Gå til innhold

Kjønnsskifte

Fremhevede innlegg

Gjest Virvel
Skrevet

Dette spørsmålet har plaget meg en god stund nå, og jeg bare finne det ut :ler:

Saken er den at jeg har blitt sånn halvveis kjent med en kvinne som pleide å være mann... Og etter å ha snakket litt med henne, så begynte jeg å lure på hvor mye kvinne det er mulig å bli? Jeg vet at de rekonstruerer kjønnsorganer, men fungerer disse faktisk? Er det mulig å fungere seksuelt på "normal" måte etter et kjønsskifte?

Jeg kunne sikkert spurt denne nye venninnen min om dette, hun virker ganske åpen, men jeg føler at jeg liksom ikke har noen rett til å spørre, for jeg kjenner henne ikke så godt ennå.

Så...er det noen som kan opplyse meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kanskje jeg kan svare litt her :)

En mann som foretar et kjønnsskifte bør begynne så tidlig som mulig med hormoner. Dette fordi jo kortere tid det er fra puberteten og til "han" begynner med dette, desto bedre blir resultatet.

Da har han muligheten til å bli så mye jente at ingen kan se forskjell på han og ei som er født som jente.

Se bare på de du ser på TV, fra Thailand.

Utgangspunket (utseende som mann) er også viktig. Har han er androgynt utseende fra før, da blir det bra.

Som ferdig jente kan han ha et vanlig seksualliv. Det kommer også litt an på kirurgen dette, det er viktig at nerver og sånt ikke blir skadet under operasjonen. Mister man følelsen der nede, er det ikke så bra.

Dessuten er det nok nødvendig med glidekrem, da naturlig smøring ikke er som hos ei "ekte" jente.

Og han/hun kan ikke bli gravid :)

Stemmen er det heller ikke mulig å gjøre noe med kirurgisk, men mye kan oppøves selv.

Gjest Virvel
Skrevet

Takk skal du ha. Noen ganger henger jeg meg så forferdelig opp i ting, jeg får ikke sove før jeg har funnet ut av det :ler:

Så faktisk (deler av) et program om transer og kjønnsskifte og diverse annet gøy på TV i går, men de sa i grunnen ikke noe om hvordan man fungerer seksuelt etterpå... *nysgjerrig*

Jeg har liksom alltid synes at det høres litt rart ut at man faktisk kan lage en penis/vagina som fungerer som den skal... Men jaja, vi transplanterer organer og opererer fostere som nesten ikke ser ut som mennesker engang, så hvorfor ikke :)

Takk nok en gang. :briller:

Skrevet

Hei igjen!

Fra mann til kvinne går det ganske greit, men fra kvinne til mann blir det ikke så enkelt.

Man kan lage en penis, men det blir rent kosmetisk, reisning er ikke så greit.

• 7 år senere...
Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Jeg lurer på hvor langt man må gå for å kunne være kviine på "papiret". Jeg føler meg gjerne komfortabel i kvinneklær og vil gjerne leve mitt liv som kvinne, men jeg vet ikke om jeg tør å gjennomgå all kirurgien. Må man virkelig gjennomføre all dette for å få bli en "lovlig" dame?

Skrevet
Jeg lurer på hvor langt man må gå for å kunne være kviine på "papiret". Jeg føler meg gjerne komfortabel i kvinneklær og vil gjerne leve mitt liv som kvinne, men jeg vet ikke om jeg tør å gjennomgå all kirurgien. Må man virkelig gjennomføre all dette for å få bli en "lovlig" dame?

Det er ganske enkelt, så lenge du har pikk, er du mann. Når det blir en vagina, kan du kalle deg halvt om halvt. Får du pupper og hormonkurer i tillegg, så kan du kalle deg kvinne, og får det på papiret.

• 1 år senere...
Skrevet

hei, jeg har tenkt på dette lenge. og har lyst til å skifte kjønn, men bare til å få en vagina. jeg vet ikke helt om man trenger tableter for å skifte eller om man kan bare skifte uten å ta tabletter, eller om man får anna stemme når man skifter. jeg er tottal idiot på dette området. så jeg vet helt ikke hva jeg skal gjøre egentli..

Skrevet

samme bruker som oven får. jeg håper jeg får svar snart... jeg syns det haster :tristbla:

Gjest Purple Haze
Skrevet

hei, jeg har tenkt på dette lenge. og har lyst til å skifte kjønn, men bare til å få en vagina. jeg vet ikke helt om man trenger tableter for å skifte eller om man kan bare skifte uten å ta tabletter, eller om man får anna stemme når man skifter. jeg er tottal idiot på dette området. så jeg vet helt ikke hva jeg skal gjøre egentli..

Jeg vet det er en bruker her inne som har foretatt kjønnsskifte. Jeg tror ikke hun er så aktiv lenger, men om hun leser dette, kan hun gi deg svar på alt du lurer på :)

Skrevet

Å "bare å få en vagina" er ikke å skifte kjønn. Hvis noen henvises til Rikshospitalet avdeling for transseksualisme med kun dette for øyet, så blir det nok en kort visitt med uforettet sak. En kjønnskifteprosess innebærer (etter at diagnose settes, noe som i seg selv tar lang tid, og behandling kan starte) hormonbehandling og etter en tid fjerning av testikler/kirurgisk konstruksjon av en vagina. I tillegg kommer laser for å fjerne hårvekst, noen ønsker silikonbryster dersom hormonene ikke fører til nok vekst på det området. Før diagnose settes forventes det at du lever fullt ut som kvinne en tid, med nytt navn osv. Etter at du har fjernet testikler kan du få nytt personnummer og blir legalt kvinne. Som det ble sagt over her, så vil ikke behandlingen påvirke stemmen, der er det øving som skal til.

• Liker 1
Skrevet

Så det du mener er at jeg kan skifte til å bare få en vagina eller? er tottal idiot som sakt -_-' >,< :-<

Skrevet

Så det du mener er at jeg kan skifte til å bare få en vagina eller? er tottal idiot som sakt -_-' >,< :-<

Det jeg egentlig prøvde å formidle var vel heller at den planen bare er å glemme. Hvis du kun er interessert i å endre på kjønnsorganet ditt, men ingen av de andre aspektene ved et kjønnskifte, vil du ikke få det godkjent i Norge. Du kan selvsagt spare opp penger og prøve å finne en lege i Thailand som er villig å gi deg den operasjonen, men også der vil de seriøse klinikkene helst se en bekreftelse på at du faktisk har fått diagnosen transseksualisme.

Hva er det egentlig du ønsker? Å leve som mann, men med en vagina? Eller å leve som og oppfattes som kvinne av samfunnet rundt deg?

• Liker 1
Skrevet

kan hende jeg er bare gal da men, det jeg egentli ønsker er vell å leve som en man, men med en vagina...

Skrevet

kan hende jeg er bare gal da men, det jeg egentli ønsker er vell å leve som en man, men med en vagina...

Jeg vet det finnes flere som har slike ønsker, men det er altså ikke noe som er realistisk å oppnå, i alle fall ikke i Norge.

Skrevet

søren å. vet du hvor jeg kan finne en sån lege da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...