AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #1 Skrevet 27. mars 2017 Jeg er mentalt syk og har det ikke bra for tiden. Er på et sted hvor jeg får ro og behandling nå. Men hver gang jeg skrur på tlf får jeg melding fra statistisk sentralbyrå som sier at de har ringt meg ang en spørreundersøkelse om arbeidsmiljø som jeg MÅ svare på. Jeg har angst for å snakke i telefon, ser jeg har fått mail fra de om at de som nekter å svare på dette kan bli straffet med bot. Jeg har også forsøkt å undersøke om det er noe mulighet for å svare på denne undersøkelsen på pc, men finner ingenting om det. Jeg blir så stresset og litt redd av dette her, hva gjør jeg?:( Anonymkode: 8291c...733
Gjest carmabell Skrevet 27. mars 2017 #2 Skrevet 27. mars 2017 Be fastlege sende inn en legeerklæring på at du ikke kan svare grunnet tlf-angst eller få noen andre til å ta telefonen for deg? Sliter selv med telefonangst og vet hvor strevsomt det er da mange kun har telefontjeneste og ikke sms eller mail. Noen ganger går det ok at samboeren min ringer for meg, men andre ganger nekter den andre parten helt, selv om han forklarer at jeg har kraftig telefonangst. Håper det ordner seg<3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #3 Skrevet 27. mars 2017 Det må du slett ikke. Bare si at du er sykemeldt og de lar deg være. Anonymkode: a7da1...f58 1
Carrot Skrevet 27. mars 2017 #4 Skrevet 27. mars 2017 (endret) Det er desverre ikke mulig å reservere seg fra SSB sine spørreundersøkelser, og de kan gi bot Du kan evt be psykolog ta kontakt for deg men jeg tror du må bite i det sure eplet og delta desverre.. https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/tvangsmulkter/tvangsmulkt-ssb https://www.ssb.no/omssb/personvern/dine-rettigheter/ingen-reservasjonsmulighet-mot-ssb Endret 27. mars 2017 av Carrot 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #5 Skrevet 27. mars 2017 Akkurat nå, carmabell skrev: Be fastlege sende inn en legeerklæring på at du ikke kan svare grunnet tlf-angst eller få noen andre til å ta telefonen for deg? Sliter selv med telefonangst og vet hvor strevsomt det er da mange kun har telefontjeneste og ikke sms eller mail. Noen ganger går det ok at samboeren min ringer for meg, men andre ganger nekter den andre parten helt, selv om han forklarer at jeg har kraftig telefonangst. Håper det ordner seg<3 Nei, det er ikke nødvendig. Anonymkode: a7da1...f58
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #6 Skrevet 27. mars 2017 Akkurat nå, Carrot skrev: Det er desverre ikke mulig å reservere seg fra SSB sine spørreundersøkelser, og de kan gi tvangsmult. Du kan evt be psykolog ta kontakt for deg men jeg tror du må bite i det sure eplet og delta desverre.. https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/tvangsmulkter/tvangsmulkt-ssb https://www.ssb.no/omssb/personvern/dine-rettigheter/ingen-reservasjonsmulighet-mot-ssb Hva snakker dere om? Jeg vet om folk som bare har sagt de er sykemeldt og da har de fått forståelse og fått være i fred. Anonymkode: a7da1...f58 6
Antoinette Skrevet 27. mars 2017 #7 Skrevet 27. mars 2017 (endret) TS, det er bare å ignorere de meldingene. Ellers kan du slutte å være så stakkarslig og faktisk svare dem og si at du er sykemeldt og ikke kan svare. Det respekterer de. Du kan ikke la slike småting som dette ødelegge hverdagen din, det er bare en telefon. Ingen telefon biter. Endret 27. mars 2017 av Antoinette 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #8 Skrevet 27. mars 2017 4 minutter siden, Carrot skrev: Det er desverre ikke mulig å reservere seg fra SSB sine spørreundersøkelser, og de kan gi bot Du kan evt be psykolog ta kontakt for deg men jeg tror du må bite i det sure eplet og delta desverre.. https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/tvangsmulkter/tvangsmulkt-ssb https://www.ssb.no/omssb/personvern/dine-rettigheter/ingen-reservasjonsmulighet-mot-ssb Denne tvangsmulten dun gjelder friske folk. Ts er sykemeldt og det sier seg selv at syke folk ikke kan være med i en undersæøkelse om ARBEIDSMILJØE. Anonymkode: a7da1...f58
Carrot Skrevet 27. mars 2017 #9 Skrevet 27. mars 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva snakker dere om? Jeg vet om folk som bare har sagt de er sykemeldt og da har de fått forståelse og fått være i fred. Anonymkode: a7da1...f58 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tvangsmulten dun gjelder friske folk. Ts er sykemeldt og det sier seg selv at syke folk ikke kan være med i en undersæøkelse om ARBEIDSMILJØE. Anonymkode: a7da1...f58 Mulig de ha fraveket egne regler i enkelte tilfeller, men det fordrer jo at man faktisk tar telefonen og snakker med de - og for all del, siden jeg SITERTE reglene er det helt greit å svare i en slik tone.. *makan!* 2
MissPierce Skrevet 27. mars 2017 #10 Skrevet 27. mars 2017 28 minutter siden, Carrot skrev: Det er desverre ikke mulig å reservere seg fra SSB sine spørreundersøkelser, og de kan gi bot Du kan evt be psykolog ta kontakt for deg men jeg tror du må bite i det sure eplet og delta desverre.. https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/tvangsmulkter/tvangsmulkt-ssb https://www.ssb.no/omssb/personvern/dine-rettigheter/ingen-reservasjonsmulighet-mot-ssb Har jobbet for SSB i mange år, og har fortsatt ikke opplevd at de gir privatpersoner tvangsmulkt. Det er såpass mange som svarer frivillig at det ikke har vært behov for det. Om veldig mange plutselig slutter å svare på disse undersøkelsene vil det nok komme da man er avhengig av statistikken disse undersøkelsene lager. Bare si at du er langtids syk, og derfor ikke orker å svare. Er en egen del i skjemaet, som intervjuer kan krysse av for det. Da slipper du mer mas. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #11 Skrevet 27. mars 2017 HÆH? Jeg trodde ikke man var pålagt slikt! Jeg svarer alltid at jeg ikke er interessert når de ringer fra ulike spørreundersøkelser, også SSB... og da har det vært greit. Aldri fått bøter. Anonymkode: 72f74...0d5 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #12 Skrevet 27. mars 2017 Kan du få en ansatt til å hjelpe deg med det ts? Anonymkode: 0ddf3...ca4 2
Gjest carmabell Skrevet 27. mars 2017 #13 Skrevet 27. mars 2017 11 minutter siden, MissPierce skrev: Har jobbet for SSB i mange år, og har fortsatt ikke opplevd at de gir privatpersoner tvangsmulkt. Det er såpass mange som svarer frivillig at det ikke har vært behov for det. Om veldig mange plutselig slutter å svare på disse undersøkelsene vil det nok komme da man er avhengig av statistikken disse undersøkelsene lager. Bare si at du er langtids syk, og derfor ikke orker å svare. Er en egen del i skjemaet, som intervjuer kan krysse av for det. Da slipper du mer mas. Problemet er jo at TS har telefonangst og da er det ikke bestandig man klarer å ta tlf for å si at man ikke orker å svare.
Gjest carmabell Skrevet 27. mars 2017 #14 Skrevet 27. mars 2017 42 minutter siden, Antoinette skrev: TS, det er bare å ignorere de meldingene. Ellers kan du slutte å være så stakkarslig og faktisk svare dem og si at du er sykemeldt og ikke kan svare. Det respekterer de. Du kan ikke la slike småting som dette ødelegge hverdagen din, det er bare en telefon. Ingen telefon biter. Nå svarer jeg for meg og ikke for TS, men hadde det vært så lett som å ta seg sammen hadde det vel ikke blitt kalt angst. Jeg har null problem med å snakke med mennesker i det virkelige liv, men å ta telefonen derimot kan være svært problematisk. Flere av gangene jeg har prøvd har pulsen min steget til hundre, jeg har ikke klart å få ut et eneste ord, begynt å gråte og hele kroppen har begynt å riste og skjelve. Det er ekstremt slitsomt og ikke minst lite praktisk å ha det slik, men jeg jobber med det. Å si at angst handler om å være stakkarslig synes jeg er direkte respektløst.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #15 Skrevet 27. mars 2017 33 minutter siden, MissPierce skrev: Har jobbet for SSB i mange år, og har fortsatt ikke opplevd at de gir privatpersoner tvangsmulkt. Det er såpass mange som svarer frivillig at det ikke har vært behov for det. Om veldig mange plutselig slutter å svare på disse undersøkelsene vil det nok komme da man er avhengig av statistikken disse undersøkelsene lager. Bare si at du er langtids syk, og derfor ikke orker å svare. Er en egen del i skjemaet, som intervjuer kan krysse av for det. Da slipper du mer mas. Jeg har fått - ble innkrevd av statens innkrevingssentral og trekk direkte i lønn uten at jeg fikk klage en gang. Riktignok tre år siden men det gjør de altså. Anonymkode: f1709...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #16 Skrevet 27. mars 2017 Er det mulig at en annen person svarer og utgir seg for å være deg? Da blir du kvitt problemet Anonymkode: 22a0b...ac9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #17 Skrevet 27. mars 2017 Jeg er trukket ut til å være med i arbeidsmiljøundersøkelsen for gudene vet hvilken gang, men jeg vil ikke, og det kan de ikke gi meg bot for. Hvor står det at du får bot? I infobrevet er det opplyst at deltakelse er frivillig, men jeg skal være enig i at de maser noe inn i helvete når de ikke får svar, rene telefonterroren. Jeg svarte tilslutt, forklarte hvorfor jeg ikke ønsker å være med, og møtte en frekk fyr i andre enden som mente jeg var både dum og uansvarlig som ikke ønsket å delta. Jeg er særdeles talefør og kan absolutt argumentere for meg, tok meg likevel over ti minutter å få idioten til å forstå at undersøkelsen er frivillig og jeg vil ikke være med, noe som er min rettighet. Jeg prøvde å ringe ssb for å så fra at jeg ikke var interessert, men det er jo ikke oppgitt noe kontaktinformasjon, så det var bare et kronglete sentralbordsvar til ingen nytte. Det du kan gjøre er å sende mail til eposten i brevet og informere om at du ikke vil delta. Fikk spørreskjema pr mail om hvorfor jeg ikke ville være med etterpå, og det har jeg svart ganske så utfyllende på. Angrer på at jeg ikke tok opp samtalen med ssb på tlf, for med den oppførselen han fyren fremviste burde han fått reprimande. KOnklusjon: ingen kan tvinge deg, og send mail til ssb. Anonymkode: 5c7f2...4ef 2
MissPierce Skrevet 27. mars 2017 #18 Skrevet 27. mars 2017 (endret) 1 time siden, carmabell skrev: Problemet er jo at TS har telefonangst og da er det ikke bestandig man klarer å ta tlf for å si at man ikke orker å svare. Ser den. Men siden TS er på et behandlings sted. Sånn jeg forsto det i hvertfall. Så kan TS be noen der svare. Det er fullt mulig. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått - ble innkrevd av statens innkrevingssentral og trekk direkte i lønn uten at jeg fikk klage en gang. Riktignok tre år siden men det gjør de altså. Anonymkode: f1709...2bf Hvilken undersøkelse gjaldt det? Endret 27. mars 2017 av MissPierce
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #19 Skrevet 27. mars 2017 Jeg har også blitt plukket ut til å delta i en sånn undersøkelse og at jeg er pliktig til å delta(usikker på om jeg kan få bot om jeg nekter). Men jeg blir jo faen meg ringt til alle døgnets tider! Jeg jobber 3-delt turnus, så det er ikke videre enkelt å få tak i meg på tlf. Ikke liker jeg å snakke på tlf heller, ei besvarer fremmede nummer. Så sist jeg hadde dem på telefonen sa jeg fra om at de burde ha et alternativ der man kan svare på nettet fremfor at de skal ringe meg kl 09 når jeg akkurat har lagt meg etter nattevakt. Faen om jeg blir plukket ut til noe sånt jævla ræl igjen, er pisslei Jeg skjønner at statistikken er verdifull, men gjør det nå på en litt mindre invaderende måte... Anonymkode: 92786...52a 5
The Kitten Skrevet 27. mars 2017 #20 Skrevet 27. mars 2017 Send en e-post til SSB og skriv at du er stum og derfor ikke kan snakke i telefonen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå