Gå til innhold

alkoholisme

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret

Det jeg lurer på er hvordan man kan merke at noen har problemer med alkohol...Jeg opplever en situasjon selv, det er egentlig vanskelig å beskrive fordi jeg ikke VET med sikkerhet at det faktisk er et problem...

Går alltid i håp om at det skal være et engangstilfelle, men blir stadig minnet på om at det er ikke det...

Det gjelder et familiemedlem som jeg er veldig glad i, men som jeg ikke kan prate med på den måten...vi har aldri snakket om "alvorlige ting", h*n vil aldri prate om følelser og kan fort bli sint dersom h*n føler seg "truet".

Drikkingen kan til tider skje ganske ofte, det går liksom i perioder...men har også opplevd at h*n har drukket i smug, om kvelden og på dagen...Noen tilfeller har det til og med skjedd at h*n har blitt fullstendig sørpe dritings midt på en søndag, og stikker så ut for å drikke mer og kommer kanskje ikke igjen før neste dag. Blir sjelden bare brisen...må alltid fortsette og drikke...som om h*n ikke kan være seg selv uten å ha mye innabords.

Utdanningen er enda ikke fullført på grunn av pengemangel (tror det er på grunn av at pengene går til alkohol). H*n har mål i livet men det er bare store drømmer kan det virke som, lever litt i sin egen drømmeverden,og får ingenting gjort...

Det som er ekstra ille, er at vennene til denne personen ikke virker å bry seg noe særlig, det er mest interessert i at man skal drikke mest mulig, og er faktisk de som handler varer på polet...(er ikke vinmonopol i nærheten).

Ekstra ille blir det i disse juletider...da man skal ha familieselskap...da kan det skje pinlige hendelser..Det er som om h*n ikke bryr seg med at h*n driter seg ut og at folk ser at h*n ikke har kontroll...

Dette er ganske skremmende...vet ikke hva som kan/skal gjøres...Spesielt vanskelig er det når personen selv ikke innrømmer noe, og virker å like dette livet...men jeg tror det gnager litt....Har også fått fylletelefoner...og jeg tror h*n føler seg "ubrukelig".

Dette er så trist å tenke på...det er så vondt for familien, for vi vet at dette er ikke sånn h*n egentlig er...og at h*n hadde greid alt h*n ville dersom h*n kutta ut alkoholen....

Men av og til tenker jeg...er det virkelig så ille...for h*n kan være veldig normal til vanlig, de fleste vet ikke om det engang...Men jeg tror kanskje h*n ikke forteller alt som faktisk foregår...

Noen her som har opplevd det samme eller som evnt vet hvor vi kan få hjelp og er det i det hele tatt ett problem?

Hva er definisjonen på alkoholisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hva definisjonen på alkoholisme er? Jeg velger kalle det drikkeproblemer, og drikkeproblemer kan alle ha i perioder av livet. Problemet forflytter seg innenfor befolkningen innenfor par år...

Kjøp boka til Fanny Duckert, Moderasjon og livsstil. Den kan både du og den det gjelder lese.

Mas nytter i alle fall ikke. Konfrontasjon går bra, men ikke moralisme og pekefinger.

Det er til sjuende og sist, hans/hennes eget problem.

Trenger familien selv terapi, så finnes det noe som hetes Alanon, for pårørende, men jeg er ikke så begeistret for dem, for de mener man skal fryse ut den med drikkeproblemer. Og det hjelper vel ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...