Gå til innhold

Fremmede barn som leker på gårdsplassen og hagen vår

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gården vår er langs en sidevei som fører til et populært utfartssted på ski og fotturer. Det er mest hytter rundt oss, ikke så mange fastboende. Vi har en stor gårdsplass med forskjellig som er vanlig på en gård, så det er absolutt ingen lekeplass. Våre barn får ikke drive på gårdsplassen alene, vi er mest i hagen sammen med de når vi er ute å leker.

De siste månedene har vi hatt noen kjedelige episoder her med barn som ferierer på hyttene her, som er ute å leker på egenhånd. Vi har plutselig oppdaget barn i alderen mellom 5 og 12 år som leker på gårdsplassen her, en gikk på ski oppå veden som var stablet ute, de kaster snø på biler og traktorer osv. Når vi snakker til dem bare går de, så kommer de tilbake etter en stund. For et par uker siden var det kjempeglatt på veien, da drev tre unger å akte rett over veien i et uoversiktlig område. Mannen min gikk og snakket med mora deres, men hun ble bare sint og mente det var helt forsvarlig. Med tanke på at mange kjører her for å komme seg på ski + den vanlige trafikken er veien ikke en trygg lekeplass. Men vi har jo en mistanke hvem som får skylda om et barn blir påkjørt. 

Etter denne episoden og alle de gangene vi har sagt fra til foreldre og besteforeldre begynner vi å bli ganske lei av barn som driver ute her og tar seg til rette. Tidligere i dag satt det en unge i en av utestolene våre og sparket i bålpanna, fem meter utenfor vinduet vårt. Når jeg åpnet vinduet og ropte til han var det bare såvidt han reagerte. 

De setter seg selv i fare og det er ganske plagsomt når folk (uansett alder) driver på gårdsplassen og i hagen. Vi har gjerde, men det er borte under all snøen.

Hvem får skylda om et barn skader seg ute her? Noen tips for å bli kvitt disse barna?

Anonymkode: 9e534...ae5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må gjøre det ubehagelig for dem å være der. Bli forbanna og skrik til dem, barn liker ikke å ha en fremmed voksen som følger dem rundt og kjefter. (Foreldrene nytter det åpenbart ikke å snakke til.) Still dem småekle spørsmål i en hissig tone, og forvent at de svarer.

-Hva i helvete gjør du her? Dette er privat eiendom!

-Hvorfor tror du dette er greit? Har ikke foreldrene dine lært deg noen som helst?!

-Skjønner du ikke at dette er farlig? Kom deg vekk!

Anonymkode: 8cfe2...df4

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjøre det ubehagelig for dem å være der. Bli forbanna og skrik til dem, barn liker ikke å ha en fremmed voksen som følger dem rundt og kjefter. (Foreldrene nytter det åpenbart ikke å snakke til.) Still dem småekle spørsmål i en hissig tone, og forvent at de svarer.

-Hva i helvete gjør du her? Dette er privat eiendom!

-Hvorfor tror du dette er greit? Har ikke foreldrene dine lært deg noen som helst?!

-Skjønner du ikke at dette er farlig? Kom deg vekk!

Anonymkode: 8cfe2...df4

Oppskrift på å bli plaget av skurkestreker. Vi synes det var superspennende å plage slike...

Anonymkode: 3e406...eba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Putt opp "se opp for hunden"-skilt og spill av hundelyder fra youtube :) 

Anonymkode: e7d3a...cd7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et seriøst forslag;

du burde ikke la dette gå utover energien og dagen din at du må ut og løpe etter de og hyle og skrike og skremme de som en eller annen gærning. Du har allerede prøvd å snakke til både barna og foreldrene direkte, og det hjelper ikke.

Det du gjør er å ringe politiet og si at du, igjen, opplever at folk tar seg til rette på eiendommen din, direkte tilsnakk har ikke fungert (det er vel det de kommer til å spørre deg om først) og at du vil ha hjelp med at de kommer og ber de om å holde seg unna.

Det er iallefall verdt et forsøk.

Det andre du burde gjøre er å gjerde inn området med skilt med "adgang forbudt" flere steder.

Anonymkode: dd391...864

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg et par slike

Presacanario.jpg

Anonymkode: 49d01...170

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp et skilt, der alle ser det. Uvedkommende ingen adgang for eksempel. Hjelper ikke det, ringer du politiet å ber om hjelp

Anonymkode: e8b23...bff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Belima skrev:

Forstår deg godt at det ikke er greit. Selv bodde jeg på en gård hvor folk gikk akkurat hvor det passet dem. En flott sommersøndag mens vi satt på tunet og drakk kaffe kom 4 voksne spaserende rett forbi oss. Jeg spurte om jeg kunne hjelpe de med noe, men nei de skulle bare ta en snarvei hjem og gikk videre. Da gikk det en liten stygg en i meg og jeg gikk etter forå se hvor noen av de bodde. Gikk hjem igjen skiftet klær og tok med meg kaffekoppen min og  spaserte tilbake til huset de hadde gått inn i og satte meg på en stein i hagen deres for å drikke kaffen min. Da skal jeg si at det ble månelyst! Om jeg ikke visste at det var privat eiendom mm. Svarte at deres hage vel ikke var mer privat enn  mitt tun. De tok aldri snarveien igjen! :)

Jøss så bra 😂

Anonymkode: b4d2e...d48

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Belima skrev:

Forstår deg godt at det ikke er greit. Selv bodde jeg på en gård hvor folk gikk akkurat hvor det passet dem. En flott sommersøndag mens vi satt på tunet og drakk kaffe kom 4 voksne spaserende rett forbi oss. Jeg spurte om jeg kunne hjelpe de med noe, men nei de skulle bare ta en snarvei hjem og gikk videre. Da gikk det en liten stygg en i meg og jeg gikk etter forå se hvor noen av de bodde. Gikk hjem igjen skiftet klær og tok med meg kaffekoppen min og  spaserte tilbake til huset de hadde gått inn i og satte meg på en stein i hagen deres for å drikke kaffen min. Da skal jeg si at det ble månelyst! Om jeg ikke visste at det var privat eiendom mm. Svarte at deres hage vel ikke var mer privat enn  mitt tun. De tok aldri snarveien igjen! :)

Denne elsket jeg! Gidder du å komme hit å henge litt hos oss? Vi opplever folk som kjører og parkerer (!!!) i hagen vår, "fordi da er det så kort vei til skogen" (offentlig parkeringsplass 300m lengre ned i veien) Jeg har SÅ lyst til å kjøre etter dem, og parkere i hagen deres, men jeg tørr rett og slett ikke...

Anonymkode: 1fbda...98a

Skrevet

Opplevde akkurat det samme i gamle huset vårt, hadde og gårdstun og folk gikk over som om det var allfarvei. Når vi hadde bursdager ute kunne folk gå gåsegang mellom gjester for å se hva som skjedde.. vi prøvde skilt, kjefting, løse hunder som hoppa på folk(vår tomt og han gikk ikke utenfor tomta), gjerder, men ingenting funka.. 

Folk er egoister og tenker kanskje til nesa si. Så en mulig løsning på barna som leker kunne vært å skrive et brev (tolker hi på at det er noen hytter i nærheten som ungene tilhører) og skrive tydelig at dere fraskriver dere alt ansvar om ungene blir skadet fordi de er ulovlig på deres grunn.. 

Dere har all min medfølelse og stiller gjerne opp som kjeftekjærring eller skremmer til sommern'

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Strømgjerde?

Anonymkode: ea66a...03a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp skilt med "privat området. all ferdsel skjer på eget ansvar når man ikke er invitert" iallfall. Da vet iallfall folk at det er deres egget problem om se skader seg. Så ville jeg ha tint opp hageslangen og spylt ungene ned om de kom, eller kastet vannballonger. Om foreldrene kommer for å kjefte ville jeg henvist til skiltet og smelt døra i ansiktet på de.

Anonymkode: eac1a...9a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd alle sammen :) digget den med å ta igjen med samme medisin :fnise: 

Vi må gå litt mer taktisk til verk, det er virkelig plagsomt og irriterende! Vi har også opplevd foreldre som har tatt med barna hit for å se på traktorer, barna har klatret og lekt seg på traktorene, både frekt og farlig.. 

men hva om barna skader seg her, hvem sitt ansvar er det? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig den der. Nyttig for meg å lese. For vi bor i blokk midt i byen, og har hytte et sted det er mest hytter, noen fastboende, skog og friområder. Når vi er der (ofte) er det gjerne tomt på de andre hyttene, vi kjenner hyttenaboene, barna våre for lov å gå dit og huske på deres huskestativ osv. Vi oppfordrer dem jo til å være mest mulig ute (alene), utforske omgivelsene, streife rundt uten oppsyn. Vi er jo "på landet", de trenger luft og frihet og gjøre seg erfaringer uten at vi gjeter dem i skogen. Vi ville selvfølgelig heller ikke like hvis voksne gikk forbi husveggen vår til stadighet, men unger må gjerne leke "i skogen vår" (har stor naturtomt). Men jeg ser absolutt den at i/på andres gårdsplasser, oppkjørsler og hager, vedstabler og kjøretøy skal man jo holde seg langt unna, det blir jo som at fremmede skulle leke på vår balkong i byen. Jeg skal snakke mer med barna om det der (jeg tror ikke de har "gjort noe galt", men de er gjerne på oppdagelsesferd på en annen måte enn man er når man er hjemme).

Anonymkode: 72f95...849

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok skyldig i en del som er nevnt her, selv som voksen. Klatrer ikke på traktorer altså!

Men når man er ute og går mellom hyttene så er det veldig vanskelig å se hvor tomter begynner og slutter. Man går gjennom skogen og så står man plutselig på et tun og skjønner ikke helt hvor det tunet kom fra. Heldigvis er folk forståelsesfulle og så lærer man at ok, den stien som ser ut som en offentlig sti leder rett inn i stua til folk :fnise:

På hytta snør også gjerdet vårt ned, vi investerte i å bygge en relativt høy skigard rundt og satte opp skilt. Det har hjulpet.

Anonymkode: 661c7...dce

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok skyldig i en del som er nevnt her, selv som voksen. Klatrer ikke på traktorer altså!

Men når man er ute og går mellom hyttene så er det veldig vanskelig å se hvor tomter begynner og slutter. Man går gjennom skogen og så står man plutselig på et tun og skjønner ikke helt hvor det tunet kom fra. Heldigvis er folk forståelsesfulle og så lærer man at ok, den stien som ser ut som en offentlig sti leder rett inn i stua til folk :fnise:

På hytta snør også gjerdet vårt ned, vi investerte i å bygge en relativt høy skigard rundt og satte opp skilt. Det har hjulpet.

Anonymkode: 661c7...dce

Joss - men etter 1 gang skjønner du hvor den er og går ikke der lenger ikke sant. 

Skriv et brev og sette det på hver av de hyttene og si at neste uvedkommende som finner seg på gården får en vakthund løst på seg. 

Anonymkode: c523a...304

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.3.2017 den 13.38, Belima skrev:

:klappe::hoho::pls:

Anonymkode: 13307...116

Skrevet
På 26.3.2017 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Gården vår er langs en sidevei som fører til et populært utfartssted på ski og fotturer. Det er mest hytter rundt oss, ikke så mange fastboende. Vi har en stor gårdsplass med forskjellig som er vanlig på en gård, så det er absolutt ingen lekeplass. Våre barn får ikke drive på gårdsplassen alene, vi er mest i hagen sammen med de når vi er ute å leker.

De siste månedene har vi hatt noen kjedelige episoder her med barn som ferierer på hyttene her, som er ute å leker på egenhånd. Vi har plutselig oppdaget barn i alderen mellom 5 og 12 år som leker på gårdsplassen her, en gikk på ski oppå veden som var stablet ute, de kaster snø på biler og traktorer osv. Når vi snakker til dem bare går de, så kommer de tilbake etter en stund. For et par uker siden var det kjempeglatt på veien, da drev tre unger å akte rett over veien i et uoversiktlig område. Mannen min gikk og snakket med mora deres, men hun ble bare sint og mente det var helt forsvarlig. Med tanke på at mange kjører her for å komme seg på ski + den vanlige trafikken er veien ikke en trygg lekeplass. Men vi har jo en mistanke hvem som får skylda om et barn blir påkjørt. 

Etter denne episoden og alle de gangene vi har sagt fra til foreldre og besteforeldre begynner vi å bli ganske lei av barn som driver ute her og tar seg til rette. Tidligere i dag satt det en unge i en av utestolene våre og sparket i bålpanna, fem meter utenfor vinduet vårt. Når jeg åpnet vinduet og ropte til han var det bare såvidt han reagerte. 

De setter seg selv i fare og det er ganske plagsomt når folk (uansett alder) driver på gårdsplassen og i hagen. Vi har gjerde, men det er borte under all snøen.

Hvem får skylda om et barn skader seg ute her? Noen tips for å bli kvitt disse barna?

Sett opp skilt (ferdes på eget ansvar - privat eiendom eller noe i den dur)  og strømgjerde eller vanlig gjerde. Om de trosser advarselen og det skjer en ulykke så er det ikke din feil. For du har advart :) Jeg hadde mest sannsynlig spylt ned ungene og kjeftet de huden full og bedt de komme seg vekk fra privat eiendom. Hadde og nevnt at jeg er lei av respektløse drittunger/voksne. 

• Liker 1
Gjest antbug
Skrevet

Å, så slitsomt! Jeg stemmer for gjerde, port, skilt og fryktinngytende hund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...