Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier pr idag en leilighet som ligger godt under markedsleie om man skal bruke Finn.no som pekepinn. Betaler 7400 kr inkl fiber for ca 70m2, trives godt.

Har 300.000 i EK og kan vel da kjøpe noe for rundt 2 mill inkludert evt fellesgjeld. Da havner man på rundt 7000 i mnd i lån, men så kommer gjerne husleie og fellesutgifter på toppen, på en 3-5000 i mnd....

Tenker derfor at det ikke har noe hast med å kjøpe? Har det greit økonomisk nå, og ønsker rett og slett ikke å bo meg ihjel og ikke ha penger til å stikke hodet ut av døren, for alt koster jo omtrent penger....Nå gjør jeg som jeg vil og har oftest penger til overs i slutten av måneden...

Anonymkode: 2487f...1f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får skattefradrag for renteutgifter, har du rengnet det inn i beregningen din? 

Jo lengre du venter desto mer vil prisene stige. Og prisene stiger fortere enn sparepengene dine forrenter seg med dagens rente. 

Du bor heller ikke speiselt billig. Har du undersøkt muligheten for å få kommunalt startlån? 

En annen sak er hva om huseier sier deg opp, selger eller plutselig finner å ville øke husleien? Da kan du ha knapp tid til å finne den boligen du ønsker å flytte til, eller du må leie til en høyere pris. 

Tror du skal vurdere spørsmålet ditt en gang eller to til. Begynn og å gå på visninger og å lese prospekter, nøye, slik at du lærer deg språket i prospektene, hva du skal se etter, hvordan budrunder skjer m.m. 

Anonymkode: 814c2...072

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bor heller ikke speiselt billig. Har du undersøkt muligheten for å få kommunalt startlån? 

Hvor i innlegget til TS står det at hun er innenfor målgruppen for dette?

Anonymkode: 9d14f...d48

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så fornøyd så kjøp en leilighet som du leier ut. Sitte på 300´ er bare tull etter min mening. Invester i leilighet og så aksjer.

Anonymkode: 277b1...818

• Liker 5
Skrevet

Nå driver du jo å betaler ned på noen andres boliglån, og sitter igjen med nada til slutt. Hvis du kjøper egen bolig, så er ikke de 7-8000 kr i måneden bare penger som forsvinner - du betaler ned lånet ditt og sitter igjen med en bolig du kan selge til slutt og tjene mye. Se på den som en investering.

Anbefaler virkelig å kjøpe og betale "til deg selv" istedenfor å kaste penger utav vinduet. Spesielt siden du har såpass i egenandel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men selv om det blir dyrere i mmdsleie å kjøpe, så vil du jo ikke kaste bort 7000 kr i mnd på ingenting slik som nå. Du vil jo betale det ned på ditt eget boliglån og dermed spytte disse pengene i din egen sparing/investering. 

Det lønner seg stort sett alltid å kjøpe.

Anonymkode: 82fe9...0ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å høres ut som en luksusfelle-kandidat synes jeg det er kjekkere å ha det komfortabelt NÅ, fremfor om 30 år når lånet er nedbetalt. 

I tillegg har jeg litt angst for forpliktelser, abonnementer, bindingstid og avbetaling, det er helt grusomt. Noe som henger igjen fra flere år på AAP tidligere, samt et noe ustabilt arbeidsmarked etter jeg kom meg i jobb igjen. 

Bor i stor by og utvalget er smalt på totalpris på under to mill...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen lov som sier at alle MÅ eie bolig. Det kan være mange gode grunner til å ikke gjøre det, og et kjøp til flere mill. er ikke akkurat noe man gjør pga. gruppepress. Men du bør bestemme deg om du vil kjøpe nå eller lengre fram i tid, sånn at du kan invistere i noe annet framfor å la pengene stå og blomstre på sparekontoen uten noe mål og mening.

Anonymkode: 6b56c...a72

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får skattefradrag for renteutgifter, har du rengnet det inn i beregningen din? 

Jo lengre du venter desto mer vil prisene stige. Og prisene stiger fortere enn sparepengene dine forrenter seg med dagens rente. 

En annen sak er hva om huseier sier deg opp, selger eller plutselig finner å ville øke husleien? Da kan du ha knapp tid til å finne den boligen du ønsker å flytte til, eller du må leie til en høyere pris. 

Tror du skal vurdere spørsmålet ditt en gang eller to til. Begynn og å gå på visninger og å lese prospekter, nøye, slik at du lærer deg språket i prospektene, hva du skal se etter, hvordan budrunder skjer m.m. 

Prisene stiger ikke i det uendelige. Hvis TS venter noen år, så kan det til og med hende at prisene har sunket. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS kaster ikke bort penger på "ingenting" hun bruker dem på å bo i en leilighet hun trives i. Hun betaler bla for å slippe risikoen med at noe vannlekkasje/kloakk/hvitevarer plutselig går i stykker, siden det er utleier som må fikse dette. Og hun kan flytte på kort varsel, dersom jobb/sosiale hensyn endrer seg brått. Det er faktisk verdt noe det også, dette med at alle på død og liv skal eie er en norsk tvangstanke, i andre land er folk fornøyd med å leie hele livet. 

Anonymkode: becbe...9ef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, penny_ skrev:

Prisene stiger ikke i det uendelige. Hvis TS venter noen år, så kan det til og med hende at prisene har sunket. 

Sitter du med krystallkulen og ser inn i fremtiden? Helt siden boligkrakket tidlig på 1990 tallet har prisene gått oppover. Noen har hele tiden hevdet at prisene ikke kan stige inn i himmelen. Noe gikk prisene ned rundt 2008 før prisene på nytt steg fart. I hele denne tidsperioden har noen hevdet at prisene ikke kan stige særlig mer. Men du kan gå tilbake og se på boliger som er solgt flere ganger fra 1990 tallet og se hvordan prisutviklingen har vært. Finner du boliger der prisene har gått vesentlig ned i løpet av denne tidsperioden, så kan vi snakkes. 

Har ts en rqmme på omlag 2 mill til å kjøpe for i dag, så vil hun neppe i løpet av noen år få en bolig av samme kvalitet og størrelse for tilsvarende beløp som hun i dag vil kunne få. Lønnsøkningen vil heller ikke bli så stor at dette vil matche prisstigningen i boligmarket og lånemuligheter. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i innlegget til TS står det at hun er innenfor målgruppen for dette?

Anonymkode: 9d14f...d48

Trenger folk å opplyse om at de er innenfor en målgruppe for å få startlån for å få informasjon om muligheter? 

Med en max belåning på omlag 2 mill. vil de fleste kunne tenke selv at et ungt menneske på leiemarkedet er innenfor gruppen med mulgihet for å søke kommunalt lån. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leier pr idag en leilighet som ligger godt under markedsleie om man skal bruke Finn.no som pekepinn. Betaler 7400 kr inkl fiber for ca 70m2, trives godt.

Har 300.000 i EK og kan vel da kjøpe noe for rundt 2 mill inkludert evt fellesgjeld. Da havner man på rundt 7000 i mnd i lån, men så kommer gjerne husleie og fellesutgifter på toppen, på en 3-5000 i mnd....

Tenker derfor at det ikke har noe hast med å kjøpe? Har det greit økonomisk nå, og ønsker rett og slett ikke å bo meg ihjel og ikke ha penger til å stikke hodet ut av døren, for alt koster jo omtrent penger....Nå gjør jeg som jeg vil og har oftest penger til overs i slutten av måneden...

Du har regnet litt feil. 2 millioner koster ca 2500 kroner i måneden å låne (renter etter skattefradrag) resten er bare tvungen sparing. Men i tillegg til det så kommer fellesutgifter, vedlikeholdsutgifter og transaksjonskostnader (kostnader ved flytting, kjøp og salg).

Så lenge du leier så billig som du gjør tror jeg faktisk ikke det er noe stort poeng i å kjøpe for deg. Men det du imidlertid bør gjøre er å øke sparingen din. Med så lav leie burde du spare 5-10.000 i måneden til den dagen leiekontrakten blir sagt opp og du må kjøpe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo lengre du venter desto mer vil prisene stige

Dette er sant. Helt til det ikke er sant lenger.

Anonymkode: 48ba8...710

• Liker 8
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sitter du med krystallkulen og ser inn i fremtiden? Helt siden boligkrakket tidlig på 1990 tallet har prisene gått oppover. Noen har hele tiden hevdet at prisene ikke kan stige inn i himmelen. Noe gikk prisene ned rundt 2008 før prisene på nytt steg fart. I hele denne tidsperioden har noen hevdet at prisene ikke kan stige særlig mer. Men du kan gå tilbake og se på boliger som er solgt flere ganger fra 1990 tallet og se hvordan prisutviklingen har vært. Finner du boliger der prisene har gått vesentlig ned i løpet av denne tidsperioden, så kan vi snakkes. 

Har ts en rqmme på omlag 2 mill til å kjøpe for i dag, så vil hun neppe i løpet av noen år få en bolig av samme kvalitet og størrelse for tilsvarende beløp som hun i dag vil kunne få. Lønnsøkningen vil heller ikke bli så stor at dette vil matche prisstigningen i boligmarket og lånemuligheter. 

Trenger folk å opplyse om at de er innenfor en målgruppe for å få startlån for å få informasjon om muligheter? 

Med en max belåning på omlag 2 mill. vil de fleste kunne tenke selv at et ungt menneske på leiemarkedet er innenfor gruppen med mulgihet for å søke kommunalt lån. 

Nei, men det gjør ikke du heller. Alt kan skje. Jeg har ikke sagt at noe komme til å skje slik som du sier.

Endret av penny_
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt bare for å kjøpe. Og du får ikke mye for 2 mill. 

Jeg er i grunn lei av alt maset om at man bør kjøpe for enhver pris. Det kommer gjerne fra folk som har kjøpt selv og oppfører seg som milliardærer fordi leiligheten deres har steget med 200.000 kr. De får jo ikke glede av pengene før de selger uansett, og når de selger kjøper de jo gjerne i samme marked, så vinninga går jo en smule opp i spinninga... Når du leier billig har du flere tusen mer i måneden du faktisk kan leve livet for.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg er i grunn lei av alt maset om at man bør kjøpe for enhver pris. Det kommer gjerne fra folk som har kjøpt selv og oppfører seg som milliardærer fordi leiligheten deres har steget med 200.000 kr. De får jo ikke glede av pengene før de selger uansett, og når de selger kjøper de jo gjerne i samme marked, så vinninga går jo en smule opp i spinninga... Når du leier billig har du flere tusen mer i måneden du faktisk kan leve livet for.

Når man blir gammel 50-60 år så har man betalt ned hele huset og slipper da husleie. Så på lang sikt vil det alltid lønne seg å kjøpe så lenge markedet ikke kræsjer helt.

Men det er klart er man singel, ikke særlig etablert så kan det være greit å leie til man finner den mannen/kvinnen man skal slå seg til ro med, den jobben man vil ha og stedet man vil slå seg til ro.

Anonymkode: 5830b...a51

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man blir gammel 50-60 år så har man betalt ned hele huset og slipper da husleie. Så på lang sikt vil det alltid lønne seg å kjøpe så lenge markedet ikke kræsjer helt.

Men det er klart er man singel, ikke særlig etablert så kan det være greit å leie til man finner den mannen/kvinnen man skal slå seg til ro med, den jobben man vil ha og stedet man vil slå seg til ro.

Anonymkode: 5830b...a51

Jeg ser i grunn mange 50-60 åringer som har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem. Barna har flyttet ut, og de strør om seg med dyre ferieturer, nye biler og altfor stor båt. 

Jeg foretrekker å ha ekstra penger når jeg er ung og frisk fremfor å vente til jeg er nærmere pensjonsalder... Men det er nå meg da:mynona:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Knirke skrev:

Her koster det mer å leie enn å eie pr mnd + jeg betaler tilbake til meg selv. Det er dog sant i det du sier at man ikke tjener noe før man selger, og at man da selger i samme market. Men den sikkerheten man har når man har nedbetalt bolig og vet at man har penger på bok er en helt annen ting enn om man ikke eier nåla i veggen.

Anonymkode: c11c1...516

AnonymBruker
Skrevet

Med så lav husleie og et så ille boligmarked, så hadde jeg faktisk ikke kjøpt. Ja, det kan lønne seg på sikt. Men du aner for det første ikke hvor lenge du lever og sjangsen er stor for at den du velger å dele livet med allerede eier.

Jeg er på vei ut av et eksteskap og for å leie en treroms her jeg bor (med plass til eget rom pluss rom til ungdommen) koster det minst 15 000.- og jeg har ikke nok EK til å kjøpe noe i dette området, som jeg må bo i til barnet er ferdig på ungdomsskolen. 

Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å kjøpe heller! Det er altfor mye penger, og når jeg bor alene kan jeg leie meg en toroms! Og jeg er da fri til å flytte hvor jeg vil. Og jeg vet jeg klarer meg fordi jeg kommer til å arve etterhvert. Jeg vil beholde foreldrene mine så lenge som mulig, men de har en nedbetalt leilighet som er verdt mye, så jeg skal alltids klare å få tak over hodet på mine gamle dager.

Jeg synes det er galskap å gå inn på boligmarkedet sånn det er nå! Men det har man jo sagt lenge! Så det er litt sånn om vi har flaks eller ikke. Tenk å kjøpe en leilighet til fire mill og plutselig er den verdt 1,5! Og lånet er jo ikke noe mindre! DET hadde jeg taklet dårlig! 

Ikke lett å vite. Man må ta en sjangse, men du leier til halvparten av normal pris, så i ditt tilfelle ville jeg ikke kjøpt! Pluss hva får du for 2 mill? 20 m2?

Anonymkode: ba6d3...446

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...