Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 18 år som  har en liten problem her som kanskje er det noen som kunne hjelpet meg med. Har bodd i en kjeller hos en eldre dame, som har vært egentlig ganske snill de første månader jeg bodde der, men hun virket litt rar. Jeg så det at det stod masse rare piller på kjøkkenet som vi deler og noen ganger når vi pratet puttet hun inn noen piller mens vi hadde en samtale. Så de siste ukene ble hun enda rarere. En gang sa hun til meg at hun så en stor svart dyr som hoppet ut av vaskerommet ut fra vinduet, som hadde vært svært stor. Jeg skjønnte at det var noe som var ikke ålreit med henes psykiske helsen. Etterpå begynnte hun å anklage meg å ikke ha vasket tallerkener, eller andre ting som var etterlatt av henne. Og da jeg prøvde å si at det ikke var mine begynnet hun på skrike på meg og si at jeg lyger. Nå, noen dager siden, kommer hun til meg med en liste ting jeg gjorde galt, som f.eks å ha etterlatt en jake på en stol i noen dager, glømt å slå av lyset, eller den mest rare ting; å ha funnet et brukt bind i bosset, på mitt bad som skal være kun til mitt disponering, hun anklaget at den var ikke pakket nok godt inn og det gjorde henne sjokkert. Det var også mye mer rare ting, jeg da fikk et sammenbrudd og begynnte å gråte. Hun da brydde ikke seg og forstetter å skrike på meg. Hun da sa at jeg ar en opssigelses tid på  mpnader, men hun sa ''denne delen av kontrakten må du huske spesielt godt''. Det sto at selv om husleieren betaler de neste 3 månader, er det ikke krav om å bo i hybelen. Dette hørtes ut som om hun ikke vil ha meg der. Og jeg vil heler ikke bo på et slikt sted, men en person som er psykisk plaget. Jeg går da på vidaregåande i Bergen, og har ikke mulighet til å betale for 2 leiligheter, ettersom hun ikke vil ha meg der. Hva skal jeg gjøre? Er det kanskje en plass der jeg kunne gått og fått råd? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Monikass skrev:

Er det kanskje en plass der jeg kunne gått og fått råd? 

Jussbuss.

Anonymkode: d6adb...64a

Skrevet

Hvis du ikke har en selvstendig boenhet, og det har du ikke når du deler kjøkken med henne, så sier loven at det er en måneds gjensidig oppsigelsestid! Du kan muligens få det bekreftet på jussbuss. Og selvsagt har du lov til å disponere boligen når du betaler leie der! Om hun utagerer og oppfører seg truende, så er politiet stedet å henvende seg, de vet kanskje hvordan du kan håndtere henne. 

Hun kan ikke forvente at du forholder deg til en kontrakt som gir deg dårligere rettigheter enn det loven sier! 

Jeg anbefaler at du finner ut av det så fort som mulig, og får sagt opp innen utgangen av mars, da trenger du bare å betale leie for april. 

Hvordan er det med depositum? Har du betalt det? Og i tilfelle hvordan? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha telefonen din på opptak neste gang hun setter i gang. Da har du beviser i det minste, i stedet for at det blir ord mot ord.

Anonymkode: 4425b...698

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Jussformidlingen i Bergen. De tilbyr gratis jurisk rådgivning og kan gi deg god hjelp. 

Telefonnummeret er: 55 58 96 00, og de har åpent mellom kl. 9 og 15 i morgen.

Anonymkode: f3a6d...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...