Gå til innhold

Flytte eller ikke flytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! For ca 3 år siden flyttet vi til en annen by pga studier. Planen var hele tiden å flytte hjem igjen når studiet var ferdig. Pga manglende jobbmuligheter i hjembyen ble vi værende. Nå er det åpnet seg mulighet for jobb i hjembyen, og spesielt jeg ønsker å flytte hjem igjen  pga min familie og venner. Men jeg vet det blir en stor omveltninger for barna på 5 og 8 som har fått venner og har det fint her. Det positive med å flytte til hjembyen igjen er at der har de besteforeldre og tante/onkel.  De kjenner også en del barn av våre venner der og har ofte vært i byen.  En del av tvilen i meg går på at vi vet hva vi har men ikke hva vi får, med tanke på skolemiljø, naboer osv. Noe  som har flyttet med barn i den alderen og har noen råd ? 

Anonymkode: 9ce68...9ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke selv flytta i den alderen, men flytta da jeg var 3 år og da jeg var 12 år. Hvis dere begge er enige om at dere "absolutt" ønsker å flytte tilbake, har jeg ett råd: Flytt heller nå enn om f.eks. fire år. To barn på 5 og 8 år glir mye lettere inn i miljøet enn en 12-åring. Men når dere trives og har det bra der dere er, så er jo det også noe å tenke på. Det kan være flott å bo i nærheten av familien, men kanskje like flott å få dem på besøk i ferier eller selv besøke dem når dere har ferie ;) Som du skriver selv så vet dere hva dere har, men ikke hva dere får hvis dere flytter. Tenk på barna deres, kanskje spesielt det eldste barnet. Er barna av typen som glir lett inn i f.eks. et leke-miljø med andre? Er barna utadvendte eller er de mer forsiktige? Har dere spurt barna selv hva de synes om å kanskje flytte, og latt dem få betenkningstid på det? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har flyttet med barn i omtrent samme alder som deres og for barnas del gikk det fint. Imidlertid er vår erfaring at det er viktig at også de voksne trives. Vi gikk litt i dem fella at vi tenkte alt kom til å gå bra dersom barna trivdes. Imidlertid klarte ikke vi voksne å finne oss tilrette, og det ble fort tydelig at alle må ha det bra for at hele familien skal fungere. Det virker forsåvidt som dere har et litt annet utgangspunkt enn oss. Vi flyttet til et sted hvor vi ikke kjente noen, og det var vanskelig å komme inn i miljøet til tross for at vi prøvde å være aktive og oppsøke arenaer hvor det var andre barnefamilier. Dersom dere allerede har venner på stedet, blir det et helt annet utgangspunkt. Jeg tror det er lurt å sette seg ned og tenke grundig gjennom hvilke verdier dere har og hvilken hverdag dere ønsker, og hvordan dere matcher det livet dere kan få dersom dere flytter. Vi lærte mye om oss selv ved å flytte. Det hørtes så idyllisk ut å bo i en liten småby, ha mindre krevende jobber og bedre plass. Så fant vi ut at vi savnet storbyen og alle tilbudene der, det var egentlig bare stress å ha så mye plass inne og ute fordi vi aldri kom ovenpå med vedlikehold og stell, og jobbene tok like mye tid fordi vi brukte så mye tid på reisevei etc. På det nye stedet vårt, var miljøet mye preget av at "alle" drev med en bestemt idrett, og det var ikke noe vi var spesielt opptatt av, og dermed var det også litt vanskeligere å komme inn i miljøet. Dette er bare vår erfaring, og det kan være helt annerledes for dere, men lykke til med valget uansett! 

Anonymkode: c7526...f2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det et sted du kunne tenke deg å bo resten av livet? Veldig kjekt med familie rundt seg :) Og gjerne kjekt å flytte før minstemann begynner på skolen?

Anonymkode: 574af...40b

Skrevet (endret)

Hjembyen er helt klart den byen jeg helst vil bo i livet ut, fremfor der vi bor nå. Hjembyen er en storby, nå bor vi i en liten kommune. Det jeg tenker litt på er at akkurat nå, i den alderen de er i så er det fint å bo her.Men når de blir større så er det færre muligheter her uten å måtte kjøre langt(utdanning,idrett osv). Det er selvfølgelig veldig viktig at de har det bra, men jeg tror at jeg vil bli lykkeligere av å flytte "hjem" igjen, og det er jo viktig det og ?
Endret av me84
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at dere flytter sammen som en familie og med det mener jeg at ungene har både mamma og pappa med på flyttelasset. 
Hvis det er enda et innlegg der mor velger å ta ungene og flytte langt unna far, så bli der du er for ungene sin skyld.

Anonymkode: 4508c...001

Skrevet

Dette gjelder hele familien  😊 mor, far og to barn.

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet da jeg var 10 fordi mamma ville hjem til familien. Jeg gledet meg til å komme nærmere tanter, onkler og besteforeldre, men de så vi lite til i hverdagen når det kom til stykket. Venner og skolemiljø er det som er viktig i den alderen, og nye venner fikk jeg aldri. Men jeg var ganske sjenert (enda mer etter flyttingen). Du vet vel best hva slags typer dine barn er.

Anonymkode: d5840...c00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...