Gå til innhold

Er dette feil teknikk i knebøy?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører IKKE knebøy med stang (pga knær) kjører bare med kettelbell, en vektskive osv 

IMG_1666.JPG.58d57fd8698dedab712882cf0819356d.JPG

Dette er sånn ca hvordan jeg har beinstillinga, og det er mye bedre for alle leddene mine og jeg får mye bedre kontakt med rumpe og bein, men er det helt feil å la beina peke så langt ut til siden?:klo:

Anonymkode: 084f5...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn jeg også gjør det. Dert er det jeg har sett Paulin Nordin gjøre det i treningsvideoene sine. Men nå ble jeg også usikker!

Skrevet

Er det noen som har sagt til deg at det er feil? Du skal ikke knebøye med tettere beinstilling hvis det medfører ubehag. Folk er forskjellig bygget og ikke alle kan ta knebøy med "gullstandarden" ca skulderbreddes avstand. :)

Skrevet

Jeg synes det ser riktig ut. Har lært at kne og tærne skal peke samme retning og være over hverandre.

Gjest Froning
Skrevet (endret)
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører IKKE knebøy med stang (pga knær) kjører bare med kettelbell, en vektskive osv 

IMG_1666.JPG.58d57fd8698dedab712882cf0819356d.JPG

Dette er sånn ca hvordan jeg har beinstillinga, og det er mye bedre for alle leddene mine og jeg får mye bedre kontakt med rumpe og bein, men er det helt feil å la beina peke så langt ut til siden?:klo:

Anonymkode: 084f5...53e

Bra teknikk :) !

Det er egentlig ikke nødvendig å ha tærne så langt ut for de gir knærne mer rom å skjære innover på vei opp. De skal selvfølelig litt ut til siden. Faktisk utifra bildet kunne knærne gått mer ut til siden mtp. benstillingen og posisjon til tærne.

Så lenge bena går i bane på lik linje med tærne så gjør du det helt riktig. Cuet er at knærne ikke skal skjære innover og at kraften alltid skal genereres fra mitt på foten til hælene. Da gjør du knærne dine en bjørnetjeneste siden det er her kneskader ved som oftest bøy oppstår. 

Fra hofte og opp er det perfekt.

Endret av Froning
Gjest Cartman
Skrevet

I knebøy er det tre faremomenter og det er kneskade, ryggskade og nakkeskade. Det viktigste er at du har hele foten i bakken gjennom hele løftet. Du må aldri gå opp på tærne. Går du opp på tærne, så belaster du kneet. I tillegg kan du fort miste balansen. Kneet ditt skal helle ikke gå over foten din, da det fører til unødvendig stor belastning på kneet. Løfter du tungt, så må du passe på at du ikke presses forover, da det legger press på ryggen. I tillegg kan stangen rulle over nakken når du går opp, noe som kan føre til brudd.

Jeg kjører også knebøy med manual/kettlebell, da jeg også sliter litt med det ene kneet. Øvelsen heter på engelsk goblet squat. Du finner mange instruksjonsvideoer på youtube, hvis du vil se andre utføre denne varianten av knebøy.

Skrevet

Nå er jeg ingen ekspert...

Men selv skiller jeg mellom sumo-squats og vanlige squats. Med så bred benstilling forbinder jeg det med sumo-squat, som tar mer på innside lår. 

Riktig teknikk er at begge føttene står stabilt på bakken gjennom hele bevegelsen. Rett rygg. Stabilitet i ben gjennom bevegelsen (knærne skal ikke bevege seg til siden). Knærne skal aldri kommer lengre frem enn tærne. Og at man aktiverer bak og bakside lår. Bredden på bena har mindre å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...