Gå til innhold

Legevakta og uvi - er det ikke greit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter tre timer gråtende i fosterstilling på badet på grunn av uvi i går kveld, fikk samboer nok og kjørte meg på legevakten uten av jeg fikk ringt. Jeg hadde så vondt at jeg helt ærlig ikke skjønte hvordan dette skulle gå over naturlig.

På legevakta ble jeg møtt med noen sure miner om hvorfor jeg ikke hadde ringt og at jeg var heldig med at det var så få der; hvis ikke ville jeg blitt sendt hjem. Fikk likevel et urinprøveglass, som jeg leverte tilbake knall rødt og fikk da komme inn til legen med en gang.

Jeg må likevel si jeg følte meg litt til bry og bagatellisert der jeg stod. Jeg er fullstendig klar over at uvi mange ganger går over av seg selv, men jeg drar jo ikke på legevakta før jeg har SKIKKELIG vondt. Så jeg lurer på andres meninger erfaringer:

Er det ikke greit å dra til legevakta med uvi?

Anonymkode: e264c...ded

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter tre timer gråtende i fosterstilling på badet på grunn av uvi i går kveld, fikk samboer nok og kjørte meg på legevakten uten av jeg fikk ringt. Jeg hadde så vondt at jeg helt ærlig ikke skjønte hvordan dette skulle gå over naturlig.

På legevakta ble jeg møtt med noen sure miner om hvorfor jeg ikke hadde ringt og at jeg var heldig med at det var så få der; hvis ikke ville jeg blitt sendt hjem. Fikk likevel et urinprøveglass, som jeg leverte tilbake knall rødt og fikk da komme inn til legen med en gang.

Jeg må likevel si jeg følte meg litt til bry og bagatellisert der jeg stod. Jeg er fullstendig klar over at uvi mange ganger går over av seg selv, men jeg drar jo ikke på legevakta før jeg har SKIKKELIG vondt. Så jeg lurer på andres meninger erfaringer:

Det du egentlig fikk beskjed om der, var vel ikke at det ikke var greit å dra til legevakta med UVI, men at du skulle ringt først. 

Anonymkode: 4693a...654

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt uvi flere ganger, men det har aldri vært slik at jeg har vurdert å dra på legevakten. Det føles som du tisser barberblader, men det er ikke verre enn at jeg drar på kontoret som vanlig. Dette er noe jeg lett snakker med venninner om, og jeg har aldri hørt noen av dem ha så vondt som deg heller. 

Anonymkode: 5ec53...540

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og nei, uvi er ikke noe man drar på legevakten for. Da skal det være KRISE! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt uvi flere ganger, men det har aldri vært slik at jeg har vurdert å dra på legevakten. Det føles som du tisser barberblader, men det er ikke verre enn at jeg drar på kontoret som vanlig. Dette er noe jeg lett snakker med venninner om, og jeg har aldri hørt noen av dem ha så vondt som deg heller. 

Så heldig du er. Slik har ikke jeg, eller TS det. Du forstår det at urinveisinfeksjon, som mange andre sykdommer, rammer ulikt fra person til person.  

Jeg har det akkurat som TS beskriver - fosterstilling og blod, og det skjer få timer etter de første symptomene, og rask utvikling av nyrebekkenbetennelse. Det er så ille at fastlegen min har skrevet ut en antibiotikakur jeg har liggende hjemme, og tar med på ferie, slik at jeg kan ta det i det symptomene kommer. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uvi kan gå over av seg selv etter 3 dager, så da har jo dere gått med det så lenge at det har blitt nyrebekkenbetennelse, og det er VONDT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, uvi er ikke noe man drar på legevakten for. Da skal det være KRISE! 

Det å ligge i ekstreme smerter i 3 timer er ikke krise? 

Anonymkode: 5058f...4d6

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man er bankeøm over nyrelosjene (på siden av ryggen) kan det ha spredd seg til nyrebekkenet, og det er sykt vondt - og kan også være farlig, en må ha antibiotika. 

Jeg var så dårlig, jeg klarte omtrent ikke komme meg opp av senga og hadde ikke fått dusja på flere dager, så ut som en narkoman der jeg satt på legevakta, stiv i ryggen pga smertene....... fikk ikke i meg antibiotikaen pga jeg bare kasta den opp, så det ble vurdert om jeg måtte innlegges, men så fikk jeg en tablett på legevakta - klarte å holde på den, og ble sendt hjem.

Anonymkode: 14707...51b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gallagher

I ditt tilfelle var det riktig. De kunne bedt deg vente til mandag til legkontoret åpnet for å sjalte ut pågang av pasienter,men du vuaste at du måtte ha hjelp. UVI kan være helt grusomt. Tipper du hadde feber også. Men senere er det nok lurt å ringe😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å ligge i ekstreme smerter i 3 timer er ikke krise? 

Anonymkode: 5058f...4d6

Da har man nyrebekkenbetennelse, og kan ringe legevakten først. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos fastlegen med UVI en gang i fjor. Da hadde jeg hatt uvi 6 ganger tidligere samme året og vi var da i juni måned. Antibiotika hjalp ikke og CRPen økte. Jeg var hod legen mandag-fredag og på fredag fikk jeg beskjed om å dra på legrvakta neste dag. Hadde høy feber, skyhøy CRP og tissa barberblad. Spurte om det var mange som kom med uvi, og legen sa det var noen, men at man gjerne kunne komme om man hadde store smerter. Helst skulle man vente til vanlig legekontor åpna, men i helger er jo ikke det mulig uten dø av smerte før mandagen.

jeg ble faktisk lagt inn på sykehus med nyrebekkenbetennelse og lå i 6 dager før legen turte å sende meg hjem

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Visste ikke at man var forventet å ringe først når man drar til legevakta?  Har kun vært hos legevakt en gang og ingen sa noe om at jeg burde ha ringt først. 

Anonymkode: cd714...3b6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som flere andre sier, så kan uvi ha ulik styrke, og for mange kan det gå over av seg selv. Men når du tisser rødt og har såpass vondt, var det veldig bra du dro på legevakta! Jeg er plaget med uvi som ofte ikke går over uten antibiotika, og som blir nyrebekkenbetennelse uten behandling. Jeg har opplevd å bli avvist når jeg har ringt til legevakta med uvi, med beskjed om å ta paracet, og endte da opp på sykehus dagen etter. Av den grunn opplyser jeg alltid hvor kraftig symptomene er hvis jeg må ringe legevakta, samt forteller at jeg ofte har uvi og at jeg har prøvd å drikke mye og andre råd som noen ganger hjelper, uten bedring. 

Anonymkode: 3e680...2ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts tisset blod! Selvfølgelig skal hun til legevakta! 

Anonymkode: be77a...518

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at man var forventet å ringe først når man drar til legevakta?  Har kun vært hos legevakt en gang og ingen sa noe om at jeg burde ha ringt først. 

Anonymkode: cd714...3b6

Jeg tror dette er litt ulikt fra legevakt til legevakt. Her jeg bor nå er det forventet at man ringer, men ikke der jeg bodde før (så vidt jeg vet).

Endret av Illy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet for legevakten er at mange kommer med "vanlig" UVI, det har de ikke kapasitet til. Når man har høy feber og tisser blod har det gått over til nyrebekkenbetennelse, og det er viktig med rask behandling. Mange vet ikke dette, ser det også skaper forvirring her inne. 

Når det gjelder legevakten - Sannsynligvis har personen hørt "urinveisinfeksjon", og blitt irritert. Men du fikk jo rask og riktig hjelp, det er det viktigste. Om man skal ringe eller ikke varierer fra legevakt til  legevakt. Selv har jeg vært to ganger på legevakten, i samme by, og fått motstridende beskjeder. Så ville ikke tatt meg nær av en slik kommentar. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legevakten skal ikke belastes med ordinære ting som fastlegen kan ta, derfor ringer man i forkant for å få råd om det er noe som kan vente til fastlegekontoret er åpent. Drar du inn som grønn kategori, så kan du uansett måtte vente i flere timer fordi det er så mange med mer alvorlige ting som kommer inn. Mange legevakter opplyser også om at man skal ringe først, så de kan vurdere om det er akutt nok til at du skal komme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger oppsøkt legevakt pga uvi. Og aldri fått sure kommentarer fra de ansatte pga det.

Har ikke oppsøkt legevakt pga det bare svir litt når jeg tisser, men det har vært intense smerter, urinen har vært rød pga blod, og jeg har hatt så enorm tissetrang uten å få ut en dråpe at jeg har sittet med rumpa oppå ei bøtte fylt med kokende vann for prøve å få tømt blæra. 

Får lite symptomer før det blir så ille, går fra helt fin til å tisse blod på 1-2-3. 

(nå har jeg alltid en pakke selexid liggende i skapet sånn at jeg får startet opp tvert med behandling)

Må si at de som har så milde plager ved uvi at de kan gå på jobb er heldige..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

UVI går ikke over av seg selv, det er bakteriell infeksjon i urinveiene og krever behandling. Før sulfa og antibiotika kom gikk mange med kronsike UVI. Konsenkvensen var ofte nyreskader. Dette vet helsepersonell. Helsepersonell vet og at UVI er og kommer akutt, skal behandles akutt og ikke avvises fra legevakt eller akutte timer på fastlegekontor. 

Hva som har skjedd, blitt sagt og ikke sagt i dette tilfellet og sist men ikke minst hvordan du, ts, har oppfattet det som ble sagt når du faktisk var så smertepåvirket som du hevder, er umulig for oss å ta stilling til. 

Om "klagesangen" skyldes det faktum at du kom og ikke ringte før du kom kan jo godt være forklaringen. Men legevakt er nettopp legevakt et sted man oppsøker grunnet akutt behov for legehjelp, noe du og fikk. 

Anonymkode: 85cf7...e9d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...