Gå til innhold

Hvordan bli kvitt bagasje?

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg tenker ikke på minner egentlig, for minner er ok. Men mer på negativ bagasje fra fortiden som påvirker deg i nåtiden. Sår som tilsynelatende ikke vil gro fult og helt. Jeg har noe baggasje, og jeg ønsker å bli kvitt det.

Er det mulig å bli kvitt bagasjen, og bare stå igjen med minnene? Sånn var det den gangen liksom, og så ferdig med det?

Men hvordan? Er det mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil miste bagasje, kan du bare sende den med British Airways :ler:

men fra spøk til alvor; jeg tror det er mulig, men det tar tid, og selvransakelsesprosessen som fører fram til det punktet, er ikke nødvendigvis veldig behagelig.

Men se på det fra den andre siden? Hva har du å miste når du velger å stole på et menneske igjen? Du mister mer om du lar være, tror jeg.

Skrevet

Den eneste måten jeg vet om er:

-Å være seg bevisst sin baggasje og hvordan den påvirker.

-Å heve seg over.

-Å ta tiden til hjelp.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilke følelser frembringer egentlig bagasjen?

Sinne? Savn? Ønske? Vemod? Sorg? Frykt? Usikkerhet?

Det er mange av oss som ikke vet. Det er bare en ubehagelig følelse som dukker opp. Klarer man å lokalisere den og putte den i riktig bås, er det ofte lettere å håndtere den, og med tid vil den forvitre, og bare minnene vil være igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet

får heller prøve å ikke få så mye nagativ baggasje i fremtiden? easy..

Gjest GreenSky
Skrevet
Hvilke følelser frembringer egentlig bagasjen?

Sinne? Savn? Ønske? Vemod? Sorg? Frykt? Usikkerhet?

Det er mange av oss som ikke vet. Det er bare en ubehagelig følelse som dukker opp. Klarer man å lokalisere den og putte den i riktig bås, er det ofte lettere å håndtere den, og med tid vil den forvitre, og bare minnene vil være igjen.

Savn og vemod, vil jeg si. Noe sorg også. Takk. :)

Gjest GreenSky
Skrevet
får heller prøve å ikke få så mye nagativ baggasje i fremtiden? easy..

Klart, bagasje er også en form for erfaring som en lærer av, men så går en kanskje også glipp av fine ting pga bagasjen.

Gjest *anonyma*
Skrevet

Det lureste jeg har gjort i mitt 35 år lange liv er å ta i mot profesjonell hjelp i forbindelse med samlivsbrudd.

I tillegg til å bearbeide bruddet har vi kommet inn på ting i min bagasje, ting som gjør at jeg tenker som jeg gjør, at jeg reagerer som jeg gjør, ting som påvirker meg og mitt forhold til omgivelsene negativt, ting som har skjedd som jeg tydeligvis ikke har vært ferdig med.

Dette har påvirket mitt selvbilde og reaksjonsmønster i årevis og det er ikke gjort i en fei å bli ferdig med det, men uten psykologens hjelp tror jeg ikke jeg hadde klart å få orden på det. Sier ikke at alt blir i orden på null komma niks, det er masse igjen, men det kan være en god starthjelp i det minste for å bli klar over hva det er som ligger der og skaper den negative bagasjen.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg står på venteliste hos psykolog. Men det tar fra 3 mndr til et år. :roll:

Jeg er såpass reflekert ast jeg har funnet ut av hva bagasjen kommer av. Men ikke så smart at jeg blir kvitt det. :P

Skrevet

Når du likevel står på venteliste til psykolog, så er det jo å anbefale å ta opp slike ting med vedkommende, lære deg til å tenke på fortiden som noe som var den gang, klare å legge det bak deg, og fokusere på tiden som er nå og fremtiden, men samtidig huske minnene for det de er.

Det krever mye av deg, det er nok en tøff prosess, og mye går vel på hvor mye selvinnsikt du har i forhold til din egen situasjon.

Det tar lang tid, og en psykolog vil kunne hjelpe deg et stykke på veien med dette, men grunnarbeidet må du gjøre selv.

Det er ikke alltid så lett å skulle legge slik bagasje ifra seg og fokusere positivt på noe som innebærer sorg og savn, men ved hjelp av rett tankefokus over en lengre periode, tror jeg du vil merke bedring.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Oppsøke kinesolog foreksempel...

Da får du fjernet blokkeringer fra fortiden. Og nåtiden. Minnene beholder du jo men du blir kvitt ting feks fra barndom du ikke husker selv engang.

Skrevet

skjønner hva du mener grønska, har bagasje som har ødelagt mye jeg også.

det hjalp med terapi! (for meg ihvertfall)

den er jo der fremdeles denne bagasjen, og den kommer alltid til å være der, ikke som gode minner eller noe koselig, men som erfaring som viser meg hva jeg ikke vil være med på igjen!

Det som er viktig å lære seg, er å hente ut lærdom av det man har vært igjennom, lære seg hva man vil og ikke vil. Og det er viktig å lære seg å være bevisst på at det forholdet som ga den bagasjen, det er der den hører hjemme! ikke overfør den på nye og "uskyldige" kommende partner!

I forhold er det alltid to, dårlig erfaring kan deles opp i to, den delen av det dårlige som du selv "lot" skje, dette kan man lære av, huske hva man selv bommet med. og den delen som var partnerens ansvar, den kan man legge seg på minne som kvaliteter som faktisk kun tilhørte ham, og som man vil være var på senere!

man blir mer var etter slik bagasje, på godt og vondt.

men jeg tror du vil få mye ut av psykolog! håper du slipper å stå lenge i kø. :klem2:

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å tilgi meg selv jeg... Også vært i terapi i en periode. Hvis du oppsøker privatpraktiserende får du time mye fortere, men det er også dyrere. Men det kan være vel verdt det!

Det er mange mekanismer i oss vi ikke er klar over. Jeg måtte ta frem en del følelser jeg ikke var så bevisst på at jeg hadde hatt i gjeldende situasjoner... det var tøft å måtte ta og kjenne på dem igjen, men for en forløsning det var for resten av livet...

Ellers er jeg helt enig i Melks tre punkter - men det å bli bevisst krever ofte hjelp.

Vær obs på å sanse - legg merke til lukter, følelsen av temparatur, hvordan kjennes sofaen mot kroppen, hvordan smaker maten, hvordan kjennes det å lukke øynene om kvelden - hvordan kjennes dyna mot huden? Hvordan høres regnet? Ved å bli mer fysisk og til stede, får du luftet litt på det mentale og følelsesmessige.

Lykke til!

Klem Fi

Gjest Lompa, i.i
Skrevet

Det man har av bagasje,har man. Man kan gjøre den lettere, men ikke kvitte seg med den.

En del av erfaringene man sitter med er ting andre mener man bør "komme over"...Enkelte ting kommer man ikke over, man bare lærer seg å leve med det. Ofte er det greit med psykologhjelp, som en tralle å dra bagasjen på når den blir for tung.Men å dele den med folk med samme erfaring hjelper også enormt.

Skrevet

Jeg hadde mye 'mannfolkbagasje' da jeg møtte mannen min. Han hjalp meg, med tålmodighet, kjærlighet og aksept, å kvitte meg med den ene kofferten etter den andre. Nå har jeg nesten ikke noe slik bagasje igjen, og det lille som er der kan jeg få plass til i en håndveske. Bare minnene står igjen, og det er en veldig god opplevelse.

Verre er det med det beistet av en koffert som er merket 'mamma'. Jeg har også en solid hold-all bag merket 'far'. Jeg har jobbet mye med dem, men de ser ikke ut til å lette i det hele tatt.

Noe bagasje er lettere å bli kvitt enn andre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på hvordan baggasje det er snakk om. Noe er vanskeligere å kvitte seg med. Naturlig nok.

Likevel tror jeg man kan komme seg videre i livet uansett hvordan baggasje man bærer på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...