Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Behandler mener jeg søvnapne.

Noen som har og fortelle om hvordan du har det mv

Anonymkode: 97e12...b7a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har det, men har aldri snakket med lege for å få det bekreftet. Jeg bare regner med det er det siden jeg har en del angst og insomni. I perioder der jeg nesten ikke sover over lengre tid får jeg mye mer voldsom angst så det lille jeg får av søvn er ofte veldig urolig og ekkel søvn. Jeg får da søvnapne regner jeg med, innimellom.

For meg innebærer det at jeg på en måte er våken (drømmer ikke og vet jeg ligger i senga) men er helt lammet og føler jeg ikke får puste. Jeg ligger antagelig helt stille i sengen, men kjemper en desperat kamp for å komme meg opp uten at jeg klarer bevege meg. På en eller annen måte kommer jeg meg til slutt opp, gisper etter luft, er livredd!, pulsen raser og jeg føler jeg skal svime av når jeg prøver reise meg videre opp. Det går over i løpet av noen minutter etter at jeg får trukket pusten skikkelig.

Anonymkode: 41efe...574

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg har det, men har aldri snakket med lege for å få det bekreftet. Jeg bare regner med det er det siden jeg har en del angst og insomni. I perioder der jeg nesten ikke sover over lengre tid får jeg mye mer voldsom angst så det lille jeg får av søvn er ofte veldig urolig og ekkel søvn. Jeg får da søvnapne regner jeg med, innimellom.

For meg innebærer det at jeg på en måte er våken (drømmer ikke og vet jeg ligger i senga) men er helt lammet og føler jeg ikke får puste. Jeg ligger antagelig helt stille i sengen, men kjemper en desperat kamp for å komme meg opp uten at jeg klarer bevege meg. På en eller annen måte kommer jeg meg til slutt opp, gisper etter luft, er livredd!, pulsen raser og jeg føler jeg skal svime av når jeg prøver reise meg videre opp. Det går over i løpet av noen minutter etter at jeg får trukket pusten skikkelig.

DEt er ikke søvnapné, det er søvnparalyse. Stress ned, man får det hyppigere om man er stresset eller veldig sliten.

Anonymkode: 64aa5...275

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DEt er ikke søvnapné, det er søvnparalyse. Stress ned, man får det hyppigere om man er stresset eller veldig sliten.

Anonymkode: 64aa5...275

Tusen takk for oppklaring av det!:) Har merket det ja. Men får ikke gjort noe med det, siden jeg ikke er frivillig våken så lenge..

Unnskyld til ts, jeg trodde det var det samme. Se bort fra mitt svar. 

Skrevet

Jeg har det ikke selv, men sover sammen en mann som har det. Han snorker (høyt), sover tungt og mye/ofte, og når han sover har han pustestans som ý(for meg) høres ut som om han holder pusten. Han har jevn sovepust, og så plutselig puster han ut som vanlig men i stedet for å dra inn pusten på nytt så hoolder- og hoolder-- og hoolder-og hooolder han på pusten noen lange sekund, før han til slutt drar inn et skikkelig magadrag og blir ofte litt urolig. Dette skjer mange ganger i løpet av få minutter. Han er ALLTID sliten, trøtt, tiltaksløs. Etter å ha begynt med CPAP har han mye mer utbytte av søvnen og virker mer opplagt. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er søvnparalyse. Utrolig ubehagelig, men ikke farlig. Opplever det selv fra tid til annen. Søvnapnè er putestopp under søvn, og ofte forbundet med overvekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...