Gå til innhold

Legevakta og uvi - er det ikke greit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, uvi er ikke noe man drar på legevakten for. Da skal det være KRISE! 

Anonymkode: 5ec53...540

Jeg har dratt til legevakten med uvi 3 ganger og fikk beskjed fra dem at det var riktig å gjøre dette

Anonymkode: a27dd...97f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS her.

Kanskje jeg var litt uklar. Det var ikke det at jeg ikke hadde ringt og at dette ble påpekt som fikk meg til å stusse, men at man faktisk kan risikere å bli avvist.

Anonymkode: e264c...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khloe

Godt du kom deg til legevakten. Jeg har slitt mye med uvi, og det er ikke noe godt. Synes absolutt det er en god grunn til å dra dit, da det fort kan bli alvorlig hvis det går får langt.

Har selv oppsøkt legevakten uten å ringe, men jeg bor kanskje i en mindre by enn deg, for her har jeg ikke fått det påpekt. Men da vet du det hvertfall til neste gang :)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Kanskje jeg var litt uklar. Det var ikke det at jeg ikke hadde ringt og at dette ble påpekt som fikk meg til å stusse, men at man faktisk kan risikere å bli avvist.

Selvfølgelig kan du risikere å bli avvist! La oss si at det er 5 leger på jobb. En gjeng med 15 gutter avtaler en slåsskamp, og plutselig kommer det 10 alvorlig skadde til legevakten. Sjeldent at det er 1 ulykke som skjer om gangen. Hadde du kommet midt i det så hadde du blitt sendt hjem på flekken. Det er på kvelden/nattestid at det er færre på jobb, og det må vi ta hensyn til. Kan du ta smertestillende en gang i timen å vente til neste dag, da gjør du det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dratt til legevakten med uvi 3 ganger og fikk beskjed fra dem at det var riktig å gjøre dette

Anonymkode: a27dd...97f

Du krisemaksimerer situasjonen. Ingen med UVI symptomer skal avvvises fra legevakt. 

Og dere som mener at UVI kommer i ulik styrke, det gjør den ikke. Det er type bakterier, tid og mengden av bakterier og personens kroppslige reaksjoner og opplevelse av disse reaksjoene som avgjør hvor vondt UVI gjør. I tillegg til hvor i urinveiene infeksjonen sitter. 

Noen kan gå på jobb med lungebetennelse, mens de fleste er sengeliggende. Mekanismene  med infeksjon er de samme uansett hvor infeksjonen sitter. 

Anonymkode: 85cf7...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts tisset blod! Selvfølgelig skal hun til legevakta! 

Anonymkode: be77a...518

Å tisse blod, smerter, feber - da må en i alle fall ha behandling.

En skal ikke peise på med antibiotika i hytt og pine, da får vi etterhvert antibiotikaresistente bakterier og antibiotika vil ikke lenger virke!

En lett UVI kan behandles selv noen dager - tranebærjuice har vist seg veldig effektiv, og å drikke mye vann og appelsinjus, for å skylle ut bakteriene og gjøre urinen sur.
Om en er plaget med kronisk uvi kan det være en ide å drikke et glass tranebærjus hver dag som forebyggende. 
I tillegg bytte truser hver dag -b ruk kun bomullstruser som puster, vaske seg nedentil hver dag og etter samleie (meget viktig, mannens bakterier kan lett krype opp i skrittet. ) - og pass på når du tørker deg på do, tørk deg bakover så du ikke drar bakterier fra endetarm opp til skrittet.

Og unngå å bli kald der nede, det er ikke uten grunn man sier at man kan få blærekatarr av å sitte på en kald mur... Bakterier elsker kulde. 

Men som sagt, er du bankeøm over nyelosjene eller har feber - eller pisser blod - det er alltid søk lege signaler!

En lett uvi med bare lett svie kan du prøve å kurere med å drikke masse juice noen dager, men går det ikke over da, gå til lege før det kryper lenger opp. 

Anonymkode: 14707...51b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, skruf skrev:

Jeg har flere ganger oppsøkt legevakt pga uvi. Og aldri fått sure kommentarer fra de ansatte pga det.

Har ikke oppsøkt legevakt pga det bare svir litt når jeg tisser, men det har vært intense smerter, urinen har vært rød pga blod, og jeg har hatt så enorm tissetrang uten å få ut en dråpe at jeg har sittet med rumpa oppå ei bøtte fylt med kokende vann for prøve å få tømt blæra. 

Får lite symptomer før det blir så ille, går fra helt fin til å tisse blod på 1-2-3. 

(nå har jeg alltid en pakke selexid liggende i skapet sånn at jeg får startet opp tvert med behandling)

Må si at de som har så milde plager ved uvi at de kan gå på jobb er heldige..

Men dette har ikke vært uvi, dette er da nyrebekkenbetennelse, som er mer alvorlig enn en uvi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tisse blod, smerter, feber - da må en i alle fall ha behandling.

En skal ikke peise på med antibiotika i hytt og pine, da får vi etterhvert antibiotikaresistente bakterier og antibiotika vil ikke lenger virke!

En lett UVI kan behandles selv noen dager - tranebærjuice har vist seg veldig effektiv, og å drikke mye vann og appelsinjus, for å skylle ut bakteriene og gjøre urinen sur.
Om en er plaget med kronisk uvi kan det være en ide å drikke et glass tranebærjus hver dag som forebyggende. 
I tillegg bytte truser hver dag -b ruk kun bomullstruser som puster, vaske seg nedentil hver dag og etter samleie (meget viktig, mannens bakterier kan lett krype opp i skrittet. ) - og pass på når du tørker deg på do, tørk deg bakover så du ikke drar bakterier fra endetarm opp til skrittet.

Og unngå å bli kald der nede, det er ikke uten grunn man sier at man kan få blærekatarr av å sitte på en kald mur... Bakterier elsker kulde. 

Men som sagt, er du bankeøm over nyelosjene eller har feber - eller pisser blod - det er alltid søk lege signaler!

En lett uvi med bare lett svie kan du prøve å kurere med å drikke masse juice noen dager, men går det ikke over da, gå til lege før det kryper lenger opp. 

Anonymkode: 14707...51b

De rådene du oppgir her er ikke vitenskapelig bevist at de fungerer, så jeg ville avstått fra å være så bastant. 

Anonymkode: ac496...c20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter tre timer gråtende i fosterstilling på badet på grunn av uvi i går kveld, fikk samboer nok og kjørte meg på legevakten uten av jeg fikk ringt. Jeg hadde så vondt at jeg helt ærlig ikke skjønte hvordan dette skulle gå over naturlig.

På legevakta ble jeg møtt med noen sure miner om hvorfor jeg ikke hadde ringt og at jeg var heldig med at det var så få der; hvis ikke ville jeg blitt sendt hjem. Fikk likevel et urinprøveglass, som jeg leverte tilbake knall rødt og fikk da komme inn til legen med en gang.

Jeg må likevel si jeg følte meg litt til bry og bagatellisert der jeg stod. Jeg er fullstendig klar over at uvi mange ganger går over av seg selv, men jeg drar jo ikke på legevakta før jeg har SKIKKELIG vondt. Så jeg lurer på andres meninger erfaringer:

Er det ikke greit å dra til legevakta med uvi?

Selv om det er vondt skal man ringe først sånn er det vel hos de fleste legevakter. Selvsagt er det ok å få time der når det er så vondt. Men husk og ring først neste gang.

Anonymkode: 04d09...19f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er greit å gå på legevakten med UVI, men hvis du tilhører en legevakt der man ringer på forhånd så gjør du det. Jeg har jobbet på legevakt og vi nektet ingen med uvi å komme inn, men kom du rett på døren uten å ha ringt kunne du risikere å sitte i mange timer hvis det var travelt, evt få beskjed om å komme i gjen senere. Alle er seg selv nærmest og mener deres smerte og ubehag er verst og må prioriteres, men faktum er at i prioriteringen av hva som haster på legevakt kommer uvi ganske langt ned på lista med mindre du har 40 i feber og sepsissymptomer (som gjelder svært få). 

Anonymkode: bf3ce...dfd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært på legevakta den ene gangen jeg hadde UVI. Det var vel på en søndag. Jeg hat blandt annet granulocytopeni og får feber osv bare av pittesmå infeksjoner, så det haster for meg å få satt igang antibiotika.

Jeg kunne til tider hatt klippekort på legevakta, og ringer alltid i forkant. 

Anonymkode: 10dc1...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette har ikke vært uvi, dette er da nyrebekkenbetennelse, som er mer alvorlig enn en uvi. 

Nei, de har diagonsert dette som uvi hos legen.

Har hatt nyrebekkenbetennelse 3 ganger, og da har jeg vært enda sykere med ganske høy feber, sterke smerter bakpå ryggen og oppkast. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Athene skrev:

Problemet for legevakten er at mange kommer med "vanlig" UVI, det har de ikke kapasitet til. Når man har høy feber og tisser blod har det gått over til nyrebekkenbetennelse, og det er viktig med rask behandling. Mange vet ikke dette, ser det også skaper forvirring her inne. 

Når det gjelder legevakten - Sannsynligvis har personen hørt "urinveisinfeksjon", og blitt irritert. Men du fikk jo rask og riktig hjelp, det er det viktigste. Om man skal ringe eller ikke varierer fra legevakt til  legevakt. Selv har jeg vært to ganger på legevakten, i samme by, og fått motstridende beskjeder. Så ville ikke tatt meg nær av en slik kommentar. 

Har ikke lest tråden enn til her før jeg fikk nok. Jeg forstår ikke dere som bagatelliserer uvi? NEI! Hos de fleste går ikke uvi vekk av seg selv, det gjør ikke min. Går jeg med uvi for lenge før jeg nyrebekkenbetennelse og DET er farlig! Hva mener dere man skal gjøre om man får uvi fredag eller lørdagskveld? Ligge i store smerter og risikere å få nyrebekkenbetennelse fordi uvi er så trivielt? Faen skjerp dere!

Anonymkode: 58ce0...b50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har egentlig aldri vært på legevakten før. Men for noen mnd siden hadde jeg min første UVI. Blødde kraftig og smertene var store. Hadde også litt feber. Det ble helg og jeg klarte ikke mer, ringte og fikk beskjed om å komme med en gang. Fikk hos legen beskjed om at det var bra jeg kom så det kunne behandles før det spredte seg og det viste seg også at den var kraftig.

Tror ikke det finnes noen fasit svar på når det er greit å kontakte legevakt, bruk skjønn. I ditt tilfelle høres det veldig ok ut!

Anonymkode: fd4a9...204

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uvi kan gå over av seg selv etter 3 dager, så da har jo dere gått med det så lenge at det har blitt nyrebekkenbetennelse, og det er VONDT.

Sist jeg gikk til legen etter en uke med uvi, endte jeg opp med en hestekur med antibiotika og kjeft fra legen. Og trust me, har gått på legevakten flere ganger med uvi, når man ikke kan gjøre noe annet enn å bo på badegulvet fordi man pisser blod hvert annet minutt, så er det soleklart legevaktmateriale når dette begynner i helgen. Når det er som jeg først beskrev, at jeg kan vente og se det an  så er det selvsagt ikke legevaktmateriale. 

Folk må jo være stokk dum som ikke skjønner at det finnes grader av ting. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Urinveisinfeksjon kan være helt forferdelig, men det er ikke alle som har like vondt. Jeg har vært flere ganger til legevakt for uvi, fordi når jeg får det så klarer jeg ikke gjøre annet enn å ligge i badekaret i fosterstilling med smerter. Og jeg har ingen problemer med å ta en tatovering for å si det sånn. Søstra mi hadde uvi en gang og hun kjente det knapt, kunne gå og gjøre vanlige ting.

Anonymkode: ee727...4b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest tråden enn til her før jeg fikk nok. Jeg forstår ikke dere som bagatelliserer uvi? NEI! Hos de fleste går ikke uvi vekk av seg selv, det gjør ikke min. Går jeg med uvi for lenge før jeg nyrebekkenbetennelse og DET er farlig! Hva mener dere man skal gjøre om man får uvi fredag eller lørdagskveld? Ligge i store smerter og risikere å få nyrebekkenbetennelse fordi uvi er så trivielt? Faen skjerp dere!

Anonymkode: 58ce0...b50

Ikke nødvendig å være så agressiv, og ty til den tonen. 

Jeg skriver ikke at UVI skal bagatelliseres, og går over av seg selv. Jeg skriver jo at jeg er en av de som lett får nyrebekkenbetennelse. 

Det jeg skriver er at vanlig UVI ikke er en sak for legevakten. Som skal brukes til akutte saker. Vanlig UVI, uten feber, uten ryggsmerter, uten blod i urin, skal også behandles med antibiotika - men da tar man kontakt med fastlegen for hastetime eller e-resept. I TS sitt tilfelle er det selvfølgelig helt riktig bruk av legevakten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er klart at man kan bli avvist. Årsaken til det er at de fleste kan vente til legekontoret åpner igjen på mandagen (med andre ord har de ikke symptomer i den grad du hadde). Når man vurderer å dra til legevakten for noe man egentlig drar til fastlegen sin for ringer man i forkant. Da får man eventuelt råd om å komme til legevakten. 

Anonymkode: 1dc77...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at man var forventet å ringe først når man drar til legevakta?  Har kun vært hos legevakt en gang og ingen sa noe om at jeg burde ha ringt først. 

Anonymkode: cd714...3b6

Det avhenger av hva det er. Man bør gjøre det når man oppsøker legevakten i helgen for noe man i utgangspunktet ville oppsøkt fastlegen sin for. Det er mange som kommer til legevakten i helgen for noe som kan vente til mandagen, og det er en unødvendig belastning på legevakten. 

Anonymkode: 1dc77...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt greit å dra til legevakten for UVI. Mange som har raske forløp, der det bare går timer fra de første symptomene til en tisser blod og er skikkelig syk. Ingen som kan forvente at en timer det til ukedager, rett før 09 om morgenen så en kan få akutttime hos fastlegen. 

Anonymkode: 12cac...8d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...