søndagsengel? Skrevet 16. desember 2004 #1 Skrevet 16. desember 2004 Kan jeg få oppskriften på dine aller beste scones ??
liv Skrevet 16. desember 2004 #2 Skrevet 16. desember 2004 de sconsene som det står oppskrift på i barnas bestebøkene er veldig gode.. Men jeg har ikke den boka her..
søndagsengel? Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2004 de sconsene som det står oppskrift på i barnas bestebøkene er veldig gode.. Men jeg har ikke den boka her.. Jeg har den !!!
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #4 Skrevet 16. desember 2004 (endret) Disse er mine favoritter. Lettlagede, og du verden så gode! Scones (ca 12 stk) 350 g hvetemel 3 ts bakepulver 6 ss sukker ½ ts salt 100 g kaldt smør 1 ½ dl melk 1 egg 1 dl korinter eller rosiner (kan sløyfes, jeg synes de er best uten) Bland sammen det tørre og smuldre inn smøret. Tilsett melk og egg. Rør deigen sammen og tilsett korinter/rosiner. Kjevle ut deigen til en rundt leiv ca 2 cm tykk. Stikk ut rundinger med et glass og legg på stekebrett. Stek på nederste rille ved 200 grader i 14-20 minutter. Endret 5. august 2005 av Arkana
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #5 Skrevet 16. desember 2004 De grove sconsene til Arkana som ligger i en annen tråd her er kjempegode! Men var det "brød" eller "kake" scones du skulle ha?
Arkana Skrevet 16. desember 2004 #6 Skrevet 16. desember 2004 De grove sconsene til Arkana som ligger i en annen tråd her er kjempegode! Grove scones 2 dl hvetemel 2 dl sammalt hvete, grov 1 ts salt 4 ts bakepulver 100 g margarin/smør ca 3 dl sur melk Bland alt det tørre. Smelt margarinen og rør den inn sammen med melken til en smidig deig. Del deigen i to og klapp ut to tykke runde kaker. Skjær et dypt kors i kakene og stek dem midt i oven på 225 grader i ca 15 minutter til de er gylne og gjennomstekt.
søndagsengel? Skrevet 16. desember 2004 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2004 De grove sconsene til Arkana som ligger i en annen tråd her er kjempegode! Men var det "brød" eller "kake" scones du skulle ha? "Brød"/rundstykke-scones. Ikke søte.
Gjest Violetta Skrevet 5. august 2005 #8 Skrevet 5. august 2005 Søkte frem denne gamle scones-tråden, og lurte på om disse sconesene kan fryses eller om de blir veldig tørre da?
Arkana Skrevet 5. august 2005 #11 Skrevet 5. august 2005 Tillater meg å komme med noen flere scones-oppskrifter. Mye godt man kan gjøre med scones! Eple/aprikos-scones (16 stk) 9 dl hvetemel 1 ss bakepulver 2 ts sukker 150 g smør i terninger 1 eple i terninger 6 tørkede aprikoser i terninger 3 dl melk Bland alt det tørre. Smuldre i smøret og rør inn fruktbiter og melk. Elt så lite som mulig. Form deigen til runde flate scones som legges på stekebrett og stekes ved 250 grader i ca 12 minutter. Avkjøl på rist. Smaker veldig godt med limecurd. Blåbærscones m/vanilje-sitronsmør (ca 16 stk) 2 dl sammalt hvete, grov 5 dl hvetemel 5 ts bakepulver 1 ts salt 100 g smør 4 dl kefir 2 dl blåbær 100 g smør 1 ts vaniljesukker 2 ts sukker 1 ts revet sitronskall 1 ts sitronsaft Bland alle de tørre ingrediensene i en foodprocessor, tilsett smøret og la maskinen gå til det er smuldret. Tilsett melk og til slutt blandes blåbærene så vidt inn. La deigen hvile noen minutter. Del den i fire og trykk delene ut på stekeplaten, del hver sirkel i fire. Stek ved 250 grader i 10-12 minutter. Rør sammen smøret og server det til. Scones med fetaost, oliven og soltørkede tomater (12 stk) 75 g fetaost i små terninger 10 sorte oliven, grovhakkede 50 g soltørkede tomater, hakkede (spar på 1 ss av oljen) 175 g hvetemel 50 g sammalt hvete, fin ½ ts bakepulver ¼ ts cayennepepper ¼ ts sennepspulver 2 ss olivenolje 1 ½ ts hakket timian 1 stort egg 2 ss melk melk til å pensle med 50 g smuldret fetaost Sikt mel og bakepulver i en bolle, og tilsett cayennepepper og sennepspulver. Bland inn olivenolje og oljen fra de soltørkede tomatene. Når blandingen er klumpete, rør inn fetaost, oliven og tomater. Visp egg og melk sammen i en bolle og bland halvparten inn i det tørre. Bland godt, og tilsett evt mer av væsken hvis det trengs. Rull deigen ut ca 2,5 cm tykk og stikk ut rundinger som legges på stekebrett. Pensle med melk og dryss fetaost over. Stek på øverste rille ved 220 grader i 12-15 minutter. Smaker nydelig både alene og til f.eks. supper.
Gjest piaf Skrevet 5. august 2005 #12 Skrevet 5. august 2005 (endret) Her er min egenkomponerte oppskrift på grove speltscones: 150 gram sammalt spelt (merke Helios demeter) 100 gram siktet spelt 2 ss små havregryn 2 ss solsikkefrø litt salt 2 toppede ts bakepulver 1 ss vegetabilsk olje 1 egg og 1 eggeplomme ca. 2 1/2 dl vann Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg, og vann. La svelle i ca. 30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter. Disse er ganske grove, du kan lage dem finere om du vil, eller enda grovere (ved feks å tilsette 2 ss speltkli eller havrekli, eller 2-3 ss 4 korn frokostblanding). Vannmengden må du prøve deg fram med. Blir sconene flate og flyter litt utover, har du brukt for mye vann. Blir de små, spisse vulkaner, har du brukt for lite. Smaker definitivt best nystekt, men kan også fryses. Jeg halvtiner dem stykkvis ved behov og varmer dem litt i brødristeren - da blir skorpa sprø igjen. Halvsøt variasjonsmulighet: Ha litt lønnesirup, hakkede ferske dadler (eller eple i små terninger), kanel og evnt hakkede valnøtter (istedet for solsikkekjerner) i røra. Ellers er definitivt BBC Food stedet å konsultere her som så ofte ellers (tror Arkanas siste oppskrift må stamme derfra, den så kjent ut! ) Endret 5. august 2005 av piaf
Arkana Skrevet 5. august 2005 #13 Skrevet 5. august 2005 Ellers er definitivt BBC Food stedet å konsultere her som så ofte ellers (tror Arkanas siste oppskrift må stamme derfra, den så kjent ut! ) ← Nei, ikke fra BBC Food, men fra Delia Smiths egen hjemmeside. Ellers enig i at det er mange gode oppskrifter på BBC Food.
Arkana Skrevet 5. august 2005 #14 Skrevet 5. august 2005 Nei, ikke fra BBC Food, men fra Delia Smiths egen hjemmeside. (I oppskriftsdatabasen min holder jeg nøye oversikt over hvilke oppskrifter som er egenkomponerte, og hvilke som ikke er det, samt nøyaktig hvor jeg fikk tak i oppskriften. ) Ellers enig i at det er mange gode oppskrifter på BBC Food. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå