Gå til innhold

– Uføre er ikke late – men for lite lønnsomme å ha i jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Professor langer ut mot «myter» om uføre:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/ufoere-er-ikke-late-men-for-lite-loennsomme-aa-ha-i-jobb/a/2340321/

NTNU-professor Steinar Krokstad går hardt ut mot det han kaller for trygdemyter og mener at trygdemottakere feilaktig anklages for å være late. Han mener det er dagens arbeidsliv som er for tøft.

Professor Steinar Krokstad mener hovedutfordringen i arbeidslivet nå er at arbeidsgiverne stiller så store krav til de ansatte at det er vanskelig å få jobb for folk som ikke kan levere 100 prosent til enhver tid.

– Det er så store krav til produktivitet og effektivitet, både i det private og det offentlige, at folk som ikke yter 100 prosent blir for lite lønnsomme å ha i arbeid for bedriftene. Samfunnet har rett og slett ikke råd til å ha dem i arbeid – men vi har faktisk råd til å ha dem på trygd, sier Krokstad til VG.

– Uføre er ikke late – men de er for lite lønnsomme å ha i jobb, sier professoren og mener at man «før i tiden» hadde toleranse i arbeidslivet for at ikke alle var like produktive.

Han mener politikernes tiltak for å forsøke å inkludere flere i arbeidslivet ikke fungerer.

– Det igangsettes masse kostbare politiske grep basert på feil forståelse av problemet. Hvor mange personer som blir trygdemottakere har sammenheng med konjunkturene i samfunnet, sier Krokstad.

Professoren mener at dersom Norge hadde hatt et skrikende behov for arbeidskraft ville flere vært i arbeid.

'

West Pedersen mener blant annet at det kan se ut til å være begrenset hvor mye NAV kan hjelpe folk tilbake til arbeid.

'

Den andre muligheten forskerne ser er at bedriftene ikke etterspør arbeidskraften til folk som ikke kan yte 100 prosent.

–Jeg kjenner ikke til kvalitetssikret arbeid som viser dette. Men det kan godt være, særlig i Norge der vi har høye minstelønninger gjennom tariffavtaler og sterke rettigheter for arbeidstakere. Det gjør det muligens for kostbart for bedrifter å satse på uføre, sier Magne Mogstad til VG.

Anonymkode: 0d3f9...d21

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns denne kommentaren er litt morsom "Og jeg vil ikke godta Krokstads premiss om at arbeidsgiverne vil ha inn kun folk som kan yte 100 prosent"

Nei, arbeidsgivere er sikkert veldig glad i de ansatte som jobber 70% av kapasiteten sin. Vi vet jo alle hvor moro det er med ansatte som tar flere røykepauser hver dag. Blir det samme når man er syk. Man jobber med redusert effektivitet og/ eller trenger mer pauser.

Når man får 20 søknader på en utlyst stilling, hvorfor skal man velge noen som gjør en dårligere jobb? Bedriften taper penger på det. Man betaler mer timelønn, men får mindre igjen for det

Anonymkode: e46e9...56d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo at lønnsnivået i Norge har blitt skyhøyt, så dermed er det bare de mest produktive man har råd til å ansette.

Anonymkode: 0aa89...a6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette stemmer så godt. Jeg er på vei til å bli ufør. Og selvfølgelig kunne jeg ha jobbet litt, men det er jo ingen som vil ha meg, det lille jeg kan. Og jeg synes det er veldig synd. For det hadde vært veldig godt, og kunne jobbe litt.

Anonymkode: 03ae5...de5

• Liker 8
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at lønnsnivået i Norge har blitt skyhøyt, så dermed er det bare de mest produktive man har råd til å ansette.

Anonymkode: 0aa89...a6a

Lønnsnivået er en ting, den er typisk enklere å takle; kostbasen rundt lønna er som regel tyngre.

Vi trenger å åpne for bedre arbeidsvilkår rundt freelansere, for jeg tror det er ett større marked som kunne ha fungert i det markedet om det var enklere for alle parter å ha denne typen løsere relasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Druid skrev:

Lønnsnivået er en ting, den er typisk enklere å takle; kostbasen rundt lønna er som regel tyngre.

Vi trenger å åpne for bedre arbeidsvilkår rundt freelansere, for jeg tror det er ett større marked som kunne ha fungert i det markedet om det var enklere for alle parter å ha denne typen løsere relasjon.

Og en måte å gjøre det på kunne vært å ikke vingeklippe trygderettighetene (sykepenger o.l.) til freelansere. I dag må man trikse litt med å ansette seg selv i eget AS om man skal ha disse rettighetene, men å organisere seg som et AS er ikke nødvendigvis optimalt for de som nettopp har startet bedrift selv. Så første bud kunne vært å likestille trygerettighetene mellom personlige foretak og de som har ansatt seg selv i eget AS. 

Anonymkode: 21891...9f9

• Liker 4
Skrevet

Enig med Krokstad. Arbeidslivet er knallhardt, og de ansatte må yte maksimalt hele tiden. Det fører til at mange blir utbrent eller skjøvet ut fordi de ikke kan levere nok.

Jeg vil heller ha lavere arbeidspress eller mer fritid enn høyere lønn. Frykter jeg ikke klarer å jobbe fullt i 40 år til slik arbeidspresset er nå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan andre får det til å gå rundt når nordmenn klager på en arbeidsuke som varer 37,5 timer. Nordmenn fremstår så ekstremt syke og late. Må være vitaminmangel og dårlig kvalitet på vannet i springen. Skjønner det ikke.

Anonymkode: 236ba...6f5

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan andre får det til å gå rundt når nordmenn klager på en arbeidsuke som varer 37,5 timer. Nordmenn fremstår så ekstremt syke og late. Må være vitaminmangel og dårlig kvalitet på vannet i springen. Skjønner det ikke.

At man får mer overskudd til å kjenne på alt som er galt er vel bare et naturlig resultat av det å leve i et trygt og moderne samfunn, hvor frykten for død, fattigdom og fortapelse (som har en tendens til å fortrenge det meste annet) ikke lenger er der for å motivere folk. I jantelovsamfunnet mister man vel til dels individuell suksess som en motivator også, og da er det ikke så mye som står igjen for å motivere folk til å yte 100%.

Anonymkode: 9cf8f...51d

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel an på hva man jobber med, det er mange som jobber langt mer enn i det. I min bransje er det ikke uvanlig med 60 timers arbeidsuker, kjenner sågar en del som jobber opp mot 100 timer per uke. Selvsagt egentlig ikke lov, men ingen bryr seg om AML i dag. Arbeidstilsynet og fagforeningene stikker hodet i sanda. Da syntes jeg de kan få lov til å "klage" litt/fortelle at det er utfordrende å jobbe så mye med tanke på helse og familie. 

Mens atter andre dasser rundt i 40 timers uka, i en stilling som kunne ha blitt automatisert. Det er absolutt forskjell på folk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man får mer overskudd til å kjenne på alt som er galt er vel bare et naturlig resultat av det å leve i et trygt og moderne samfunn, hvor frykten for død, fattigdom og fortapelse (som har en tendens til å fortrenge det meste annet) ikke lenger er der for å motivere folk. I jantelovsamfunnet mister man vel til dels individuell suksess som en motivator også, og da er det ikke så mye som står igjen for å motivere folk til å yte 100%.

Anonymkode: 9cf8f...51d

Tja. Folk som jobber veldig mye kjenner kanskje ikke på akutt fare for eget liv, men alt har sine utfordringer. Det er alltids noen som har det verre enn en selv, også selv om man skulle være på "bunnen" av samfunnet i Norge. Selv en arbeidsløs person i Norge har det som regel mye bedre enn en fattig mann i Afrika objektivt sett. Men det er jo den relative forskjellen til de rundt seg de fleste bryr seg om, det er det man legger merke til i det daglige, selv om det er flere milliarder i verden som har dårligere kår, så er det noe som ikke er synlig til daglig. Det at naboen har bedre jobb, ferierer mer og flottere, har nyere og bedre bil etc. er det mange som legger merke til om de er helt ærlige med seg selv. 

Man har kanskje ikke den akutte motivatoren for suksess, men det er feil å si at det ikke lenger har noen betydning. Det å få en fet jobb eller starte en bedrift som blir suksessfull er fortsatt noe som motiverer mange. Siden jeg akkurat er i nybrottsarbeid for egen bedrift, som starter om ikke så lenge: Det som motiverer meg er muligheten til å på sikt forhåpentligvis være uavhengig av arbeidsgiver, slippe å måtte søke annen jobb, kunne være mer økonomisk uavhengig av å være vanlig arbeidstaker. Ta tiden tilbake, selv om det blir mye jobb de første årene, så vil det forhåpentligvis gi mer fleksibilitet senere. Det å kunne "eie" sin egen tid i dag er gull verdt, "time is the new commodity" som de sier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Monday, March 27, 2017 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Synes dette stemmer så godt. Jeg er på vei til å bli ufør. Og selvfølgelig kunne jeg ha jobbet litt, men det er jo ingen som vil ha meg, det lille jeg kan. Og jeg synes det er veldig synd. For det hadde vært veldig godt, og kunne jobbe litt.

Anonymkode: 03ae5...de5

Uføre får hets av surpomper fordi de mener vi ikke gidder å jobbe, men finn meg en arbeidsgiver som vil ansette en som er kronisk syk da? Som ikke kan planlegge dagene og som kanskje kan jobbe en dag den ene uken eller bare en gang den ene måneden? Det er jo ingen.  En arbeidsgiver vil ha en som er frisk og rask. Så det er ikke lett.

Anonymkode: 5289b...23d

Skrevet

Jeg skulle likt å sett at jeg ikke ble 100 prosent ufør etterhvert,. Er Per idag 50. Men slik arbeidsmarkedet har blitt nå så har jeg særlig håp om at det skulle ordne seg. Jeg har papirer på at jeg er 50 prosent arbeidsfør,. Men at jeg er ustabil pga det jeg sliter med. Det vil si at jeg ikke vet hvordan dagene mine er før jeg våkner den aktuelle dagen. Jevnt over vil jeg klare 50 prosent i uka, men jeg må ha muligheter til å feks bytte dager pga sykdommen.

Det vil si at jobber jeg feks fast man og Tors,. Og jeg en mandag ikke kommer meg på jobb pga helsen så må jeg kunne få lov til å ta igjen den dagen feks på en tirsdag. Jeg må også ha mulighet for flere pauser i løpet av dagen og kunne trekke meg tilbake på et bakrom å utføre arbeidsoppgaver der.

Vær så snill å finn en arbeidsgiver til meg som godtar dette.. fordi med alt kravet som nå er i arbeidslivet så vil jeg nok dessverre ende opp 100 prosent ufør fordi jeg er ustabil i de 50 prosentene jeg kan jobbe.

Så her ligger jeg på en måte med en vilje og lyst til å kunne bidra med mine 50 prosent men ingen vil ha meg.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg fått jobb, så hadde jeg jobbet.

Anonymkode: 34f19...50c

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, March 25, 2017 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Professor langer ut mot «myter» om uføre:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/ufoere-er-ikke-late-men-for-lite-loennsomme-aa-ha-i-jobb/a/2340321/

NTNU-professor Steinar Krokstad går hardt ut mot det han kaller for trygdemyter og mener at trygdemottakere feilaktig anklages for å være late. Han mener det er dagens arbeidsliv som er for tøft.

Professor Steinar Krokstad mener hovedutfordringen i arbeidslivet nå er at arbeidsgiverne stiller så store krav til de ansatte at det er vanskelig å få jobb for folk som ikke kan levere 100 prosent til enhver tid.

– Det er så store krav til produktivitet og effektivitet, både i det private og det offentlige, at folk som ikke yter 100 prosent blir for lite lønnsomme å ha i arbeid for bedriftene. Samfunnet har rett og slett ikke råd til å ha dem i arbeid – men vi har faktisk råd til å ha dem på trygd, sier Krokstad til VG.

– Uføre er ikke late – men de er for lite lønnsomme å ha i jobb, sier professoren og mener at man «før i tiden» hadde toleranse i arbeidslivet for at ikke alle var like produktive.

Han mener politikernes tiltak for å forsøke å inkludere flere i arbeidslivet ikke fungerer.

– Det igangsettes masse kostbare politiske grep basert på feil forståelse av problemet. Hvor mange personer som blir trygdemottakere har sammenheng med konjunkturene i samfunnet, sier Krokstad.

Professoren mener at dersom Norge hadde hatt et skrikende behov for arbeidskraft ville flere vært i arbeid.

'

West Pedersen mener blant annet at det kan se ut til å være begrenset hvor mye NAV kan hjelpe folk tilbake til arbeid.

'

Den andre muligheten forskerne ser er at bedriftene ikke etterspør arbeidskraften til folk som ikke kan yte 100 prosent.

–Jeg kjenner ikke til kvalitetssikret arbeid som viser dette. Men det kan godt være, særlig i Norge der vi har høye minstelønninger gjennom tariffavtaler og sterke rettigheter for arbeidstakere. Det gjør det muligens for kostbart for bedrifter å satse på uføre, sier Magne Mogstad til VG.

Synes nesten det virker som om politikerne vil presse de uføre til å jobbe. Uansett hvor syke de uføre er. Man ser jo hva som foregår i Nav systemet nå.

Anonymkode: c9027...ee8

Skrevet
På 25.3.2017 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Greia er at det er avsindig mye dyrere å ha folk ansatt nå enn "før i tiden".

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2017 den 1.59, AnonymBruker skrev:

I min kontrakt står det 37,5t pr uke. I realiteten jobber jeg 80-100 timer i uken. Jeg må ALLTID være tilgjengelig for tlf/mail. Slik er det i mitt yrke, og kan du ikke henge med i svingene så får du sparken. Kort og greit. I mitt yrke holder de aller fleste ikke ut lenger enn til de er 40. Veldig trist. Skjønner godt at folk faller utenfor når det stilles slike krav. Man skal jo ikke bare være frisk, man skal være supermann for å kunne yte det som kreves.

Anonymkode: 6024e...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2017 den 15.29, tussi84 skrev:

Jeg skulle likt å sett at jeg ikke ble 100 prosent ufør etterhvert,. Er Per idag 50. Men slik arbeidsmarkedet har blitt nå så har jeg særlig håp om at det skulle ordne seg. Jeg har papirer på at jeg er 50 prosent arbeidsfør,. Men at jeg er ustabil pga det jeg sliter med. Det vil si at jeg ikke vet hvordan dagene mine er før jeg våkner den aktuelle dagen. Jevnt over vil jeg klare 50 prosent i uka, men jeg må ha muligheter til å feks bytte dager pga sykdommen.

Det vil si at jobber jeg feks fast man og Tors,. Og jeg en mandag ikke kommer meg på jobb pga helsen så må jeg kunne få lov til å ta igjen den dagen feks på en tirsdag. Jeg må også ha mulighet for flere pauser i løpet av dagen og kunne trekke meg tilbake på et bakrom å utføre arbeidsoppgaver der.

Vær så snill å finn en arbeidsgiver til meg som godtar dette.. fordi med alt kravet som nå er i arbeidslivet så vil jeg nok dessverre ende opp 100 prosent ufør fordi jeg er ustabil i de 50 prosentene jeg kan jobbe.

Så her ligger jeg på en måte med en vilje og lyst til å kunne bidra med mine 50 prosent men ingen vil ha meg.. 

Se litt forbi deg selv her: 

Arbeidsoppgavene må gjøres. Hvordan tror du det blir for en annen ansatt å skulle dekke opp for deg, på kort varsel, på permanent basis? Det blir jo en helt uforutsigbar arbeidssituasjon der man på ingen måte er herre over egen arbeidshverdag. Du blir herre over vedkommendes arbeidshverdag. 

Mao må du finne deg et yrke der du må fullføre noe med lang tidshorisont f.eks månedlig så du selv disponerer tiden slik at det blir levert. 

Anonymkode: af1af...815

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se litt forbi deg selv her: 

Arbeidsoppgavene må gjøres. Hvordan tror du det blir for en annen ansatt å skulle dekke opp for deg, på kort varsel, på permanent basis? Det blir jo en helt uforutsigbar arbeidssituasjon der man på ingen måte er herre over egen arbeidshverdag. Du blir herre over vedkommendes arbeidshverdag. 

Mao må du finne deg et yrke der du må fullføre noe med lang tidshorisont f.eks månedlig så du selv disponerer tiden slik at det blir levert. 

Anonymkode: af1af...815

Nå er dette en stund siden. Det har skjedd en del siden sist men nav har bedt meg søke ufør noe jeg har gjort da de ser at det ikke eksisterer behandling som kan bedre min arbeidsevne. Slikt arbeid du sikter til er ikke lett å få tak i akkurat. 

AnonymBruker
Skrevet

For noen uføre er det nok slik, men de fleste er lønnsomme nok til å ha i arbeid, det handler bare om politisk vilje for å få de ut i jobb.

Anonymkode: ae0a0...9ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...