AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #1 Skrevet 26. mars 2017 Hei kloke kvinner, Jeg er 36 år og gjorde en synsundersøkelse for første gangen i år og optikeren kom frem til at jeg trenger briller, så også bestilt. Jeg har nok selv tenkt at jeg er litt nærsynt, sliter med å se detaljer på langt avstand. Men jeg er blitt god på å gjette ;-) Det å se detaljer/tekst på nært avstand og at det føles smått, har skygger og flyter har jeg tenkt har å gjøre med at jeg er trøtt. Men sant jeg er nok ofte trøtt... Men jeg føler meg litt grønn her. Optikeren sa at jeg trenger progressive briller fordi jeg sliter på begge avstander, alternativet er alt jeg har 2 forskjellige briller, men siden jeg trenger lang tid på å fokusere (vi måtte dele opp synstesten i 2 omganger fordi jeg er "treg") når jeg skifter avstand ville det være bedre med glidende overgang i progressive briller. Jeg fulgte rådet til optikeren. Vi kom frem til at jeg har -1,25 på høyre øye og -0,75 på venstre øyet, en addisjon på 0,75; samt litt skjeve hornhinner på -0,25 på begge. Nå skal jeg begynne nærme meg spørsmålet: jeg fikk beskjed å bruke brillene hele tiden, men tolket det som at det var for å bli vant til dem, uten at jeg kan huske at jeg ble fortalt at det var den faktiske grunnen. Å bli vant til dem var ikke noe problem. Så tenker jeg at Ja, det finnes mange situasjoner ila en dag der det er smart og fornuftig å bruke briller, men også noen hull der jeg ikke ser vitsen. Det eneste er da at når treige jeg tar dem av tar det ca 20 min der alt er tåke før jeg går tilbake til normalen (ja, jeg er god på å gjette avstand på trappetrinn også). Derfor lurer jeg på om dere med ca samme styrker som meg og lignende problemstilling som meg bruker briller hele tiden. Noen som kan si noe her? Btw, fikk kontaktlinser også, som jeg naturlig nok beholder på hele dagen, er det kanskje et tegn/argument for å bruke briller hele tiden? Anonymkode: 3bc09...243
Gjest canacas Skrevet 26. mars 2017 #2 Skrevet 26. mars 2017 Jeg bruker linser hele dagen, men i blant tar jeg brillene i stedet og da hele dagen med de. Jeg har blitt veldig kresen på synet, så brillene forblir på. Har ikke progressive da, men svært skjeve hornhinner. Så jeg går bokstavelig talt i veggen uten.
Minya Skrevet 26. mars 2017 #3 Skrevet 26. mars 2017 Jeg har omtrent samme styrke totalt på mine øyne som du har, minus progressive briller siden jeg bare er nærsynt og har skjeve hornhinner og jeg bruker briller eller linser hele tiden. Linser når jeg er ute eller skal kjøre bil, briller når jeg er hjemme og ikke skal noe sted. I starten vil det føles som du "ikke trenger" å bruke brillene hele tiden fordi hjernen din er vant til at du ser dårlig, men er du flink og bruker brillene til hjernen har fått omstilt seg (kan ta en til tre uker vanligvis) så vil du plutselig innse at du ser egentlig skikkelig dårlig uten briller. Mindre hodepiner, mindre slitne øyne og mindre generelt ubehag. Hvis du legger fra deg brillene og lar være å bruke linser, vil hjernen omstille seg på nytt, slik at du må tilvenne deg brillene igjen for hver gang. Det er ikke for at du skal bli vant til å ha en brilleinfatning på nesen, men for at hjernen skal kunne venne seg til at du ser riktig igjen, at du skal bruke briller eller linser hele tiden. Denne tilvenningsfasen kan være litt slitsom for både øyne og hjerne, og tvinger du øyne og hjerne til å oppleve den ofte nok, vil du over tid kanskje risikere å få dårligere syn, og også mer hodepine og generelt ubehag. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #4 Skrevet 26. mars 2017 ,ed så lav synskorrigering som du oppgir, skal du ikke ha de problemene du oppgir, med å gjette trappetrinn og tippe på hva du ser. Enten er synskorrigeringen du oppgir feil eller så overdriver du. Jeg har betydelig større sysnkorrigering enn den du oppgir. Jeg trenger ikke å gjette trappetrin, fortauskanter el. Faktisk ser jeg under brillen når jeg bruker brille i trapper eller går ute, og uten problemer. Det største problemet er at trykksverten blir for svak ved lesning, farger blir og mer blasse uten briller. Når du har plager, har fått påvist at du trenger brille og særlig har fått anbefalt progresiv brille i en alder av 36 år, så er det for å bruke brillen det meste av dagen, nettopp for å ha det bedre. Er du svilmmel og rar i hodet etter bruk av progresiv brille, så skyldes dette at den typen brille har en tilvenning fordi der er to styrker i brillen. Hvor i glasset synet/blikket faller avgjør hvilken styrke du får. Briker du blikket feil i forhold til å bruke en progresiv brille, så får du problemer. Dette er en vanesak, og noe du må finne "teknikken" på. Jeg begynte med progresiv brille sist sommer. Det var ikke eneklt før jeg løste kode med å flytte på hodet og ikke bare blikket, forstå at å se tv med tven på skrå foran meg er en dårlig ide. Bilkjøring tørr jeg fortsatt ikke gjøre med progresiv brille, da teknikken i forhold til det som skjer på sidene og rygging fungerer nemlig ikke for meg, enda. Anonymkode: 2c5ef...85b
Gremlin Skrevet 26. mars 2017 #5 Skrevet 26. mars 2017 Jeg har -1,25 på begge øynene, men bruker så og si aldri briller. De er bare i veien i det daglige, men de kan være greie å bruke når jeg ser på film. Linser takler jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #6 Skrevet 27. mars 2017 Spør optikeren din, det er bare han som kan svare hva du skal gjøre her. Det at noen på kg har samme styrke som deg men gjør sånn-og-slik betyr ikke at det er det som er rett for akkurat dine øyne. Både styrke, skjeve hornhinner, skjeling, osv, kan ha noe å si for hva du skal gjøre, og hva akkurat du bør gjøre er det en som er kvalifisert som optiker og som har undersøkt dine øyne som må svare på. Anonymkode: f32b0...c54
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #7 Skrevet 27. mars 2017 Ja, hvis ikke ser jeg svært lite. Jeg klarer ikke linser, så blir p bruke briller konstant. 6 timer siden, Gremlin skrev: Jeg har -1,25 på begge øynene, men bruker så og si aldri briller. De er bare i veien i det daglige, men de kan være greie å bruke når jeg ser på film. Linser takler jeg ikke. Hvorfor er briller i veien når du lager mat, vasker og sånn? Anonymkode: 95c23...3db
kat-e Skrevet 27. mars 2017 #8 Skrevet 27. mars 2017 Optikere er ikke nøytrale, de ønsker å selge dyre produkter, naturlig nok. Jeg vil sterkt anbefale deg å bruke linser, mye mer behagelig aldri problemer med dugg eller fete brille glass. I tillegg ser man litt mer sporty ut uten briller. Skulle du likevel slite med å lese liten skrift, kjøp noen billig lese briller. Kjøp gjerne eller ha gjerne opplæring i bruk av linser hos en optiker, få gjerne hjelp av en venninne som bruker linser. Når du har blitt vant til linser, kjøp disse billig på Internett, du vil ikke angre.
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 27. mars 2017 #9 Skrevet 27. mars 2017 Nei jeg bruker de ikke helle tiden.
Gremlin Skrevet 27. mars 2017 #10 Skrevet 27. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er briller i veien når du lager mat, vasker og sånn? Anonymkode: 95c23...3db Sier det seg ikke selv? Jeg trenger jo stort sett ikke briller, og på nært hold ser jeg best uten. Så jeg synes briller alltid er i veien med mindre jeg skal sitte helt i ro med hodet vendt i én retning.
fresia Skrevet 27. mars 2017 #11 Skrevet 27. mars 2017 jeg er nærsynt og bruker ikke briller til vanlig. har ikke tatt synstest siden 2009 så er vel på tide. husker ikke styrken, men tror det var -1,50 på det ene og noe annet på det andre. liker ikke de brillene jeg kjøpte den gang, så nå bruker jeg et par fra Søstrene Grene. bruker de bare når jeg ser på serier/film/tv/kino osv. tror de har -1,50. når jeg sitter foran skjermen eller leser ser jeg bedre uten briller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå