AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #1 Skrevet 25. mars 2017 hei Jeg har vært i mammapermisjon i deler av 2016, og varer ut april. Selskapet ble avviklet i tiden jeg hadde mammaperm. og i samtale med nye arb giver, ble arbeidskontrakten videreført over til den nye arb giveren med 2mnd oppsigelsestid. siden jeg skulle tilbake i jobb begynnelsen av mai, har jeg i begynnelsen av mars fått beskjed fra arb giver at det går dårlig og det blir nedbemanning. de har allerede sagt opp 1 ansatte da selskapet tok over med 2måneder frist. nå er det min tur. så jeg får ikke komme tilbake i jobb. siden oppsigelsen var i mars og med 2måneders frist, så mener arbeidsgiveren av jeg har fått 2 måneders varsel. det jeg lurer på er om han har lov til dette. skal ikke jeg egentlig jobbe 2 måneder først før jeg får varsel? Anonymkode: 7c896...845
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #2 Skrevet 25. mars 2017 Regner med du er organisert. Ta kontakt med dem. Anonymkode: 14442...24d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #3 Skrevet 25. mars 2017 nei.er dessverre ikke det. er en liten bedrift med få ansatte. Anonymkode: 7c896...845
Gjest Margit Spat Skrevet 25. mars 2017 #4 Skrevet 25. mars 2017 (endret) Sorry: det jeg skrev i sted var feil. Virkningstid for oppsigelse kan ikke være i permisjonstiden, i følge Arbreidsmiljøloven §15-9 pkt 2. Du har helt rett. Endret 25. mars 2017 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #5 Skrevet 25. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei.er dessverre ikke det. er en liten bedrift med få ansatte. Anonymkode: 7c896...845 Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør om, men det du skriver her gir ingen mening. Du kan helt fint organisere deg, og dermed få hjelp av en fagforening i slike situasjoner, selv om du jobber i en liten bedrift. Sånn til fremtidige jobber. Anonymkode: f8484...a01 12
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #6 Skrevet 25. mars 2017 Det riktig som noen skriver her at virkningen av oppsigelse, inkludert oppsigelsestiden, ikke kan begynne å løpe under permisjonstiden. Men den skriftlige meddelelsen av oppsigelse kan gis i permisjonstiden, selv om dette ikke har noen praktisk konsekvens for arbeidsgiver. Har du en oppsigelsesfrist på to måneder, og skal tilbake på jobb i begynnelsen av mai. Begynner altså oppsigelsestiden din å løpe fra mai og to måneder frem. Det er ikke avklart juss om oppsigelsen begynner å løpe fra datoen du er tilbake, eller fra slutten av måneden. Men juridisk teori lener mot at oppsigelsen starter å løpe fra slutten av måneden. I så fall skal oppsigelsestiden din løpe ut juni og ut juli. Et annet relevant spørsmål du bør undersøke er betydningen av din graviditet for at du ble plukket ut for oppsigelse. Slik du fremstiller situasjonen kan ikke graviditeten din utelukkes som en faktor ved utvelgelsen. Det som er viktig å merke seg her er at det etter arbeidsmiljøloven er arbeidsgiver som har bevisbyrden for at graviditeten ikke har hatt innvirkning på beslutningen om å si deg opp. Klarer de ikke å bevise det, så skal det presumeres at graviditeten har hatt innvirkning og dermed er ulovlig. Anonymkode: 4b2ac...062 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #7 Skrevet 25. mars 2017 Som mann er det ikke alltid så lett å se at graviditeten slutter når barnet er kommet ut. Du kan derfor se bort fra det siste avsnittet 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et annet relevant spørsmål du bør undersøke er betydningen av din graviditet for at du ble plukket ut for oppsigelse. Slik du fremstiller situasjonen kan ikke graviditeten din utelukkes som en faktor ved utvelgelsen. Det som er viktig å merke seg her er at det etter arbeidsmiljøloven er arbeidsgiver som har bevisbyrden for at graviditeten ikke har hatt innvirkning på beslutningen om å si deg opp. Klarer de ikke å bevise det, så skal det presumeres at graviditeten har hatt innvirkning og dermed er ulovlig. Anonymkode: 4b2ac...062
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #8 Skrevet 26. mars 2017 Veldig forskjellig svar synes jeg. Den ene sier det gjelder selv i permisjonstiden og den andre sier den gjelder ikke før jeg har begynt å jobbe i igjen og 2måneder utover det. Anonymkode: 7c896...845
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #9 Skrevet 26. mars 2017 På Saturday, March 25, 2017 den 10.49, AnonymBruker skrev: nei.er dessverre ikke det. er en liten bedrift med få ansatte. Anonymkode: 7c896...845 Det er IKKE størrelsen på bedriften som avgjør om du bør være fagforeningsorganisert. Du bør ringe til aktuell fagforening i morgen tidlig og høre om de kan hjelpe deg dersom du melder deg inn. Men jeg betviler at de kan gjøre stort, når prosessen alt har kommet så langt som den har. Anonymkode: a2d03...9fd 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #10 Skrevet 26. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig forskjellig svar synes jeg. Den ene sier det gjelder selv i permisjonstiden og den andre sier den gjelder ikke før jeg har begynt å jobbe i igjen og 2måneder utover det. Anonymkode: 7c896...845 Kan ikke se at noen har sagt det. Dette er kjent problemstilling med klart regelverk. Det hefter ingen tvil om gjeldende rett i dette spørsmålet, noe trådens svar gjenspeiler. Altså stor enighet. Anonymkode: 4b2ac...062
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #11 Skrevet 26. mars 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke se at noen har sagt det. Dette er kjent problemstilling med klart regelverk. Det hefter ingen tvil om gjeldende rett i dette spørsmålet, noe trådens svar gjenspeiler. Altså stor enighet. Anonymkode: 4b2ac...062 AB#4, men jeg ser nå at den ble redigert. Så det ble enstemmig ja. Men på hvilken dato trer den i kraft? Fra dato jeg fikk varsel og 60 dager etter det. Eller teller f.o.m 1. I hver måned? Anonymkode: 7c896...845
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #12 Skrevet 26. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: AB#4, men jeg ser nå at den ble redigert. Så det ble enstemmig ja. Men på hvilken dato trer den i kraft? Fra dato jeg fikk varsel og 60 dager etter det. Eller teller f.o.m 1. I hver måned? Anonymkode: 7c896...845 Varselet kan tidligst tre i kraft fra og med den dagen du er tilbake på jobb. La oss si du skal tilbake på jobb 15 mai. Utgangspunktet er at to måneders oppsigelse først starter fra 15 mai og to måneder frem i tid. (Arbeidsgiver kan sende selve brevet før 15 mai, men det er noe annet og av liten praktisk betydning) Det som ikke er avklart juss er følgende. Hvis du er tilbake på jobb 15 mai og arbeidsgiver varsler om oppsigelse kan det bli et spørsmål om de to månedene med oppsigelse først skal gjelde fra 1 juni og to måned frem i tid. At en oppsigelse først begynner å gjelde fra slutten av måneden er vanlig i andre kontraktsforhold som abonnementer, husleie osv. Spørsmålet er om dette også gjelder for arbeidskontrakter. Her er ikke jussen avklart. Men juridisk teori tilsier at hvis du er tilbake på jobb 15 mai, kan arbeidsgiver tidligst begynne oppsigelsesperioden 1 juni. Om disse 15 dagene er verdt å slåss om er et annet spørsmål og blir opp til deg. Anonymkode: 4b2ac...062 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå