Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kvalifiserer egentlig for å være "en tøff oppvekst"? Jeg føler at det har gått inflasjon i begrepet. Litt som med mobbing. For meg så er ikke en tøff oppvekst at foreldrene dine skilte lag, hunden din døde, eller at du strøk i noen fag. Hvis mobbing skal være vits å nevne så må du ha opplevd mer enn å bli kalt feit tre ganger i gymtimen.

Hva synes dere? Har folk fått lav terskel for å bruke begrepene?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skal relativt mye til for at jeg betrakter folk for å ha hatt en "tøff" oppvekst. Vokse opp med vold og rus i hjemmet, seksuelt misbruk osv.

Dødsfall og samlivsbrudd er leit og trist, tidlig eksponering for rus, slåssing og små-kriminalitet var noe dumt man gjorde, men kvalifiserer ikke til "tøff oppvekst".

Endret av Lurium
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For at jeg skulle være enig i at noen hadde hatt en tøff oppvokst måtte det vært grov fysisk, psykisk eller seksuell vold. Fysiske avstraffelser ( ris, ørefiker, kniping) hører ikke under tøff oppvekst, da hadde flertallet av verdens mennesker hatt en tøff oppvekst. Når det kommer til rus, så måtte det vært alvorlig rus, altså rus som fører til kaos og veldig mye utrygghet for barna. Grov mishandling av mor, utført av far hører også under tøff oppvekst, dette er ekstremt traumatisk for et barn å oppleve. Tilslutt vil jeg nevne grov omsorgssvikt , at et barn ikke blir fulgt opp når det kommer til skole, mat og rent tøy, men rett og slett at det må klare seg selv uten støtte fra vokse omsorgspersoner.

Anonymkode: bc89f...d9f

Skrevet (endret)

Blir litt matt nå. Skal noen andre enn den det gjelder bestemme om noen har hatt tøff oppvekst ?? Jeg skjønner dere vil syterne til livs. Men det er da virkelig en helt subjektiv greie om en har slitt i oppveksten eller ikke. Sånn egentlig. Noen barn tåler belastning bedre enn andre. Det er ikke alltid det ytre som bestemmer hvem som har hatt det tøft. Om en unge gråter seg i søvn flest netter er det jo ikke relevant å spørre om det vedkommende er så lei seg over står på en liste som noen andre har godkjent.

Omsorgssvikt kan være mye som ikke syns så god som de ekstreme eksemplene over.

Endret av fjærestein
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, fjærestein skrev:

Blir litt matt nå. Skal noen andre enn den det gjelder bestemme om noen har hatt tøff oppvekst ?? Jeg skjønner dere vil syterne til livs. Men det er da virkelig en helt subjektiv greie om en har slitt i oppveksten eller ikke. Sånn egentlig. Noen barn tåler belastning bedre enn andre. Det er ikke alltid det ytre som bestemmer hvem som har hatt det tøft. Om en unge gråter seg i søvn flest netter er det jo ikke relevant å spørre om det vedkommende er så lei seg over står på en liste som noen andre har godkjent.

Enig med deg!

Anonymkode: abdef...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, fjærestein skrev:

Det var jeg som skrev innlegget over, shame on me, for jeg er helt enig med deg! Tenker for eksempel på alle de barna som utsettes for usynlig omsorgssvikt, da tenker jeg for eksempel på emosjonell mishandling. Når det kommer til disse former for mishandling vil barnet ofte tro at det er noe galt med det selv i stedet for de som utsetter det for mishandling. I tillegg vil det være usynlig for andre, ingen blåmerker å vise til, men barnet vil ha utallige blåmerker på sjelen men det er jo usynlig for andre.

Anonymkode: bc89f...d9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til en tenårings jente. Og ser en klar trend blant jentene, de har det alle så grusomt, den ene verre enn den andre. Og de fleste historiene bare dikter de opp. Flere lyver om at de er blitt voldtatt. Verste tilfellet var en venninne til datteren min, som fortalte at hun ble voldtatt av faren sin, så han fikk ikke treffe henne. Så var vi på ferie i utlandet, det var denne jenten og, sammen med sin far. Og det er så mye hyl og skrik om at alt er fælt, og hvor fælt de har det, for bare filleting.

Og man kan ikke lyve seg til en tøff oppvekst.

Anonymkode: 32232...aac

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mor til en tenårings jente. Og ser en klar trend blant jentene, de har det alle så grusomt, den ene verre enn den andre. Og de fleste historiene bare dikter de opp. Flere lyver om at de er blitt voldtatt. Verste tilfellet var en venninne til datteren min, som fortalte at hun ble voldtatt av faren sin, så han fikk ikke treffe henne. Så var vi på ferie i utlandet, det var denne jenten og, sammen med sin far. Og det er så mye hyl og skrik om at alt er fælt, og hvor fælt de har det, for bare filleting.

Og man kan ikke lyve seg til en tøff oppvekst.

Du skal være jævlig forsiktig med å påstå at folk lyver om voldtekt, overgrep eller andre typer mishandling eller omsorgssvikt. Du vet IKKE hva som foregår innenfor husets fire vegger hjemme hos andre folk. (Av og til har man ikke engang peiling på hva som skjer innenfor sine egne fire vegger.)

Jeg kjenner ikke din datters venninner og vet ingenting om dem og deres opplevelser (eller eventuelle løgner), men det jeg vet, er at innlegget ditt sier veldig mye mer om deg enn om din datters venninner. Og det mener jeg ikke som et kompliment. 

Anonymkode: 24687...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være jævlig forsiktig med å påstå at folk lyver om voldtekt, overgrep eller andre typer mishandling eller omsorgssvikt. Du vet IKKE hva som foregår innenfor husets fire vegger hjemme hos andre folk. (Av og til har man ikke engang peiling på hva som skjer innenfor sine egne fire vegger.)

Jeg kjenner ikke din datters venninner og vet ingenting om dem og deres opplevelser (eller eventuelle løgner), men det jeg vet, er at innlegget ditt sier veldig mye mer om deg enn om din datters venninner. Og det mener jeg ikke som et kompliment. 

Hva sier det om deg, som har dømt meg så grovt. Ut fra det lille jeg skrev. Her fikk vi det og bekreftet fra mor, at datteren bare løy. Og en annen venninne anmeldte en gutt for voldtekt, innrømte så til min datter at hun bare løy, og det er flere lignende saker. Jeg påstår ikke at folk lyver om overgrep. Med mindre jeg er sikker i min sak.

Kan og legge til at jeg ble grovt seksuelt misbrukt av min far, fra jeg omtrent kom til denne verden. Og det at så mange lyver, om voldtekter. Ødelegger så utrolig mye, for oss som faktisk har opplevd det. Og jeg synes det er utrolig grovt, å lyve om noe sånt. For man ødelegger faktisk livet til en annen.

Jeg har og meldt fra til barnevernet, der jeg mener barn ikke har det bra. Så jeg går ikke rundt og tror alt er løgn. Dessverre er det mange som har det fælt og.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier det om deg, som har dømt meg så grovt. Ut fra det lille jeg skrev. Her fikk vi det og bekreftet fra mor, at datteren bare løy. Og en annen venninne anmeldte en gutt for voldtekt, innrømte så til min datter at hun bare løy, og det er flere lignende saker. Jeg påstår ikke at folk lyver om overgrep. Med mindre jeg er sikker i min sak.

Kan og legge til at jeg ble grovt seksuelt misbrukt av min far, fra jeg omtrent kom til denne verden. Og det at så mange lyver, om voldtekter. Ødelegger så utrolig mye, for oss som faktisk har opplevd det. Og jeg synes det er utrolig grovt, å lyve om noe sånt. For man ødelegger faktisk livet til en annen.

Jeg har og meldt fra til barnevernet, der jeg mener barn ikke har det bra. Så jeg går ikke rundt og tror alt er løgn. Dessverre er det mange som har det fælt og.

Jeg kunne gitt deg navnet på flere titalls mødre som har latt barna sine vokse opp med overgrep fordi det er mer behagelig å se en annen vei og kalle barnet/barna for løyner(e) enn å faktisk forholde seg til sannheten. Det er en vanlig (om enn usedvanlig usympatisk) måte å reagere på. Det er også vanlig å "innrømme" at man har løyet om overgrep også når ting reelt har skjedd, fordi man oppdager at reaksjonene og sanksjonene man får er annerledes og styggere enn man greide å forestille seg på forhånd og noe man ikke greier å handtere. 

Selvfølgelig er det grovt å lyve om overgrep, men det kan man ytterst sjelden være sikker på at noen gjør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne gitt deg navnet på flere titalls mødre som har latt barna sine vokse opp med overgrep fordi det er mer behagelig å se en annen vei og kalle barnet/barna for løyner(e) enn å faktisk forholde seg til sannheten. Det er en vanlig (om enn usedvanlig usympatisk) måte å reagere på. Det er også vanlig å "innrømme" at man har løyet om overgrep også når ting reelt har skjedd, fordi man oppdager at reaksjonene og sanksjonene man får er annerledes og styggere enn man greide å forestille seg på forhånd og noe man ikke greier å handtere. 

Selvfølgelig er det grovt å lyve om overgrep, men det kan man ytterst sjelden være sikker på at noen gjør. 

SÅ enig i det du skriver!  Å late som om det ikke har skjedd er faktisk en overlevelsesstrategi.... been there, done that....

Anonymkode: 3c066...e05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

SÅ enig i det du skriver!  Å late som om det ikke har skjedd er faktisk en overlevelsesstrategi.... been there, done that....

Altså å late som om man ikke har blitt utsatt for noe likevel,  når omgivelsene ikke tror på en. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, fjærestein skrev:

Det er jo ganske enkelt "hva legger du i tøff oppvekst?". Det handler ikke om at noen sitter med fasiten, men hvordan man tolker begrepet. Det kan jo være greit å vite hva folk legger i et begrep og hvordan man blir oppfattet når man sier x eller y.

Jeg blir litt sliten av at det alltid skal handle om sårede følelser, og alle vi skal ta hensyn til. Om du synes du har hatt en tøff oppvekst og en annen med tilsvarende oppvekst ikke synes det, hva så? 

Anonymkode: 3e5a2...cf5

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, fjærestein skrev:

Man bør ha noen fastsatte retningslinjer for dette. Slik det er blitt i disse dager, har man hatt en tøff oppvekst pga ingenting.

Det eneste dette skaper er tapere og sytere.

Life is a bitch. Deal with it.

Anonymkode: 2b64a...160

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...