Gå til innhold

Skulle ha IVF, men ble gravid i mellomtiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

som overskriften sier, hvis dette skjer, hva kan man gjøre med innkjøpte medisiner? Man får jo ikke dette dekket om man ikke bruker forsøket, og man får vel ikke levere inn igjen til apoteket? Noen som har opplevd dette? Jeg spør ikke fordi det har skjedd, men har blitt oppfordret til å kjøpe inn medisin i tilfelle jeg kan få starte før det er vår tur i køen. Med oss er det ikke noe galt, men vi har vært prøve i 2,5 år, så sjangsen for å bli gravid er vel liten, men hva vis det skjer og medisinen er kjøpt inn? Blir jo mye bortkastete penger.. Vi har et forsøk bak oss så vi kommer over maks summen ved neste forsøk. 

Anonymkode: 439a4...086

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt unødvendig å kjøpe inn medisiner på forhånd. Det er så mange som tar prøverør at det stort sett er medisiner apoteket har inne som du kan kjøpe dagen før du starter. Det du heller kan gjøre er å ringe apoteket i forkant for å være sikker på at de har medisinene inne. Så kjøper du dem rett før du starter f.eks når du får mens (2-3 dager før) og vet du ikke er gravid. 

Anonymkode: 72276...6ce

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt unødvendig å kjøpe inn medisiner på forhånd. Det er så mange som tar prøverør at det stort sett er medisiner apoteket har inne som du kan kjøpe dagen før du starter. Det du heller kan gjøre er å ringe apoteket i forkant for å være sikker på at de har medisinene inne. Så kjøper du dem rett før du starter f.eks når du får mens (2-3 dager før) og vet du ikke er gravid. 

Anonymkode: 72276...6ce

Det kommer an på hvor man bor. Ikke alle bor i storbyer eller i nærheten av en fertilitetsklinikk. Mitt apotek måtte ha resepten senest på formiddagen dagen før for å bestille inn medisinen. Hadde de den på lager selv, ringte jeg og så la de den av til meg, men de ville ikke bestille uten å ha fått resepten som bevis. Jeg kjøpte ikke alle medisinene på forhånd, bare første sprøyte/spray, og apoteket ville gjerne oppbevare resepten/kopi av den og bestille inn etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde meg, jeg hadde kjøpt inn alle medisiner. Ble gravid, da jeg brukte nesesprayen, for å gjøre meg klar for forsøket. Jeg solgte medisinen. Er mange andre som skal gjennom forsøk, og gjerne vil kjøpe medisiner litt billigere.

Jeg var uansett fornøyd, jeg fikk ett barn.

Anonymkode: bf46c...b5f

AnonymBruker
Skrevet

TS..

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 439a4...086

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Etter en god del tid med prøving var jeg alt for ivrig til at noe snart skulle skje. Så til å med innkjøp av medisinene var et symbol for oppstart for meg. Kjøpte til 12 000 kr. Ventet på mensen for å ringe opp. Plutselig satt jeg der 3 dager før IKM med en hjemmelaget spire i magen og en positiv test i hånda. 

Er nå 34 uker på vei. Alt går veldig fint. Medisinene har forbruksdato til 2019, så jeg valgte å beholde alt, noe står i kjøleskapet, i tilfelle vi skulle trenge IVF senere allikevel. Er synd å kaste så mye. 

Så min anbefaling: ikke kjøp medisinene før tidligst 1 uke før du skal ta dem i bruk. Kjøp litt om gangen også, ikke hele lageret :)

Anonymkode: 19b02...d08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte inn medisiner god tid i forveien, og er glad for at jeg gjorde det - I desember 2016 og januar i år var det helt tomt for orgalutran, og det ble også tomt for cetrotide. 
Hadde jeg ventet med å kjøpe inn medisiner ville forsøket mitt blitt utsatt på ubestemt tid til det igjen ble ny forsyning av medisiner. (leverandør gikk tom, så og si bunnskrapt i hele Europa). 

Hvia jeg var deg ville jeg sjekket med apoteket, og deres anbefaling. 
Noen type medisiner er enklere å få tak i enn andre. 

For å svare på spm. dine: Du kan levere tilbake ubrukt medisin til apoteket, men du får ikke refundert noe. 
Reseptbelagte medisiner er det IKKE lov å videreselge til andre. 

Anonymkode: efcf2...b83

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga bort mine til ett par som jeg visste har slitt med å få barn og har dårlig økonomi. 

Det satte dem stor pris på. Jeg syns det var bedre å gi bort enn at apoteket fikk disse. 

Anonymkode: 44a2d...1b7

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, blir lett sjokkert her. Det er ulovlig å selge medikamenter videre! Og hvis man leverer eller "gir" medisiner tilbake til apoteket blir disse kassert! Apoteket selger dem selvfølgelig ikke videre. Du får ikke pengene igjen fra apoteket da alt som leveres inn av medisiner må kastes. Det skal man være glad for neste gang man kjøper medisiner selv:)

Anonymkode: b0788...90c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.4.2017 den 6.45, AnonymBruker skrev:

Herlighet, blir lett sjokkert her. Det er ulovlig å selge medikamenter videre! Og hvis man leverer eller "gir" medisiner tilbake til apoteket blir disse kassert! Apoteket selger dem selvfølgelig ikke videre. Du får ikke pengene igjen fra apoteket da alt som leveres inn av medisiner må kastes. Det skal man være glad for neste gang man kjøper medisiner selv:)

Anonymkode: b0788...90c

Bla-bla-bla. Fin utsikt oppe på den høye hesten din, eller?

Anonymkode: 69dbe...13a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...