Gå til innhold

Omskjæring av gutt - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at de fleste er i mot omskjæring av gutter. Men en god del gutter er omskjært, og jeg ønsker å høre erfaringer fra dere med sønner eller ektemenn som er omskåret. Kjæresten min er det, og det samme er alle mennene i hans familie, far, onkler osv. Det er ikke religiøst betinget, men tradisjon. Nå begynner vi å nærme oss alderen for å få familie og jeg vet han ønsker at en eventuell sønn skal se ut som faren sin der nede og at det er viktig for ham å ivareta denne tradisjonen. Jeg har lest mye om det, men vil gjerne høre folks erfaringer. Trenger ikke en drøss med kommentarer fra folk som er i mot uten å ha personlig erfaring med temaet :) 

Anonymkode: 517db...f41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble omskåret i voksen alder av medisinske grunner, hadde nok ikke gjort det uten det. Og det var ganske ubehagelig, stingene tok lenger tid å heles enn det legen forfektet. Fungerer for så vidt bra i etterkant. Men det er absolutt ikke noe jeg ville utsatt en kommende sønn for helt unødvendig, han kunne heller tatt valget i voksen alder om han så ønsket. Beklager, det er kanskje ikke det svaret du ønsket å høre, men jeg er altså motstander av unødvendige inngrep på noen som ikke har forutsetning til å ta stilling til valget. 

Anonymkode: 132df...077

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal ikke vi som er i mot få si noe? Kjønnslemlestelse er ikke greit, uansett om det er tradisjon eller religion. Det er jævlig egoistiske grunner far har. 

Sønnen får velge selv når han blir voksen! 

Hvordan hadde du følt det hvis noen hadde kappet av deg kjønnsleppene som baby slik at klitoris var blottstilt? 

Anonymkode: 22afb...a91

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Min svigersønn er omskåret pga at det er vanlig der han kommer fra. Da han selv ble far til en gutt var valget hans klart. Nei til omskjæring.

Anonymkode: b074f...23a

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes argumentet er håpløst teit. Se ut som sin far? Er det ok om du sier at du vil operere en sønn for å se ut som deg nedentil? Han skal se ut som seg selv, være trygg og beskyttet av gode foreldre. 

Anonymkode: 84761...d35

• Liker 27
Skrevet

Vurdere du å la ham potensielt ødelegge  utstyret til sønnen deres uten bedre argument enn "tradisjon" ......?

tradisjon er ett elendig argument, bare fordi man har gjort noe idiotisk tilstrekkelig lenge så er det et argument for å fortsette, det bør da heller være ett godt argument for å slutte NÅ sånn at ingen igjen kan bruke idiot argumentet....

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal ikke vi som er i mot få si noe? Kjønnslemlestelse er ikke greit, uansett om det er tradisjon eller religion. Det er jævlig egoistiske grunner far har. 

Sønnen får velge selv når han blir voksen! 

Hvordan hadde du følt det hvis noen hadde kappet av deg kjønnsleppene som baby slik at klitoris var blottstilt? 

Anonymkode: 22afb...a91

Hehe Joda dere kan godt få si noe, men poenget med tråden min var å få nyanserte tilbakemeldinger fra folk med erfaring, slik som vedkommende over. Jeg har lest mange kommentarer som dine, men de er ofte kunnskapsløse, så vil hele høre fra folk som har konkret kunnskap ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Okei da er det bare å legge ballen død for det er umulig å få i gang en nyansert diskusjon. Takk for at dere ikke gadd å respektere at jeg ville ha tilbakemeldinger fra folk med ERFARING. Jeg får gå et annet sted 👍🏼

AnonymBruker
Skrevet

Lillebroren min ble omskåret da han var noen måneder ganmel. Hadde med kultur/religion å gjøre. 

Min far har i senere tid sagt at han var dum som lot lillebror gå gjennom det. Han mener nå i senere tid at det bare er en unødvendig "tradaisjon" og ser på det som lemlestelse.

Min mor har fortalt at familien ville at jeg skulle bli omskåret som liten (er kvinne), men det gikk ikke mine foreldre med på, heldigvis!

IKKE la barnet deres gå gjennom dette. Før du vet ordet av det kan han si at datter også med bli omskåret. Barn fortjener ikke å gågjennom slik smerte, med mindre det er av medisinske grunner.

Anonymkode: cfac8...2f6

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Mitt sprøsmål til ts er enkelt, dersom du får en jente vil du da mene at hunnskal omskjæres med samme begrunnelse - tradisjon og at hun skal se likedan ut som andre kvinner i familien? (Gitt at dette var en tradisjon i familien.)

Å omskjære guttenabyer er noe det er gitt beskjed om fra høyeste hold at ikke skal gjøres av helsepersonell i Norge. Hvordan tenker du da å få omskjæring av en sønn utført på lovlig vis? Har du tenkt igjennom risikoen for alvorlig skade eller død? For noen år siden døde flere barn etter omskjæring utført av en lege i Norge. 

Anonymkode: 4eae9...381

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Okei da er det bare å legge ballen død for det er umulig å få i gang en nyansert diskusjon. Takk for at dere ikke gadd å respektere at jeg ville ha tilbakemeldinger fra folk med ERFARING. Jeg får gå et annet sted 👍🏼

Nei vel. Om det ikke holder at man er omskåret selv, så får du bare gå et annet sted da ;)

Om du egentlig søker etter medisinsk dybdekompetanse så bør du nok bruke et mer egnet forum enn KG. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei vel. Om det ikke holder at man er omskåret selv, så får du bare gå et annet sted da ;)

Om du egentlig søker etter medisinsk dybdekompetanse så bør du nok bruke et mer egnet forum enn KG. 

Som jeg skrev over, var svaret ditt den typen svar jeg er ute etter, derfor likte jeg også innlegget ditt. Problemet er at dette er et følelsesladd tema der mange har en mening uten å ha så mye kunnskap. Derfor spør jeg på den måten jeg gjør.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe Joda dere kan godt få si noe, men poenget med tråden min var å få nyanserte tilbakemeldinger fra folk med erfaring, slik som vedkommende over. Jeg har lest mange kommentarer som dine, men de er ofte kunnskapsløse, så vil hele høre fra folk som har konkret kunnskap ;) 

Det er veldig vanskelig å ta deg og problemstillingen din seriøst, ts, når du slenger på disse smileyene dine. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Amerikaner? Min mann er omskåret (i USA), og det er i hvert fall helt uproblematisk. Selvfølgelig føles det naturlig for ham (og nå: meg). Hvis mannen min hadde insistert, hadde jeg nok gått med på det (med bedøvelse, på sykehus)., og ikke snakket med gud og hvermann om det her hjemme, venninner, kollegaer, familie og KG har ikke noe med hva dere velger. "Trang forhud" er god nok grunn hvis det skulle komme opp som tema gjenom oppveksten.

Anonymkode: 45a7d...3de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere menn som er omskåret pga religion, og alle de har valgt å ikke omskjære sine sønner. De synes det er galt å påtvinge barn noe de ikke hadde bedt om selv. Komplikasjoner kan komme med det og. 

Hadde du vært like positiv til om din mann hadde vært opptatt av hvordan en datter så ut der nede og ville at hun skulle se ut som hans mor pga tradisjon? 

Kjønnslemleste i Norge 2017 hører ikke hjemme uansett kjønn, og synd du faktisk vurderer å kjønnslemleste sønnen din. Pga fars opphengthet i kjønnsorganet på et ufødt barn...

Anonymkode: f8ca8...493

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å ta deg og problemstillingen din seriøst, ts, når du slenger på disse smileyene dine. 

Ok. Da får du la være å ta meg seriøst da ;) 😘

AnonymBruker
Skrevet

Amerikaner? Min mann er omskåret (i USA), og det er i hvert fall helt uproblematisk. Selvfølgelig føles det naturlig for ham (og nå: meg). Hvis mannen min hadde insistert, hadde jeg nok gått med på det (med bedøvelse, på sykehus)., og ikke snakket med gud og hvermann om det her hjemme, venninner, kollegaer, familie og KG har ikke noe med hva dere velger. "Trang forhud" er god nok grunn hvis det skulle komme opp som tema gjenom oppveksten.

Takk for svar. Ja, amerikaner. Nettopp, det er den siden av saken. Vanskelig å snakke om med dem som likestiller det med kvinnelig omskjæring, det blir bare tullete. Jeg er i utgangspunktet negativt innstilt, men jeg overkjører ikke mannen min og hans tradisjoner uten videre. Vi har jo kulturelle bias så det holder i Norden også. Fint med konkret kunnskap

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den som skrevet over, at sykehus har ikke lov til å omskjære guttebarn lengre, uten medisinsk grunn. Selv Volvat har sluttet med omskjæring, fordi det er ulovlig. 

Skal ts få utført omskjæring i Norge, grunnet tradisjon, så må det gjøre i skjul, på ulovlig vis, slik kvinner fikk utført abort før abortloven var et faktum. Alts 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den som skrevet over, at sykehus har ikke lov til å omskjære guttebarn lengre, uten medisinsk grunn. Selv Volvat har sluttet med omskjæring, fordi det er ulovlig. 

Skal ts få utført omskjæring i Norge, grunnet tradisjon, så må det gjøre i skjul, på ulovlig vis, slik kvinner fikk utført abort før abortloven var et faktum. Alts 

Kan du oppgi kilder? Tror du tar feil: http://tidsskriftet.no/2015/11/kommentar-og-debatt/omskjaering-av-gutter

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, stakkars. Fikk du motgang på kvinneguiden når du vil ødelegge underlivet på ungen din. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...