Thyra Skrevet 26. mars 2017 #1 Skrevet 26. mars 2017 Jeg svetter ikke særlig mye, og bruker alltid deodorant. Jeg pleier å skifte t-skjorte hver dag, men har av og til gått i samme i et par dager (og netter) uten at det lukter svette. I går kjøpte jeg meg et slik superundertøysett i 80% ull og 20% polyester. Har forstått det slik at, og det står det også bak på emballasjen, at ull har naturlig beskyttelse mot svettelukt. Dette er jo også klær man skal kunne trene eller drive friluftsliv med. Men jeg gikk med trøya i går, hjemme og en liten spasertur, og det luktet svette under armene etter noen timer! Og det lukter ikke av huden under armene, kun av plagget. Har noen opplevd det? Hva er grunnen til at dette ullplagget holder seg luktfritt vesentlig kortere enn en vanlig t-skjorte? Det var et billig ullsett, men det skal da ikke ha noe å si? Ergelig er det ihvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #2 Skrevet 26. mars 2017 Polyester har skylda. Anonymkode: c8401...723 6
tdm900 Skrevet 26. mars 2017 #3 Skrevet 26. mars 2017 2 timer siden, Thyra skrev: Jeg svetter ikke særlig mye, og bruker alltid deodorant. Jeg pleier å skifte t-skjorte hver dag, men har av og til gått i samme i et par dager (og netter) uten at det lukter svette. I går kjøpte jeg meg et slik superundertøysett i 80% ull og 20% polyester. Har forstått det slik at, og det står det også bak på emballasjen, at ull har naturlig beskyttelse mot svettelukt. Dette er jo også klær man skal kunne trene eller drive friluftsliv med. Men jeg gikk med trøya i går, hjemme og en liten spasertur, og det luktet svette under armene etter noen timer! Og det lukter ikke av huden under armene, kun av plagget. Har noen opplevd det? Hva er grunnen til at dette ullplagget holder seg luktfritt vesentlig kortere enn en vanlig t-skjorte? Det var et billig ullsett, men det skal da ikke ha noe å si? Ergelig er det ihvertfall. Du må bruke ren ull, ikke noe anna iblanda 3
Thyra Skrevet 26. mars 2017 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2017 (endret) Takk for svar. Da får jeg kjøpe ren ull neste gang. Ihvertfall i overdelen siden det er den det lettest setter seg lukt i. Rart de bruker slike materialer til den type tøy da. For det er jo beregnet på aktiviteter som innebærer svetting. Og så lukter det mer enn vanlige klær... Vurderte også å kjøpe slikt tolags ullundertøy som kun har ull i ytterste laget, siden jeg lett klør av ull, selv myk merinoull, men det bør jeg kanskje droppe da? Endret 26. mars 2017 av Thyra
Tummy Skrevet 27. mars 2017 #5 Skrevet 27. mars 2017 Jeg har noen nye ull undertøy som faktisk nesten aldri lukter svette. Kansje dine er av en type som har midre giftige nanosølv partikler. Altså er mer sunne en andre merker.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #6 Skrevet 27. mars 2017 14 timer siden, Thyra skrev: Takk for svar. Da får jeg kjøpe ren ull neste gang. Ihvertfall i overdelen siden det er den det lettest setter seg lukt i. Rart de bruker slike materialer til den type tøy da. For det er jo beregnet på aktiviteter som innebærer svetting. Og så lukter det mer enn vanlige klær... Vurderte også å kjøpe slikt tolags ullundertøy som kun har ull i ytterste laget, siden jeg lett klør av ull, selv myk merinoull, men det bør jeg kanskje droppe da? Det finnes ullundertøy som er ull og litt silke, lukter ikke, klør ikke. Anonymkode: cd10e...298
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #7 Skrevet 27. mars 2017 Favoritten min er Aklima. Anonymkode: 2a6cf...209
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #8 Skrevet 27. mars 2017 19 timer siden, Thyra skrev: Jeg svetter ikke særlig mye, og bruker alltid deodorant. Jeg pleier å skifte t-skjorte hver dag, men har av og til gått i samme i et par dager (og netter) uten at det lukter svette. I går kjøpte jeg meg et slik superundertøysett i 80% ull og 20% polyester. Har forstått det slik at, og det står det også bak på emballasjen, at ull har naturlig beskyttelse mot svettelukt. Dette er jo også klær man skal kunne trene eller drive friluftsliv med. Men jeg gikk med trøya i går, hjemme og en liten spasertur, og det luktet svette under armene etter noen timer! Og det lukter ikke av huden under armene, kun av plagget. Har noen opplevd det? Hva er grunnen til at dette ullplagget holder seg luktfritt vesentlig kortere enn en vanlig t-skjorte? Det var et billig ullsett, men det skal da ikke ha noe å si? Ergelig er det ihvertfall. Ubehandlet ull er selvrensende og trenger bare luftes, i følge de som mener å ha greie på den saken. Spørsmålet ditt har du jo selv forklart årsaken til. Settet er i 80 % ull og 20 % syntetisk. Prøv deg med plagg i bare polyester, og du vil oppleve det samme. Poliester og acryl er syntetisk, puster ikke og er heller ikke i nærheten av å være såkaltes selvrensende. Noen kjøpe ullplagg fra Janus har jeg brukt Sunlight oppvaskemiddel på for å få bort deodorant og svettelukt fra. Sprutet på og trykket forsiktig før jeg har spylt uten å røre plagget under rennende kaldt vann. Det har gått bra. Milo ullvask i maskinen etterpå. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ullundertøy som er ull og litt silke, lukter ikke, klør ikke. Anonymkode: cd10e...298 Eva fra Spar Kjøp i ull og silke klør ikke , har god kvalitet og koster ikke skjorta, men svetter du skikkelig i de så lukter ogs de. Det samme gjør silkebluser i 100 % silke. Og de er umulig å få ren/luktfrie igjen. Anonymkode: 4ee75...63e
Thyra Skrevet 27. mars 2017 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2017 3 timer siden, Tummy skrev: Jeg har noen nye ull undertøy som faktisk nesten aldri lukter svette. Kansje dine er av en type som har midre giftige nanosølv partikler. Altså er mer sunne en andre merker. Tilsetter de slikt i vanlig ullundertøy?
Thyra Skrevet 27. mars 2017 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ubehandlet ull er selvrensende og trenger bare luftes, i følge de som mener å ha greie på den saken. Spørsmålet ditt har du jo selv forklart årsaken til. Settet er i 80 % ull og 20 % syntetisk. Prøv deg med plagg i bare polyester, og du vil oppleve det samme. Poliester og acryl er syntetisk, puster ikke og er heller ikke i nærheten av å være såkaltes selvrensende. Noen kjøpe ullplagg fra Janus har jeg brukt Sunlight oppvaskemiddel på for å få bort deodorant og svettelukt fra. Sprutet på og trykket forsiktig før jeg har spylt uten å røre plagget under rennende kaldt vann. Det har gått bra. Milo ullvask i maskinen etterpå. Eva fra Spar Kjøp i ull og silke klør ikke , har god kvalitet og koster ikke skjorta, men svetter du skikkelig i de så lukter ogs de. Det samme gjør silkebluser i 100 % silke. Og de er umulig å få ren/luktfrie igjen. Anonymkode: 4ee75...63e Jeg følte jo ikke at jeg svettet i det hele tatt. Brukte deodorant (antiperspirant), kjente ikke noe fukt under armene, huden luktet ikke. Kun ulltrøya. Har jo også noen t-skjorter fra HM jeg er veldig glad i som er av syntet (viscose, tror jeg), de lukter ikke.
OppNedPåAlt Skrevet 27. mars 2017 #11 Skrevet 27. mars 2017 I sommer gikk jeg to uker med to forskjellige ulltrøyer på skift uten å vaske de. Jeg både svetta og dusja lite, de lufta ikke svette etterpå, bare litt "brukt". Ull er fantastisk!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #12 Skrevet 27. mars 2017 På 3/26/2017 den 13.41, Thyra skrev: Takk for svar. Da får jeg kjøpe ren ull neste gang. Ihvertfall i overdelen siden det er den det lettest setter seg lukt i. Rart de bruker slike materialer til den type tøy da. For det er jo beregnet på aktiviteter som innebærer svetting. Og så lukter det mer enn vanlige klær... Vurderte også å kjøpe slikt tolags ullundertøy som kun har ull i ytterste laget, siden jeg lett klør av ull, selv myk merinoull, men det bør jeg kanskje droppe da? Jeg bruker 2lagsull fra både Norheim og Devold uten problemer (klør ikke og lukter ikke). I verste fall kan du bruke litt eddik for å fjerne lukt. 12 timer siden, OppNedPåAlt skrev: I sommer gikk jeg to uker med to forskjellige ulltrøyer på skift uten å vaske de. Jeg både svetta og dusja lite, de lufta ikke svette etterpå, bare litt "brukt". Ull er fantastisk! Hva brukte du da? Anonymkode: f442e...816
Thyra Skrevet 27. mars 2017 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: I verste fall kan du bruke litt eddik for å fjerne lukt. Anonymkode: f442e...816 Svettelukten går jo vanligvis bort i vask. Men foretrekker å kunne bruke plagget litt mer enn noen timer før lukten kommer. Har nå googlet polyester og ser at svettelukt er et vanlig problem. Og da passer jo ikke polyester til å blande i slike plagg, akkurat.
Salka Skrevet 27. mars 2017 #14 Skrevet 27. mars 2017 Jeg svetter generelt lite, men har aldri opplevd svettelukt i ullundertøy. Tror nok det er polyesteren som er synderen hos deg, Ts, sånt stoff setter det seg lett lukt i selv om man svetter lite. Jeg bruker kun ullundertøy fra Stormberg, det er mulesingfritt, noe som er veldig viktig for meg. Ikke er det så sinnsykt dyrt heller og kvaliteten er god. Jeg har ganske sensitiv hud, men har aldri opplevd at det har klødd. Pleier å ha en singlet under. De har også ullundertøy med bambus på innsiden, jeg bar begge deler, men merker liten forskjell på det og ren merinoull. Bruker ullundertøy hele vinteren når jeg er ute og trener og styrer med hestene mine. Har mange sett og bytte på og vasker ulltrøya etter 2-3 treninger. Kommer litt an på, blir jeg veldig varm går den selvfølgelig på vask med en gang. Vet at ull kan luftes og er selvrensende, men er jeg blitt veldig varm føler jeg meg mest vel når jeg vasker den og jeg tar en ny en neste gang.
OppNedPåAlt Skrevet 28. mars 2017 #15 Skrevet 28. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva brukte du da? Anonymkode: f442e...816 En Bergans 100% merinoull, ikke sikker på modellen. Og en fra Kari Traa, en av de tynne.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2017 #16 Skrevet 28. mars 2017 Jeg har samme opplevelsen. Det jeg har i 100% ull kan brukes i evigheter uten å lukte, så legne man henger det til tørking og lufting. Det jeg har med litt polyester i stinker etter én gangs bruk. Kjøper aldri mer såkalte "ullplagg" som ikke er ren ull. Anonymkode: b305e...dbc 1
Thyra Skrevet 29. mars 2017 Forfatter #17 Skrevet 29. mars 2017 På 27.3.2017 den 22.46, Salka skrev: Jeg svetter generelt lite, men har aldri opplevd svettelukt i ullundertøy. Tror nok det er polyesteren som er synderen hos deg, Ts, sånt stoff setter det seg lett lukt i selv om man svetter lite. Jeg bruker kun ullundertøy fra Stormberg, det er mulesingfritt, noe som er veldig viktig for meg. Ikke er det så sinnsykt dyrt heller og kvaliteten er god. Jeg har ganske sensitiv hud, men har aldri opplevd at det har klødd. Pleier å ha en singlet under. De har også ullundertøy med bambus på innsiden, jeg bar begge deler, men merker liten forskjell på det og ren merinoull. Bruker ullundertøy hele vinteren når jeg er ute og trener og styrer med hestene mine. Har mange sett og bytte på og vasker ulltrøya etter 2-3 treninger. Kommer litt an på, blir jeg veldig varm går den selvfølgelig på vask med en gang. Vet at ull kan luftes og er selvrensende, men er jeg blitt veldig varm føler jeg meg mest vel når jeg vasker den og jeg tar en ny en neste gang. Mulesingfritt er viktig. Men føler ofte at det er dårlig merket. Settet jeg kjøpte var også mulesingfritt. Men da blir det kanskje Stormberg neste gang!
Thyra Skrevet 29. mars 2017 Forfatter #18 Skrevet 29. mars 2017 På 28.3.2017 den 7.43, AnonymBruker skrev: Jeg har samme opplevelsen. Det jeg har i 100% ull kan brukes i evigheter uten å lukte, så legne man henger det til tørking og lufting. Det jeg har med litt polyester i stinker etter én gangs bruk. Kjøper aldri mer såkalte "ullplagg" som ikke er ren ull. Anonymkode: b305e...dbc Skal aldri mer kjøpe klær med polyester i.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2017 #19 Skrevet 29. mars 2017 På Monday, March 27, 2017 den 3.55, Tummy skrev: Jeg har noen nye ull undertøy som faktisk nesten aldri lukter svette. Kansje dine er av en type som har midre giftige nanosølv partikler. Altså er mer sunne en andre merker. Nanosølv ble tilsatt en mengde produkter for omlag 10 år siden. Da ble det satt søkelys på at man ikke visste hvilken effekt dette ville ha på sikt, på både mennesker og natur. Eddik er heller ikke bra å tilsette klær man bruker rett på kroppen eller sover i/sengetøy. Anonymkode: 4ee75...63e
Gjest Tigress Skrevet 30. mars 2017 #20 Skrevet 30. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Eddik er heller ikke bra å tilsette klær man bruker rett på kroppen eller sover i/sengetøy. Anonymkode: 4ee75...63e Fordi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå