Gå til innhold

Er det hedensk å skåle med glass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er pedagog og fikk nylig kritikk for at jeg lærte en halvannetåring å skåle. Syntes det var koselig å si 'skål' til hverandre med kopper fylt av melk. Barna syntes det var stas. Men foreldrene kan visstnok være kristne... Jeg har ikke fått med meg at skåling er forbundet med noe alkoholisert og kan fornærme barnas foreldre. Er jeg helt uopplyst? Jeg lurer oppriktig. Er ikke kristen selv, men oppdratt i et kristent hjem.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du i bibelbeltet?

Anonymkode: 8638f...4b4

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du i bibelbeltet?

Nei, jeg gjør ikke det. Bergen.

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert bare noen som vil ta deg. Er du ung og nyutdannet+

Skrevet

Altervin i kjerka bygger og på hedenske ritualer...

Skrevet

Sikkert bare noen som vil ta deg. Er du ung og nyutdannet+

Jeg er jo det, men... Jeg ble litt satt ut og lurte på om jeg kunne få foreldre på nakken om jeg lærte barna å skåle... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte ser du voksne mennesker skåle i brus, kaffe eller juice? I mitt hode er det å skåle en skikk som er tett bundet opp til alkohol. Barn synes selvsagt det er gøy å ape etter de voksne og skåle de også, noe som er ganske uskyldig, men jeg kan skjønne at noen synes det blir feil å lære barna opp til det. 

Anonymkode: cee0b...62f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte ser du voksne mennesker skåle i brus, kaffe eller juice?

Jeg ser det til stadighet i festlige lag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det til stadighet i festlige lag.

I festlige lag der det ikke er "naturlig" å drikke alkohol? Utbringer dere en skål i juice om arbeidsplassen feirer en kollegas 60-årslag i lunsjen, for eksempel? De eneste gangene jeg ser folk skåle med juice e.l. i fullt alvor er når man av forskjellige grunner ikke drikker alkohol i et selskap der andre gjør det. Da er man selvsagt med på skålen med det man måtte ha i glasset. 

Anonymkode: cee0b...62f

• Liker 1
Skrevet

Ikke vet jeg, kristendommen har så mye rart for seg, alt er galt for de kristne 

• Liker 2
Skrevet

Det er da bare morsomt 🍸☺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I festlige lag der det ikke er "naturlig" å drikke alkohol?

Neida. Bryllup, forlovelsesfester og slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er hedensk, men jeg lærte å forbinde det med umoralsk oppførsel. På lik linje med f.eks å spille poker. Synes ikke barn egentlig trenger å lære det, selv om det sikkert er morsomt.

Anonymkode: 188c4...c30

AnonymBruker
Skrevet

Uff.. Er da ikke farlig med en skål, jeg har skålet uten alkohol flere ganger. Mest i selskap/besøk selvfølgelig. Men nå har ikke barnet lært å banne eller å leke med kniv, så jeg ser ikke problemet. 

Anonymkode: 801c0...9fa

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Regn skrev:

Altervin i kjerka bygger og på hedenske ritualer...

Fortell

Anonymkode: f70e0...9fe

Skrevet
22 timer siden, papirfly skrev:

Jeg er pedagog og fikk nylig kritikk for at jeg lærte en halvannetåring å skåle. Syntes det var koselig å si 'skål' til hverandre med kopper fylt av melk. Barna syntes det var stas. Men foreldrene kan visstnok være kristne... Jeg har ikke fått med meg at skåling er forbundet med noe alkoholisert og kan fornærme barnas foreldre. Er jeg helt uopplyst? Jeg lurer oppriktig. Er ikke kristen selv, men oppdratt i et kristent hjem.

Strengt tatt så er å skåle med glass det stikk motsatte. For hvist nok, så trodde man før i tiden at djevelen var tilstede når man drakk alkohol. Og djevelen liker som kjent ikke kristendom og kristne symboler. Så da slo man glassene sammen for å etterligne lyden av kirkeklokker. Og håpet/mente at det var nok til å jage djevelen bort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kristent og har venner i kristne miljø, og både jeg og flere andre kristne drikker både alkohol og sier skål. Det er jo ikke en synd engang, så jeg gjør det med glede. 

Anonymkode: c5f41...e70

Skrevet

Man skålte i vikingtiden også, før kristendommen. Skál!

Mulig foreldrene er ekstremist-kristne som ikke godtar at norsk kultur har eksistert før kristendommen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...