AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #1 Skrevet 27. mars 2017 Hei.. Håper noen orker å ta seg tid til å lese♡ Jeg er ei på 24 år som bor alene, fikk diagnosen adhd da jeg var tenåring. Har den typen som ikke merkes, bare litt for mye energi noen ganger, og andre ikke energi i det hele tatt. Ingen mellomting. Er også glemsk av meg, så går alltid med lapper og penn, haha skriver ned alt nesten. Har 100% fast jobb jeg trives godt i og ingen problem der med noe. MEN! Når det kommer til leiligheten min og hverdagen utenom jobb sliter jeg veldig.. Jeg finner ikke energi til å rydde og ordne hjemme, kjøkkenet er rotete, klær overalt på soverommet og vaskekurven er full. Alt jeg gjør når jeg kommer hjem er å gå rett til soverommet og legger meg. For det er så utrivelig rotete og alt er et tiltak, energien jeg hadde på jobb forsvinner når jeg går inn døra hjemme.. Det er ikke mat i kjøleskapet heller, for jeg klarer ikke å planlegge handleliste så jeg har det jeg trenger å ha i kjøleskapet for å få til noen gode måltid av og til.. så spiser minimalt lite også hjemme. Hva skal jeg gjøre? Er det noen plass jeg kan få hjelp? Jeg er så lei av å leve sånn, jeg sover bare på fritiden for jeg vil ikke være oppe i rotet.. Og det er ikke "bare" å rydde opp heller, vet ikke hva som gjør det så vanskelig jeg noen tips eller noe..? Til å gjøre hverdagen og planlegging av div hjemme enklere? Er ikke så kreativ av meg :/.. Hilsen lille meg som savner å ha ting i orden.! Rotete hjem=rotete hode 🙈 Anonymkode: 69c4b...1ed
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #2 Skrevet 27. mars 2017 Du virker deprimert. Hva med å få hjelp til å ta en skikkelig opprydding og vaske osv. Og deretter sette opp ulike kurver etc til sortering av klær. Så kan du bare legge de plaggene som skal være i den enkelte kurv så er det ferdig sortert og kan vaskes direkte. Og ellers sette opp litt system for hvor ting skal legges /henges. Handle inn masse du trenger så du bare kan fylle på småting du begynner å mangle etterhvert. Og ha en ukeplan du følger. Og istedenfor å la det hope seg opp så vedlikeholder du bare. Da er det svært lite som trengs å rydde igjen. Og lite som trenger å handle inn. Så har du fast tid i måneden for å handle inn mye igjen. Be om hjelp av en venn eller familie etc. Og ville også tatt kontakt med psykisk helse i kommunen og få samtaler etc. Anonymkode: e2a94...461
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #3 Skrevet 27. mars 2017 Dette var som å lese om meg selv så skal følge med på denne tråden! J28 Anonymkode: 7088c...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #4 Skrevet 27. mars 2017 Sorry, ingen råd fra meg, og ikke har jeg fått adhd-diagnose heller (skal utredes), men om det er en trøst: Jeg har det også sånn hjemme! Og enda værre, det er bare surr på jobben også. Men jeg jobber med noen som er litt sært og spesielt, de andre på jobb skjønner ikke hvor lite effektiv jeg er. Og hjemme er det mannen som har styringa. Etter at jeg fikk barn er jeg bare blitt enda mer surrete. Lite søvn og flere forpliktelser har gjort at adhden eller hva i helvete det er, er blitt mye værre. Er livredd for medisiner og tar knapt en paracett, men håper inderlig at det er adhd sånn at jeg kan få ritalin og forhåpentligvis få orden på NOE. Møkk lei Men sorry, det var ikke meninga å kutte tråden med min syting. Har forresten et tips, men det er veldig rart... Jeg er bittelitt avhengig av PokemonGo, og har vært ganske mye mer på tur de siste månedene for å si det sånn Men har oppdaga at jeg kan putte mobilen i lomma mens jeg gjør husarbeid, og i løpet av en liten økt, så går jeg nesten to kilometer. Tror gpsen løper litt løpsk, men uansett: Motivasjonen til å surre rundt i huset og gjøre husarbeid øker!!! Og jeg er veldig ueffektiv når jeg gjør husarbeid, løper fra det ene til det andre, gjør litt av alt, og akkurat det er superbra med tanke på PokemonGo :D Og jeg har faktisk gått til butikken flere ganger i løpet av en dag (fordi jeg glemmer jo alltid det jeg skal kjøpe), og det er HELT greit, så lenge jeg har spillet Anonymkode: 07ab0...ded 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #5 Skrevet 27. mars 2017 Dersom du ønsker hjelp, så kan kanskje ergoterapeut i kommunen være et alternativ? Jeg har fått hjelp der i alle fall Anonymkode: e8b7c...a37
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #6 Skrevet 27. mars 2017 Du må lage mentale snarveier. Du trenger ikke handleliste, vær kjent med noen matvarer som du alltid har i hus. Noen matvarer står seg "evig" og du kan kjøpe mange av de. Når du er på jobb, se for deg at du setter på en vaskemaskin når du kommer hjem. Noen ganger trenger man å mentalt forberede seg, da blir ting lettere Om du har lite energi kan det være en ide å sjekke jern, b12 osv. Om du sliter på hjemmebane fordi du jobber 100%, så kanskje du ikke burde jobbe 100% Anonymkode: 60b46...c7c
ViljaH Skrevet 27. mars 2017 #7 Skrevet 27. mars 2017 Inviter folk hjem til deg til bestemt klokkeslett. Da vil du få rydda unna nok til at det blir koselig, skamfølelse bringer motivasjon og energi. Gjenta ukentlig.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #8 Skrevet 27. mars 2017 Ikke "skyld på" diagnosen. Da blir det enda lettere å lage unnskyldninger for seg selv. Det virker jo som om du har funnet et godt system med tanke på jobb, og for å huske på viktige ting. Jeg har ingen diagnose, og har generelt god hukommelse og god struktur. Men behøver likevel et skriftlig system. Da vet jeg hva som skal gjøres, og når det skal gjøres. Står trening på planen mandag, onsdag, lørdag, så gjennomfører jeg. Står det "vask klær" lørdag kl 10 så gjøres det, tilsvarende "støvsuging" torsdag kl 19. Excel er for min del et utmerket verktøy for dette. Men om du liker post-it lapper, hva med å bruke dette systemet også for å få orden på hus, hjem og innkjøp? Anonymkode: 5c381...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå