Gå til innhold

Aura migrene uten hodepine jeg gråter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk synsforstyrrelser for ca 1 år siden. Ifjor sommer lo jeg i senga i nesten heledag, kunne ikke gå ut med familien eller gjøre noe. Gråter nesten når jeg tenker på den tiden. Ingen leger forstod hva dette var, etter mye innsats kom jeg frem til at det må være aura uten hodepine. Var hos nevrolog som ga meg den diagnosen, men så var jeg hos en annen nevrolog som ikke ga diagnosen. Begynte med migrene medisin Lamictal. Den har jeg så bra effekt av fikk aura etter 2 måneder denne gang, før hadde jeg hverdag. Itilegg når jeg får anfall tar jeg anfall medisin zomig som fjerner aura innen få minutter. Når jeg har så bra effekt av aura medisiner må det da ikke være det jeg har? Jeg tror jeg har øyemigrene.

Symptomer er : uvirkelighetsfølelse, forvirring, vanskelig å snakke, kraftig angst, uro, svarte flekker i synsfeltet, vibrerende syn, fargejustering

Min aura kan vare heledag hvis jeg ikke tar anfall medisin. Det er så grusomt jeg gråter av dette. Noen som har noen kommentarer?

Anonymkode: 67982...5f7

AnonymBruker
Skrevet

Du bør være glad for å slippe hodepinen. Og Lamictal er ikke migrenemedisin, det er epilepsimedisin.

Anonymkode: 10e98...bef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt aura noen få ganger i synsfeltet og det var veldig underlig opplevelser. Folks ansikter ble forvrengt og det kom sølvstriper over synsfeltet. Det hele gikk over etter en times tid hver gang. 

Høres ut som du opplever litt mer alvorlige ting. Har du fått lest litt og snakket med andre som har det?

Anonymkode: 6a9b6...f82

Skrevet (endret)

Har hatt masse aura, med og uten migrene. Det er verst i begynnelsen og har en tendens til å bli bedre med tiden. Ikke mye å gjøre med min aura, får ikke medisiner som virker så det er bare å legge seg og sove det vekk. Blir helt fjern når det står på, noen ganger husker jeg ikke hva jeg heter engang :fnise:. Men fra å ha flere anfall i uka er jeg nå nede i noen få i året, og gjerne i forbindelse med stress/hvis jeg er skikkelig sliten.

Endret av Honnikorn
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som har akkurat samme greia, hun fikk også "diagnosen" hos nevrolog. Blir forverret ved mye jobb og stress

Anonymkode: 17544...ce6

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Min aura varer i en hel dag om jeg ikke tar anfall medisin. Vanligvis for folk flest blir aura borte etter 1 time. Jeg har langvarig aura grusomt ekkel begynner og skrike og gråte av dette.

AnonymBruker
Skrevet
På 27.3.2017 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Du bør være glad for å slippe hodepinen. Og Lamictal er ikke migrenemedisin, det er epilepsimedisin.

Lamictal benyttes ofte i sammenheng med hodepine selv om det primært er epilepsimedisin. Mange epilipsimedisner brukes til smertelindring ved hodepine.

Anonymkode: 28fb0...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lamictal benyttes ofte i sammenheng med hodepine selv om det primært er epilepsimedisin. Mange epilipsimedisner brukes til smertelindring ved hodepine.

Anonymkode: 28fb0...9f1

Lamictal brukes mot aura migrene uten hodepine. Les mer på nettet om det. Mange som ikke vet at Lamictal brukes mot migrene til og med noen leger vet ikke det

AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg har kroniske synsforstyrrelser og forstår reaksjonen din veldig godt, men det hjelper ingenting å reagere sånn. Husk at det ikke er farlig. Forsett med medisin, stress ned og bare la det komme og gå. Jeg har også migrene med aura og selv om jeg har kroniske synsforstyrrelser blir jeg fortsatt veldig redd og gråter og skriker sånn som deg når jeg får aura, men jeg har lært at det hjelper INGENTING å reagere sånn. Det kan hjelpe veldig mye å slutte å tenke på det og heller godta det.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg har kroniske synsforstyrrelser og forstår reaksjonen din veldig godt, men det hjelper ingenting å reagere sånn. Husk at det ikke er farlig. Forsett med medisin, stress ned og bare la det komme og gå. Jeg har også migrene med aura og selv om jeg har kroniske synsforstyrrelser blir jeg fortsatt veldig redd og gråter og skriker sånn som deg når jeg får aura, men jeg har lært at det hjelper INGENTING å reagere sånn. Det kan hjelpe veldig mye å slutte å tenke på det og heller godta det.

Skjønner. Men altså det der går det ikke å stå i. Jeg vet ikke hva jeg sier. Jeg må bare ligge og lukke øynene og det er kjempe tøft har kraftig angst og er veldig urolig klarer ikke å ligge i ro. Hadde det nesten hverdag i fjor men så glad for at jeg fant riktig medisin. Går på 125 mg og kan gå opptil 200 så om jeg blir dårligere kan jeg trappe opp. Zomig er veldig bra aura medisin den fjerner aura veldig fort. Det er en nesespray

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Min aura varer i en hel dag om jeg ikke tar anfall medisin. Vanligvis for folk flest blir aura borte etter 1 time. Jeg har langvarig aura grusomt ekkel begynner og skrike og gråte av dette.

Herregud, for "folk flest" som har aura følger en grusom hodepine! Auraen er ingenting mot hodepinen, skulle gjerne hatt aura hele migreneperioden dersom det betydde at jeg slapp hodepinen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt aura migrene. Helt slått ut og ja, man sliter med å forme settninger og finner ikke de riktige ordene. Eneste som hjalp var zomig. Prøvde jeg å la det gå over av seg selv ble kroppen så sliten at det var nesten garantert at jeg fikk anfall dagen etter. Da var det mye bedre å ta en zomig så holdt det seg unna dagen etter. 

Når jeg sier at jeg hadde er det fordi det ble borte av seg selv. Utløsende faktor var stress.

Anonymkode: b7494...f3c

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, for "folk flest" som har aura følger en grusom hodepine! Auraen er ingenting mot hodepinen, skulle gjerne hatt aura hele migreneperioden dersom det betydde at jeg slapp hodepinen.

Det der er jeg ikke enig i. Med hodepine vet du hva du sier du blir ikke forvirret. Med aura kan jeg ikke kjøre bil, om jeg er i gata er det ikke sikkert jeg kommer meg hjem. Grusom sykdom.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere typer migrene, blant annet migrene med aura uten hodepine. Det er slitsomt, men jeg ser ikke helt at det skal hjelpe å hyle og skrike. Ta medisiner, legg deg og slapp av. Migrene går over igjen. 

Anonymkode: 4db97...5a9

• Liker 1
Skrevet
På 27.3.2017 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Vil bare opplyse deg at lamictal har en velkjent effekt på migreneproblematikk. 

• Liker 1
  • 7 år senere...
Skrevet

Trodde ikke man skulle ha triptaner under aurafase?

Anonymkode: 228d2...7fa

Skrevet

Ser at denne tråden er eldgammel, men fint at den ble tatt fram igjen. Jeg har også hørt at man ikke skal bruke triptaner under aura, kan noen bekrefte at de bruker det?

Jeg har auramigrene og anfallene varer sjelden over 20 minutter, MEN jeg får så sterke nevrologiske symptomer at jeg legges inn med tanke på slag, nesten hver gang. Det hadde vært fantastisk om det faktisk fantes en medisin man kan ta for å fjerne auraen etter få minutter!

Anonymkode: c4900...f6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser at denne tråden er eldgammel, men fint at den ble tatt fram igjen. Jeg har også hørt at man ikke skal bruke triptaner under aura, kan noen bekrefte at de bruker det?

Jeg har auramigrene og anfallene varer sjelden over 20 minutter, MEN jeg får så sterke nevrologiske symptomer at jeg legges inn med tanke på slag, nesten hver gang. Det hadde vært fantastisk om det faktisk fantes en medisin man kan ta for å fjerne auraen etter få minutter!

Anonymkode: c4900...f6e

Sliter med aura selv og googlet dette, så kom denne tråden opp. Hvilke medisiner tar du mens aura kommer? Og får du aura flere dager på rad? Er også redd slag. Grusom lidelse.

Anonymkode: 228d2...7fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...