Gå til innhold

Gifte seg med EØS borger i utlandet /uføretrygd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er uføretrygdet og vil gifte meg i utlandet og flytte dit. Kan jeg da ta med meg trygden til utlandet når jeg er gift og evt får barn? 

Anonymkode: 71196...6cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, og godt er det!!

Anonymkode: 6201d...b81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På nav sine sider står det: 

Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge selv om du flytter til et annet EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med. 

Anonymkode: c52e7...bbd

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
På nav sine sider står det: 

Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge selv om du flytter til et annet EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med. 

Anonymkode: c52e7...bbd

Dette, men det kommer litt ann på hva slags uføretrygd du har. Det er også greit å merke seg at etter 12mnd er du ikke lenger del av folketrygden. Det kan være greit å sjekke opp om dette vil påvirke deg. Man må f.eks være medlem av folketrygden for å få dekket medisinsk behandling som IVF. 

Anonymkode: 3ef6d...16a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette, men det kommer litt ann på hva slags uføretrygd du har. Det er også greit å merke seg at etter 12mnd er du ikke lenger del av folketrygden. Det kan være greit å sjekke opp om dette vil påvirke deg. Man må f.eks være medlem av folketrygden for å få dekket medisinsk behandling som IVF. 

Anonymkode: 3ef6d...16a

På den andre side, så kan hun melde seg inn i trygdesystemet og få rettigheter i det landet hun flytter til. 

En annen problemstilling er dersom Eu/eøs avtalen bryter sammen og ting blir gjort om på. Da vet ingen hva som skjer. 

Vær og obs på at grunnstønad, hjelpestønad og andre individuelle stønader/goder faller bort. 

Anonymkode: afc75...43d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...