AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #1 Skrevet 26. mars 2017 Hei! Dette blir muligens et langt og rotete innlegg, men skal prøve å være så kortfattet og ryddig som mulig. Litt om hvordan jeg hadde det i barndommen: Var stille, forsiktig, hadde venner, men var ikke den som tok initiativ til ting. Husker ikke så mye fra barneskolen. Ungdomsskolen viste seg å bli tøff. Hadde en følelse av å være annerledes, litt fjern. Klarte ikke å få helt tak på hva folk sa til meg, jeg klarte ikke fokusere. Det resulterte i at jeg følte meg rar, trodde andre også syntes jeg var rar, fjern, uinteressert.. Klarte heller ikke sette ord på hva som var galt, jeg bare kjente på at noe var galt. Jeg ville lese pensum, jeg ville lære, men klarte ikke. Følte meg etterhvert lat og "giddaslaus". Lærerne mente jeg kunne så mye bedre, jeg måtte bare lese mer, sette av mer tid til skole- tro meg, jeg prøvde! Jeg klarer ikke fokusere på stoff som krever høy yteevne. Jeg gikk med et kaos i hodet, klarte ikke sortere ting. Frustrert over meg selv, følte jeg skuffet meg selv. Jeg følte meg dum samtidig som jeg vet jeg ikke er dum. Jeg ble etterhvert veldig sliten. Alt var kaos og jeg hang etter i alle fag, følte ikke jeg hadde orden på noe. Resulterte i at jeg fikk tillrettelagt undervisning i 10 klasse med halve dager, resten tilbragte jeg stort sett i senga. Spørsmålet om me kom opp. Jeg husker ikke så mye av den perioden selv, men jeg vet jeg på ett tidspunkt fikk veldig mørke tanker i hodet. Utredningen for me ble startet opp og som ett ledd av dette må du innom bup. Jeg var sliten, klarte ikke sette ord på hva som var galt, det var bare noe som var galt. Konklusjonen ble vel at jeg var moderat deprimert, hun sluttet og behandligen ble sett på som avsluttet. Jeg klarte etterhvert å komme meg igjennom vgs med midt på treet karakterer. Mye rot, frustrasjon, spente muskler og følelsen av å aldri få ro. Jeg prøvde ett halvt år på høyskole, men det gikk ikke. Fikk deretter spørsmål om et vikariat- fulltid, i en butikk jeg har jobbet før. Følte meg ikke klar for en fulltidstilling sånn, men det åpnet opp muligheter til å flytte ut fra mor og far og blir litt mer "selvstendig". Det var jo også kun for en periode, så jeg skulle klare det. Jeg har følt meg sliten lenge, men jeg har prøvd å skyve det bort, jeg er ung så jeg kan ikke være sliten. Det er bare å stå på, gjøre det beste ut av det, alle er litt slitne... Etter at vikariatet var over ble jeg spurt om fast stilling, jeg sa ja.. Har nå jobbet der i 2 år, jeg selv er 24 år. I begynnelsen på året i fjor ble det startet en utredning på adhd, her fikk jeg diagnosen add. Det var godt å få et svar på hvorfor jeg har vært som jeg har vært og fortsatt er. I desember i fjor knakk jeg sammen på jobb, gråt sammenhengende i flere timer og hyperventilerte. Jeg har ikke noe liv utenom jobben omtrent og føler jeg ikke har overskudd til å dra på jobb, føler meg helt ferdig. Jeg vil ikke svikte jobben, men jeg orker ikke mer. Prøver så godt jeg kan! Jeg hadde aldri trodd jeg skulle knekke sammen sånn. Har vanskeligheter for å gråte foran andre og er alt for lukket. Det har blitt en vane, å holde ting inni seg. Snakket litt med sjefen og bad om å få en ukes ferie så fort som mulig, for å prøve å hente meg inn litt. Det er dette jeg har levd på i 2 år nå. Bare jeg holder ut til den og den dagen, så har jeg enten 1 eller 2 dager å hente meg inn på. Det eneste jeg har prøvd har vært å holde meg på beina så jeg ikke skuffer jobben. Startet på ritalin i februar. Merket ikke noe til bivirkninger, etter 2 eller 3 opptrapping merket jeg at jeg følte meg mer tilstede, følte hodet mitt var litt mer ryddig, dette er veldig positivt. Det var lettere å ta imot beskjeder, lettere å komme igang og konsentrasjonen var bedre. Med dette så merket jeg også at jeg kjente mer på mine egne følelser, jeg følte det var lettere å gå litt inn i meg selv. Jeg har mye å jobbe med... Nå som jeg er på 60mg merker jeg nok at stresset i kroppen min har økt litt mer enn hva jeg går med til vanlig. Er veldig sensitiv for stress og går med konstant anspente skuldre og nakke. Har i perioder veldig mye vondt og føler meg mørbanka. Så det er ikke noe nytt, men mulig det er en forsterker. Situasjonen nå er at jeg er sykemeldt, knakk sammen igjen uka som var og fikk time hos legen. Hatt veldig vondt i nakke og skuldre og total mangel på energi. Det jeg lurer på er om dette er en helt uvanlig reaksjon på ritalin? Jeg har gått på reservebatterier lenge, har ikke klart å hente meg inn i det hele tatt, livet føles bare som et kaos jeg ikke kommer ut av. Så dette med mangel på energi har vært tilstedeværende lenge. Jeg har et høyt stressnivå i kroppen som gir meg stive skuldre og nakke = vondt. Blir jo sliten av å ha vondt også, men også av å ikke ha kontroll over eget liv. Er en evig runddans som bare fortsetter og fortsetter. Har lenge gått med tanker om at jeg snart kollapser, men jeg burde jo klare å komme meg på jobb, jeg som bare er 24 år.. Har begynt hos fysioterapeut og går fortsatt til oppfølging hos dps. Skal ta opp dette jeg skriver her med dem, men følte litt på å høre andres meninger eller erfaringer også. Jeg syns det er lettere å sortere tankene med medisiner, samtidig som de muligens gjør meg mer stressa enn det jeg er fra før av, det fører jo til en en enda mer spent muskulatur, som er ubehagelig. Igjen så vil et ryddigere og et mer tilstedeværende hode hjelpe meg videre. Syns det er lettere å sette ord på ting, nettopp fordi det er litt mindre kaos oppi der. Så på den måten fungerer medisin bra. Jeg har vel egentlig ikke så mange konkrete spørsmål her, det er vel mer for å høre andres tanker evt. råd eller erfaringer. Er det noen som kan kjenne seg igjen? Har du f.eks. vært mye plaget med spente muskler og høyt stressnivå og gått på et annet medikament som ikke forverret det? Og sist men ikke minst: du har tålmodighet hvis du har vært med meg så langt, takk Anonymkode: 27350...c13 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #2 Skrevet 26. mars 2017 Hei. Jeg har selv add og kan kjenne meg igjen i mye av det du skriver. Jeg fant ut at jeg har lave magnesiumsnivåer og dette er faktisk noe som er veldig vanlig med folk med ADD ig ADHD. Magnesium får musklene til å slappe av og får deg til å stresse ned og du klarer å fokusere bedre. Det har hjulpet meg litt i hvertfall. Tar også omega3 og b vitaminer. Bortsett fra det går jeg ikke på medisiner, fikk angst av ritalin. Anonymkode: 25e95...590
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #3 Skrevet 26. mars 2017 Jeg har ikke fått diagnosen ADD, men jeg skal utrede meg for det. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har siden ungdomsskolen følt at det er noe gærent med meg, og slet med det samme som deg. Anonymkode: b4189...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #4 Skrevet 26. mars 2017 Ts her. Takk for svar og erfaringer. Jeg tar tilskudd av magnesium og omega 3 fra før, men takk for tips! Jeg er veldig usikker på om det er lurt å fortsette med medisin eller ikke. Det er jo ikke bra å fortsette på noe som lager mer stress når det allerede er et problem, men jeg er jo avhengig av å ha et hode som jobber med meg også. Kan det være at jeg fungerer bedre på en lavere dose? Noen som har erfaring? Jeg vet også at jeg må lære meg avspenningsteknikker og endre mye av måten jeg tenker på. Akkurat nå er jeg jo der at jeg føler meg totalt utbrent og "ME" kronisk syk -dukker opp. Det er så sliten og ferdig jeg føler meg akkurat nå. Det føles helt forferdelig, som om jeg har løpt fra noe hele livet og faktisk får kjenne hvor sliten jeg egentlig er. Jeg vet det ikke burde være normalt å være helt ferdig etter en dag på jobb når man er ung, her snakker vi total kaputt, kortslutning. Har aldri følt jeg har hatt tid til å stoppe opp og ta meg tid til å kjenne på roen eller lytte til meg selv. Jeg kan virke rolig og avbalansert utad, hvis jeg er ekstra stressa så lurer du på hvor jeg har energien min fra, for det er stå på vilje! Nei, det er kaos i hodet mitt og når jeg er så stressa som jeg er nå så slår det tilbake på meg ved å gi meg skuldre og nakke fra helvete. Anonymkode: 27350...c13 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #5 Skrevet 26. mars 2017 Kjære ts. Jeg ble diagnostisert med ADD for et år siden. For meg ble angst og indre uro mindre etter at jeg fikk riktig dose ritalin kapsler. (40 +20, tas med 4 timers mellomrom ). Jeg synes du skal ta opp med legen som har ansvaret for medisinene at du ikke føler at det fungerer som det skal. IKKE begynn å justere på egenhånd, da det krever oppfølging av fagfolk. Kanskje du trenger lavere dose eller kanskje du trenger en litt annen medisin. Uansett er det viktig å få ordnet opp i dette Jeg har i tillegg andre sykdommer som spiller inn på helheten, og det er viktig å huske at det som virker for en person, kanskje ikke virker likt for en annen. Lykke til. Det kommer til å ordne seg! Anonymkode: 7925b...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #6 Skrevet 26. mars 2017 Ts her. Tusen takk, jeg håper det ordner seg, det må det bare Kjenner virkelig at man blir desperat når energien blir helt borte, samtidig som jeg følte den positive effekten av medisinen, mer tilstede! Jeg har ikke tenkt å justere medisinen min selv, men jeg tror kanskje selv at hvis jeg skal gå på ritalin så tror jeg 40mg er nok. Syns det er litt greit å få skrivd ned litt før timen, så ved å legge det ut på nett så er muligheten med innspill fra andre der også Fint å høre at du har hatt positiv erfaring med medisin og at det har hjulpet deg da Anonymkode: 27350...c13 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #7 Skrevet 26. mars 2017 Jeg har så vidt vert borti homeopatmedisiner av ritalin (altså en svakere form men fortsatt effektiv fordi det går rett i blodet) Jeg fikk dette på Balderklinikken via Helene Moxheim Graf om jeg husker riktig. Dette er noen år siden da.. Veit ikke om det er noe du vil prøve, men ville hvertfall nevne det i tilfellet Anonymkode: 25e95...590
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #8 Skrevet 26. mars 2017 Ts. Takk for tips! jeg vil absolutt sjekke det ut! Jeg vet jo at det er en slags ubalanse i hodet mitt, så det å prøve ritalin er jo en ekstra bekreftelse på det. Jeg vil bare være foruten bivirkningene jeg ser det også har, gud så kravstor jeg er Vet du hva slags homeopatmedisin du fikk? Var det i form av piller/tabletter? Merket du bedring? Er det veldig dyrt? Anonymkode: 27350...c13
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #9 Skrevet 27. mars 2017 Hun sa til meg hvertfall at det ikke skulle være bivrikninger, er ikke helt sikker på om det er sant, men det er nok uansett bedre enn den vanlige. Jeg tror det bare het ritalin eller noe sånt, de kommer i små piller som du legger under tunga og skal smelte der. Jeg merka bedring ja. Pris husker jeg ikke, men jeg tror kanskje faktisk du må til hun jeg nevnte, for annen homeopatmedisin har jeg fått fra apotek, men den der tror jeg ikke ble solgt på markedet, hvertfall ikke på den tiden. Men hun hadde spesialistert seg på ADHD og sånt så hun hadde den, og det er mye mulig hun vil ha oppfølgingstimer med deg i tilfellet, hvertfall på begynnelsen. Anonymkode: 25e95...590
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #10 Skrevet 27. mars 2017 Ts her. Jeg kjente jo jeg ble litt nysgjerrig på denne medisinen da! Så tusen takk for tips og innspill Det du la under tunga, var det noe du måtte ta flere ganger om dagen? Vet det er en stund siden og at det sikkert ikke er så lett å huske alt, men klarer du å beskrive hva slags effekt det fikk på deg? Hvordan var fokus og oppmerksomhet før vs etter medisinene du fikk? Anonymkode: 27350...c13
Diamanten123 Skrevet 29. november 2017 #11 Skrevet 29. november 2017 Hei hadde bare lyst og svare ,jeg har selv add ondt i nakke hode osv med 60 mg da ble alt verre gikk tilbake på 40 mg så er det VELDIG viktig og ta noen dager off eks dager du ikke er på jobb osv går du for lenge blir alt verre hilsen en som har de samme plager som deg ps muskel og nakkenehandling funker kansje en dag 1 dag eller to ,det eneste som hjelper er og ta deg en tur noen ganger i uken i skog og mark så stresset slipper taket ps selv om du ikke føler for det😉
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #12 Skrevet 30. november 2017 Ts her: Takk for svar diamanten 123 Godt tips med litt pause fra medisinen i f.eks helger eller dager hvor jeg bare skal ta det med ro! Anonymkode: 27350...c13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå