Gå til innhold

Oppsigelsestid leilighet, hvor lenge skal jeg betale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg sliter med å forstå leiekontrakten min, og håper noen kan hjelpe meg. Jeg har ordinær leiekontrakt fra Huseiernes Landsforbund med 3 måneders gjensidig oppsigelsestid hvor det står Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflyttning ved utløpet av den kalendermåneden fristen utløper i. 

Jeg flyttet inn den 10. desember, og vi ble derfor enige om at jeg skulle betale den 10. i hver måned. Den 5. mars så jeg meg nødt til å si opp kontrakten. Det jeg lurer på er hvor lenge jeg skal betale leie. Jeg leser det slik at med at jeg flyttet det inn den 10., og også betaler leie den 10. så er innbetaling av husleie for en måned fram i tid. Og derfor betaler jeg siste husleie 10. mai, men kan bo der til 10. juni. 

Jeg synes dette er kjempe flaut å spørre om, bare så det er sagt, men det er bedre å spørre anonymt på et forum enn å spørre huseier tenkte jeg. Ved tidligere leieforhold har jeg fra jeg flyttet inn vært veldig klar på hvor lenge jeg skal være der, og jeg har derfor gitt huseier beskjed i god tid på forhånd. Planen var å bo her i noen år, men studiesituasjonen min endret seg. 

Anonymkode: 0e51d...265

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er hvor lenge jeg skal betale leie.

Du skal betale til 10. juni.

Anonymkode: 424e1...db2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor betaler jeg siste husleie 10. mai, men kan bo der til 10. juni.

Stemmer.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal betale til 10. juni.

Men da kan jeg bo i leiligheten til 10. juli da? Ettersom jeg betaler en måned fram i tid?

Anonymkode: 0e51d...265

Skrevet (endret)

Jeg tolker det slik at det må gå 3 hele mnd. etter du sier opp boligen.  Sier du opp leieforholdet den 5. mars, så skal du regne 3 mnd. fra 1. april.

1. mnd -- april

2. mnd. -- mai

3. mnd --  juni

Så du skal betale siste gang den 10. juni, men bare 2/3 deler av leie (for 20 dager som er igjen) og flytte ut senest 30. juni.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som kontrakten sier er det ved utløpet av den kalendermåneden fristen utløper i. 

Betalingstidspunktet har ikke noe å si - det er tre måneder fra måneden er utløpt.

Du har oppsigelsestid ut juni, dvs. t.o.m. 30 juni. Du skal betale t.i.m. utløpet av juni, og du har også rett til å bo der så lenge.

Anonymkode: bd8fe...23b

• Liker 2
Skrevet

Bare for å legge til - dersom det flytter inn noen andre i løpet av oppsigelsestiden din (så fremt du ønsker å flytte tidligere, du har rett til å bo der i perioden), skal du ikke betale noe mer husleie. Utleier kan ikke ta dobbel leie.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når gjelder leieforholdet fra? 10. desember, står det i kontrakten? Den eneste "saken" du kan ha slik det ser ut, er at du ikke bodde der fra 1.- 9. desember og dermed ikke bør betale for de dagene, ellers må du nok uansett betale til 30. juni :)

Endret av JackIost
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du betaler på forskudd så blir siste innbetaling 10 mai, og du bor der til 10 juni.

Enda enklere blir det hvis du teller antall måneder du bor der og sammenligner det med antall ganger du har betalt husleie.

Flyttet du inn 10 desember og flytter ut 10 juni har du bodd der i 6 mnd. Og skal betale husleie 6 ganger.

Anonymkode: 5ab84...2c6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du betaler på forskudd så blir siste innbetaling 10 mai, og du bor der til 10 juni. Enda enklere blir det hvis du teller antall måneder du bor der og sammenligner det med antall ganger du har betalt husleie. Flyttet du inn 10 desember og flytter ut 10 juni har du bodd der i 6 mnd. Og skal betale husleie 6 ganger.

Nei og atter nei. Les kontrakta: 3 måneders frist til fraflyttning ved utløpet av den kalendermåneden fristen utløper i. 
Dvs. ved oppseiing ei eller anna gong i mars blir det utflytting seinast 30. juni.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du har forfallsdato på den 10. 1. Eller 15. I en måned, så er husleien for hele måneden. Utleier er bare "grei" og gir deg en annen dato enn den 1. 

Oppsigelse løper tre måneder fra den 1. I måneden etter at du har sagt opp. Ddu skal således betale tre hele måneder etter den måneden du har sagt opp i. Pass på å si opp skriftlig. 

Anonymkode: 7111c...b97

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på området (så ikke ta det jeg sier for 100% god fisk), men jeg og et par venner sa opp en leiekontrakt helt lik din for noen måneder siden, og for oss fungerte det slik: Vi flyttet inn rundt 15. august, men det hadde ingenting å si. Med andre ord, innflyttingsdato er helt irrelevant for oppsigelsen. Vi sa opp kontrakten den 31. oktober, og da skulle vi betale leie i november, desember og januar, og være ute av leiligheten til den 1. februar. Hadde vi ventet et par dager til med å si opp kontrakten, fks. til 2. november, hadde huseieren vår vært i sin fulle rett til å kreve at vi betalte leie for februar også :) Du må altså si opp seinest den siste dagen i måneden (fks. seinest 31. mars) for å ha krav på å betale leie i kun tre måneder framover. Venter du lenger enn det kan huseier kreve at du betaler for en måned til.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har forfallsdato på den 10. 1. Eller 15. I en måned, så er husleien for hele måneden. Utleier er bare "grei" og gir deg en annen dato enn den 1. 

Tull! Ho flytte inn den 10. desember og har betalt månadsleige 10. des, 10. jan osv. og vil betale den for siste gong 10. mai. Som gjeld for ein månad til, inntil 10. juni. Då har ho altså betalt 6 månadsleiger for 6 månader. Den 10 juni betalar ho for resten av leigeperioden, 20 dagar. Til saman blir dette 6 2/3 månadsleiger for like mange månadar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...