Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #1 Del Skrevet 16. desember 2004 Hva mener du om at religion blandes inn i politikk? Jeg mener at religion ikke bør blandes inn i politikk fordi det er to forskjellige ting.. La religionen vår ligge unna politikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 16. desember 2004 #2 Del Skrevet 16. desember 2004 Vet ikke hva jeg mener om det, jeg... men jeg vet at Jehovas Vitne deler syn med deg i det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2004 #3 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg tror det er uunngåelig, for politikk handler om prioriteringer og verdisyn, og det gjør religion også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 16. desember 2004 #4 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg tror det er uunngåelig' date=' for politikk handler om prioriteringer og verdisyn, og det gjør religion også.[/quote'] Jeg tror (og håper) du tar feil. Grunnleggende verdier i samfunnet vårt er ikke nødvendigvis basert på religion. Solidaritetsprinsippet f.eks. baserer seg humanistiske verdier, slik de fleste verdier gjør. Selvfølgelig farges politikken av religionen til de forskjellige politikerne, men dette behøver ikke, og burde ikke, påvirke de enkelte saker på den måten at religionen danner retningslinjene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2004 #5 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg har da ikke sagt at religion er nødvendig for å ha et politisk syn? Men så lenge det finnes religiøse mennesker som er politisk aktive, så vil en del av disse trekke det med over i sine politiske standpunkter. Akkurat som at humanister tar med sin bakgrunn når de skal være for eller mot noe. Politikere velger jo selv hva som skal danne grunnlaget for deres retningslinjer. Noen lar seg påvirke av andres erfaringer (lobby), noen baserer det på egen opplevelser, noen er humanister og noen er religiøse. De fleste er en blanding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #6 Del Skrevet 16. desember 2004 Jeg er veldig enig med Melk. Religion og livssyn handler om hele livet og påvirker hvordan man tenker. Å tro at man kan dele livet inn forskjellige sfærer hvor det ene ikke påvirker det andre blir veldig rart. Jeg mener at den politiske arena skal være for alle uavhengig av religion og livssyn. Det å være tydelig og åpen med sin religion eller livssyn mener jeg fremmer demokratiet. Hvis jeg er muslim og politiker er det umulig å legge fra meg min tro i det jeg er politiker. Samme gjelder om jeg er kristen og jeg regner med at en som er humanetiker heller ikke legger bort sin grunnholdning når vedkommende uttaler seg om politikk. Jeg synes det er mer skummelt når noen tildekt sier at de er "nøytrale", men likevel lar livssynet sitt influere valgene. Da er det mye bedre at man er tydelig på hva som styrer ens valg. Politikk handler om verdier man ønsker skal prege samfunnet. Hvis man som human-etiker med sine verdier skal gjøre et politisk vedtak virker det rart og nesten schizofrent å si at "jeg legger av meg min humanetikk og kun er politiker". Tydelighet er lettere å forholde seg til enn utydelighet. Problemet med politikere er jo nettopp utydelighet. Det er lettere å forholde seg til motiver som ligger åpne i dagen. Tenk om Dagfinn Høybråten hadde sagt at hans standpunkter ikke hadde noe med hans kristne tro å gjøre. Hadde ikke det vært temmelig sykt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 17. desember 2004 #7 Del Skrevet 17. desember 2004 Spørsmålet her er jo om religion må blandes inn i politikk, og det tror jeg ikke det må. Om politikken fargelegges av politikernes religiøse overbevisning, betyr ikke at religion blandes inn i politikken. Mulig vi egentlig er enige, men at vi har forskjellig syn på hvor grensen går for hva som som er religiøs innblanding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 17. desember 2004 #8 Del Skrevet 17. desember 2004 Spørsmålet her er jo om religion må blandes inn i politikk, og det tror jeg ikke det må. Om politikken fargelegges av politikernes religiøse overbevisning, betyr ikke at religion blandes inn i politikken. Mulig vi egentlig er enige, men at vi har forskjellig syn på hvor grensen går for hva som som er religiøs innblanding. Nei, spørsmålet er: Hva mener du om at religion blandes inn i politikk? Jeg mener at religion ikke bør blandes inn i politikk fordi det er to forskjellige ting.. La religionen vår ligge unna politikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 17. desember 2004 #9 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg snakker ikke om hva tråden startet med, men hva du og jeg diskuterer. Jeg begynte med å svare på dette: Jeg tror det er uunngåelig' date=' for politikk handler om prioriteringer og verdisyn, og det gjør religion også.[/quote'] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2004 #10 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg snakker ikke om hva tråden startet med, men hva du og jeg diskuterer. Jeg begynte med å svare på dette: Teoretisk sett er det nok mulig. Men i praksis vil alltid religion være med å forme politikken i større eller mindre grad. Inntil den dagen religion mister sin betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 23. desember 2004 #11 Del Skrevet 23. desember 2004 Kommer ann på hvordan man definere "blande religion og politikk"... Jeg mener definitivt at stat og kirke bør skilles, men at ens religiøse syn (eller livssyn) vil farge ens politiske oppfatning er klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 23. desember 2004 #12 Del Skrevet 23. desember 2004 Religion og politikk er som regel to sider av samme sak. Slik har det vært i ualminnelige tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå