Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg dør, kommer jeg med all sannsynlighet til å etterlate meg mye formue,både i form av bolig og penger. Jeg er selv skilt, og ønsker å sikre at det jeg etterlater meg tilfaller mine barn, og ikke en ektefelle (barnas fremtidige ektefelle) ved en eventuell skilsmisse. Altså særeie. Hvordan formulerer jeg dette i et testamente slik at det blir juridisk bindende? Og bør jeg ha opprettet bankkontoer i mine barns navn hvor pengene (både fra salg av bolig, innestående i bank og aksjer) skal overføres til og dermed kun disponeres av de, eventuelt overformynderiet ( hvis jeg dør før yngste er 18 år)? 

Noe annet jeg lurer på: hvis både jeg og barna dør, f eks i en bilulykke, kan jeg da sikre at hele arven tilfaller en eller flere veldedige organisasjoner, og ikke noen andre i min slekt?

Anonymkode: 00b79...d32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en advokat. Alt du ønsker er mulig, men bruk litt tid og penger på å få det på plass.

• Liker 1
Skrevet

1. Du skriver: "Arven skal være arvingenes særeie."

2. Når du har bestemt at arven skal være arvingenes særeie, så spiller det ingen rolle om du oppretter bankkontoer i dine barns navn hvor arven skal overføres til, for særeie er særeie. Arven vil ikke gå over til dine barns fremtidige ektefeller ved eventuelle skilsmisser mellom dem.

3. Ja. Du kan i testament skriver at du vil at barna dine skal arve deg med like deler på hver, men at for det tilfellet at både du og de dør samtidig, f.eks. i en bilulykke, så skal hele arven tilfalle en eller flere veldedige organisasjoner, som du nevner ved navn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken sikkerhet har jeg for at det som skrives i et testamente følges? Jeg går utifra at punktet om særeie også er i mine barns interesse ved en eventuell skilsmisse. Men hva med ønsket mitt om behandling av arven ved det tilfelle at vi dør samlet? Jeg tenkte å levere testamente til Tingretten for oppbevaring.

Skrevet

Det viktigste er at du leverer testamentet inn til retten til oppbevaring, for da vet du at det vil komme for en dag når du dør. Har du det liggende hjemme, så kan det forsvinne. Tingretten varsler alle som er tilgodesett i testamentet, om at du er død og at du har tilgodesett dem i testamentet. Jeg vil tro at dette er nok i ditt tilfelle. Som du selv sier, er bestemmelsen om særeie i dine barns interesse, og hvis de skulle bli skilt, kan de bare vise fram testamentet som dokumenterer at morsarven deres skal være deres særeie. 

Generelt kan man utpeke noen til å være testamentsfullbyrder, f.eks. en advokat, men barn er ikke bundet av en slik bestemmelse. Man kan også bestemme i testament at dødsboet skal skiftes offentlig. Det vil si at tingretten har ansvaret for arveoppgjøret. Men dette skulle ikke være nødvendig i ditt tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke testamente med krav om særeie ihht ekteskapsloven paragraf 59 om skjevdeling. Alt en part hadde med seg inn i ekteskapet eller senere har ervervet som arv eller gave holdes utenfor delingen ved skilsmisse.

Anonymkode: 4050b...67c

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke testamente med krav om særeie ihht ekteskapsloven paragraf 59 om skjevdeling. Alt en part hadde med seg inn i ekteskapet eller senere har ervervet som arv eller gave holdes utenfor delingen ved skilsmisse.

Men av egen erfaring, etter egen skilsmisse, vet jeg at økonomi og hvordan verdier skal fordeles, er veldig vanskelig. Med et testamente, evnt gavebrev om jeg gir penger mens jeg lever, vil dette være min betingelse/mitt ønske, ikke opp til min sønn og hans fremtidige ektefelle. 

Paragraf 59, første ledd :

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Det betyr vel at jeg må være helt tydelig på gaver gitt mens jeg lever : disse pengene får du som del av ditt innskudd i bolig (som eksempel). Gir jeg rene pengegaver, og de brukes til møbler, blir det vanskeligere å skille det ene fra det andre. Om ikke ektefellene selv er nøye på å beholde kvitteringer og notere hvem som betaler for hva. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men av egen erfaring, etter egen skilsmisse, vet jeg at økonomi og hvordan verdier skal fordeles, er veldig vanskelig. Med et testamente, evnt gavebrev om jeg gir penger mens jeg lever, vil dette være min betingelse/mitt ønske, ikke opp til min sønn og hans fremtidige ektefelle. 

Paragraf 59, første ledd :

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Det betyr vel at jeg må være helt tydelig på gaver gitt mens jeg lever : disse pengene får du som del av ditt innskudd i bolig (som eksempel). Gir jeg rene pengegaver, og de brukes til møbler, blir det vanskeligere å skille det ene fra det andre. Om ikke ektefellene selv er nøye på å beholde kvitteringer og notere hvem som betaler for hva. 

Altså du trenger jo ikke spesifisere hva gaven er til. Du kan skrive "100.000 gis som gave til Marie xxx 7 mars 2017". Og nei, det er ikke vanskeligere å skille det ene fra det andre. Gaven kan brukes til hva mottaker vil, og det er opp til mottaker å notere hva gaven brukes til for at det skal kunne bevises. Brukes pengene på møbler og en sofa tip 20,000 regner jeg med at de vil spare på kvitteringen på denne, og ved et oppgjør er det vel da åpenbart at sofaen ble betalt med Marie sine penger ihht kvittering eller bankutskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...