Gå til innhold

Søsken som krangler. Hvordan snakke med den eldste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger noen tips til hvordan jeg kan snakke med jenta vår på 6 år. Hun er stortsett veldig blid og grei. Har gode venner, og det er ingenting å sette fingeren på i skolesammenheng (iallefall aldri fått negative tilbakemeldinger på noe). Hjemme derimot er hun ofte veldig negativ til lillesøstra på 3. De krangler stortsett hele tida, og storesøsters rolle i det hele, er at hun hele tiden korrigerer lillesøster på en litt ufin måte, er sur på henne etc, erter henne etc. Det er utrolig slitsomt at de er sånn i tottene på hverandre hele tiden (lillesøster er ikke helt uskyldig hun heller altså), og jeg skulle ønske de kunne snakke litt finere til hverandre. Av og til forsøker lillesøster, men får stortsett sure svar tilbake. Føler at storesøster minner om en hormonell tenåring noen ganger. Når jeg ber henne om bruke en litt finere tone, blir hun dypt fornærmet, begynner gjerne å gråte og sier at jeg er så sur. Det skal sies at hun ellers stortsett er veldig blid, fornøyd og aktiv, men sammen med lillesøster er det altså annerledes, og jeg finner ikke helt noen måte å få henne til å forstå det på nettopp fordi hun blir så fornærmet når vi snakker om det. Forslag til hvordan jeg kan snakke med henne?

Anonymkode: aa641...931

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig oppførsel hos søsken. 

Anonymkode: 4f2ba...bb3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig oppførsel hos søsken. 

Anonymkode: 4f2ba...bb3

Næh. Jeg hadde ikke akseptert at storebror her hadde oppført seg som et troll mot lillebroren sin. At de krangler av og til er naturlig, men å korrigere, kjefte, sure og krangle "stort sett hele tida" er ikke greit. Høflighet og å oppføre seg som folk gjelder uansett hvem ungene mine skal forholde seg til, alt fra nærmeste familie til helt ukjente mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis det har blitt sånn først i det siste så kan det være alderen. De går visstnok gjennom en minipubertet i seksårsalderen. Her begynte det da min eldste ble 5,5 - plutselig ble hun ekstremt kranglete, sur og tverr. Hun kan smelle med dører, trampe avgårde og få sammenbrudd når hun blir korrigert for dårlig oppførsel. Får helt vondt av henne. Det går mest utover oss foreldre og lillebror (naturlig nok, det er jo oss hun er tryggest på).

Men selvfølgelig skal du ikke akseptere dårlig oppførsel av den grunn. Her prøver jeg som regel å forklare hva vi eller lillebror føler når hun kjefter, ikke vil dele osv. Og så prøver jeg å vise forståelse for at hun har ekstra sterke følelser akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...