen her som kan hjelpe meg å sette opp et realistisk budsjett? Ser at jeg bruker alt for mye penger på mat og takeaway. Opptil 6000kr pr mnd.. Er enslig med et barn på 5. Leier for 6100pr mnd. Strøm utenom,ligger på ca 600 mnd.tv/nett er inkl. Transport ligger på ca 2000 mnd, den er jeg nødt til å ha. Faste utgifter ca 5000. Deriblant studielån, forsikringer,telefon bhg osv.setter av 5000 på egen konto til disse utgiftene hver mnd. MEN, problemet er det som blir til overs. Jeg klarer ikke spare! Pengene blir oppbrukt på alt mulig visvas, som jeg selvfølgelig angrer på senere. Har jo ikke dårlig råd, har ca 24000 netto hver mnd. Noen som har gode råd og tips? Anonymkode: a8b9e...4fc
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #2 Skrevet 27. mars 2017 Tisp: Sett av penger så snart de kommer inn på konto, lag en autotrekk til en sparekonto. At dere bruker 6000kr på mat i måneden er bare sinnsykt! Lag maten selv. Vi er også en voksen og ett barn (6 år). Det kan være utfordrende å lage passende porsjoner. Jeg lager derfor mange porsjoner, og har til å fryse ned. Det meste kan fryses ned Og når det kommer til visvaset du handler inn: tenk alltid før du kjøper noe: TRENGER JEG VIRKELIG DETTE? Dersom det er nettshopping: Si opp alle e-postabonnementene dine fortløpende, da slipper du en del fristelser. Ikke gå inn på shoppesider. Kjøp ting først når pengene er faktisk på konto, ikke bruk kjøp-nå-betal-senere. Anonymkode: 8d1bb...28e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #3 Skrevet 27. mars 2017 Og planlegg middagene på forhånd. Sett dere gjerne ned på mandagen (eller annen dag) og planlegg sammen hva dere skal ha til middag og skriv handleliste. Søndag/mandag kommer det ut tilbudsavisene til matbutikkene, dem kan du få via appen Mattilbud. Mandager er også gode dager for å handle kjøtt, da ofte på tilbud etter helga og nærmer seg utløpsdato (så lenge pakken ikke buler er kjøttet som oftest bra, og holder seg enda lenger i fryseren til senere anledning). Da reduserer du også matutgiftene dine. Anonymkode: 8d1bb...28e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #4 Skrevet 1. april 2017 DNB har noe som heter min økonomi. Når du aktiverer den kan du krysse av på hvilke kontoer som skal være med på dette. Da gir den deg en oversikt over ALLE overføringer / betalinger som er gjort med disse kontoene. Det gir deg en veldig god pekepinn på hva du bruker penger på. kanskje du bruker penger på ting du ikke viste. når du vet hva du bruker penger på, er det lettere å vite hvor du kan spare. Anonymkode: 555a3...979
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå