Gå til innhold

Noen erfaring med spiral?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått anbefalt dette av lege. Er bare 16. Noen som kan dele erfaringer. Aldri vært hos gynokolog, så det hele virker ganske skummelt.

Anonymkode: 50f12...28b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler hormonspiral, jeg tålte ikke kobbertråden i konberspiralen. Mye midre mengde blødning med hormon istedet for kobber. Ikke noe farlig. Litt ubehagelig å sette inn. Ta en Paracet før du drar for å sette inn. Hva lurer du på?

Anonymkode: e28ac...830

Skrevet

Skal vel helst ha født før spiral.  

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler hormonspiral, jeg tålte ikke kobbertråden i konberspiralen. Mye midre mengde blødning med hormon istedet for kobber. Ikke noe farlig. Litt ubehagelig å sette inn. Ta en Paracet før du drar for å sette inn. Hva lurer du på?

Anonymkode: e28ac...830

Oi jeg tenkte ikke over at det er forskjellige typer. Denne typen er i hovedsak for å stoppe all mens i 5 år. Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på, bare hvordan det er? Kjenner man at den er der?

1 minutt siden, Lawyer skrev:

Legen fortalte dette er en "ungdomsspiral"

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi jeg tenkte ikke over at det er forskjellige typer. Denne typen er i hovedsak for å stoppe all mens i 5 år. Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på, bare hvordan det er? Kjenner man at den er der?

Ville kontaktet en gynekolog. 

Du har ingen garanti at du blir blødningsfri. Har hormonspiral og blødd i snart 1 år. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Lawyer skrev:

Det er en gammel myte.

Anonymkode: ae083...ada

• Liker 7
Gjest Tamsi
Skrevet

Alt jeg har hørt er at det gjør sinnsykt vondt, type skrik-gråt-og-sengeliggende i-tre-dager-vondt å sette den inn. Det er selvsagt individuelt, men jeg har ikke hørt om noen gode opplevelser på den fronten. Tror de fleste er fornøyde i ettertid da, men jeg har tatt skrekken for å si det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Skal sette inn kobberspiral tror jeg, så lurer litt på det samme. 

Anonymkode: 74f66...af6

Gjest Poverella
Skrevet

Jeg synes ikke det var spesielt vondt å sette inn kobberspiral. Ubehagelig, selvsagt - men direkte vondt vil jeg ikke si. Hadde lett gjort det igjen.

Har ikke født.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange er fornøyd med hormonspiral. Har selv bare erfaring med kobberspiral og var veldig fornøyd. Av ulike grunner ble det ikke hormonspiral på meg pga bl.a. sammenvoksninger etter et akutt keisersnitt. Vit at hormonspiral koster litt. 

Hvorfor anbefaler legen denne type prevensjonmiddel og ikke p-piller eller p-stav? Litt uvanlig med tanke på din alder.

Anonymkode: 81b7f...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Veldig fornøyd med kobberspiral. Litt vondt å sette den inn, men bare i noen få sekunder. Litt "mensensmerter" i to-tre dager etter, men forsvant med vanlige smertestillende for menssmerter. Har heller ikke født, så det er ikke lenger et kriterium. 

Anonymkode: a0e06...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde å sette inn hormonspiral og det var sykt vondt. Gynekologen ga opp etter to forsøk og satt heller inn Pstav. 

Anonymkode: f87f5...eb7

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd hormonspiral mirena. Det var ubehagelig og sette den inn men ellers var det greit. Men jeg kjente den faktisk, samtidig fikk jeg hjertebank og ble helt koko av den humørmessig, kjente meg ikke igjen. Den ble tatt ut etter en måned.. Hjertebanket gikk ikke bort før ett halvt år etterpå og det er også registrert flere tilfeller av dette (men fant så klart ingenting om dette på norske nettsider). Tror ikke jeg tålte hormonet i den som er progesteronet levonorgestrel, men jeg prøvde minipillen Cerazette senere og denne inneholder progesteronet desogestrel som fungerte bedre for meg. Husk at eneste måten å se om du tåler hormonet i preparatet er å teste det. Hormonspiral koster litt så det er litt kjipt å ta det ut med det første. Ett annet alternativ er å prøve p-stav, du kan teste med å se om du tåler det ved å begynne på Cerazette. 

Anonymkode: 9c405...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Hormonspiral (mirena): Veldig fornøyd, nesten ingen bivirkninger. Mistet mensen etter 3 mnd. Slet med sexlysten på p-piller, tror den ble minimalt påvirket av spiralen. Veldig vondt å sette inn for min del. Har ikke født.

Kobberspiral: Verken mer blødning eller smerter, vet ikke om det kan ha sammenheng med at jeg hadde hormonspiral først. Før jeg begynte på prevensjon hadde jeg smerter på dag 1, så ikke veldig plaget i utgangspunktet. Foretrekker denne fordi den er uten hormoner. 

Jeg fikk resept på piller som brukes for abort før jeg satt inn kobberspiralen. De åpner opp livmorhalsen så spiralen blir lettere å sette inn. Gjorde derfor mye mindre vondt å sette inn denne. 

Anonymkode: 08ea1...f35

AnonymBruker
Skrevet

Har fått satt inn kobbespiral 3 ganger, både før og etter fødsel. Ikke vondt, men gikk dårlig grunnet store blødninger dessverre. 

Anonymkode: 46902...667

Skrevet

Har kobberspiral og anbefaler dette 

Vet at noen ikke klarer å ha i spiral, men i mitt tilfelle så er det så deilig å slippe å tenke på prevensjon på så mange år. 

Var ubehagelig å sette den inn, og jeg får litt murringer i magen og er småkvalm en times tid etterpå (men det skjer ved en vanlig gynekologisk undersøkelse også) 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler kobberspiral!! Jeg tåler ikke hormoner og for deg som er 16 er det nok utfordringer og hormoner som det er.. Jeg ville absolutt valgt kobberspiral. Angrer på at jeg brukte p-piller da jeg var yngre, en kobberspiral kunne ha spart meg for mange deprimerte perioder og ekstrem pms.

Jeg har en mindre type kobberspiral enn det som er vanlig, den heter Gynefix. Den skal gi mindre blødninger og passer også for yngre jenter som ikke har født. Det er ubehagelig å sette den inn, det føles som ekstremt kraftige menssmerter. Ta 2 paracet og 1 ibux før, så går det bedre! Jeg blødde kun pittelitt den dagen jeg satte den inn. Når jeg får mensen har jeg det i ca 6 dager, og noen av dagene blør jeg mye, men det er jo bare å skifte tampong/bind oftere.

Man kan fortsatt utsette mensen hvis det er noe helt spesielt, da spør du gynekolog/lege om tabletter for dette - tror det er gestagentabletter.

Anonymkode: 4b55f...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde født to barn før jeg fikk satt inn en hormonspiral (Mirena), for halvannet år siden. Det var fryktelig smertefullt å få satt den inn, og i to uker hadde jeg smerter som strålte fra hoften og ned i det ene beinet, samt voldsomme mensmurringer i magen. Det var ganske intenst. Blødde også, ikke så mye, men nok til at jeg tidvis måtte bruke bind og ellers truseinnlegg. Blødde på den måten i 5 måneder, og ellers av og på i et halvt år.
Jeg opplevde mye negativt følelsesmessig for denne spiralen i starten. Jeg følte veldig på at jeg hadde et fremmedlegeme inni meg, og syntes i flere uker at sex var uaktuelt på grunn av det. Jeg ble kvalm av tanken. Det var liksom opptatt inni der... Som å ha sex med tampong, hvem vil vel det? Det ga seg heldigvis, jeg måtte vel bare forsone meg med den først.
Jeg opplever også noe smerte i forbindelse med sex, vi må være forsiktige med stillinger og kan ikke bare "pese på", må være litt mer forsiktige enn før. Doggy-style er smerte herfra til helvete. Å ri kan også fort bli smertefullt om jeg ikke passer på. Har hatt noe småblødninger og magesmerter etter samleie, som kommer og går, uten at gynekologen har funnet noe i veien. Det er nå fire måneder siden forrige blødning av den typen, og har ikke hatt noe problemer med den siden da, annet enn litt smerte under sex i ny og ne.

Jeg tåler ikke hormonprevensjon, men jeg har tålt Mirena. Jeg ønsket opprinnelig kobberspiral, men legen min mente "ingen" brukte det lenger og at det var vanskelig å få tak i. Jeg har jo sett i ettertid at dette ikke er riktig, men men. 

Anonymkode: b14ab...d81

AnonymBruker
Skrevet
På 25.3.2017 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke født. Jeg kjente ingen av mine. Min mann kjente tråden(med penis) ved et par anledninger, men den var litt lang og hang godt ut i fra livmorhalsen. En gynekolog fiksa det da jeg satte inn ny. Jeg blør lite, men ofte og lenge, typ 11 dager i strekk med bare 2 ukers mellomrom. Hatt hormonspiralen i ett år nå. Det er i følge min gynekolog like mye hormoner som i 6 stk p-piller i en hormonspiral, så det er ytterst lite. 

Anonymkode: ce346...b51

• 6 år senere...
Skrevet
Lawyer skrev (På 25.3.2017 den 18.35):

Nei. Dette er en myte. Vet det er gammel kommentar men

Anonymkode: 568c8...844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...