AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #1 Skrevet 25. mars 2017 Jeg er student, og fikk tilbud om å være sommervikar i kommunen. Takket ja, og skrev under en standard-kontrakt for vikarer, med et fast tidsrom for ansettelse. Dette er fra en dato i juni til en dato i august. Regner med alle andre som har fått samme sommerjobb der har signert samme type kontrakt. På intervjuet før jeg fikk jobben, og etter at jeg takket ja og signerte kontrakten (ca. 2 uker etterpå), ble jeg og arbeidsgiver enige om at jeg skal starte med opplæring allerede nå, slik at jeg evt. kan ta noen ekstravakter før sommeren. Er usikker på om jeg får noe fast eller bare blir tilkalling. Datoer for de tre opplæringsvaktene ble vi enige om på telefon, så har altså ikke dette skriftlig. Første opplæringsvakt var denne uken, så har jeg en neste uke, og den siste uken etter. Kom på at jeg jo ikke har noen arbeidskontrakt som er gjeldende, siden den jeg har signert ikke starter før i juni. Hadde tenkt å spørre arbeidsgiver om dette da jeg kom på den første opplæringsvakten, men hun var ikke til stede. Er det slik at de kan nekte å gi meg lønn for alle timene jeg har opplæring, hvis jeg ikke er ansatt i noen kontrakt når disse utføres? Det er jo snakk om rundt 24-25 timer tilsammen, noe som er betydelig med penger for en fattig student. Ja, jeg skal spørre arbeidsgiver om å få en ny kontrakt, men har jo allerede begynt med opplæringen og derfor lurer jeg på dette. Anonymkode: c7506...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #2 Skrevet 25. mars 2017 Ingen som vet noe om dette? Anonymkode: c7506...3dd
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #3 Skrevet 25. mars 2017 http://www.aftenposten.no/norge/Dette-har-du-krav-pa-254988b.html Husk at arbeidsmiljøloven gjelder uansett om du har kontrakt eller ikke Anonymkode: 54322...107 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #4 Skrevet 25. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: http://www.aftenposten.no/norge/Dette-har-du-krav-pa-254988b.html Husk at arbeidsmiljøloven gjelder uansett om du har kontrakt eller ikke Anonymkode: 54322...107 Ja, men her har jeg jo ingen "bevis" på at jeg har jobbet/fått opplæring de timene som ble avtalt muntlig på telefon. Det står jo også at arbeidsgiver og arbeidstaker kan bli enige om lønn, men vi har jo ikke i dette tilfellet blitt enige om noe annet som står i kontrakten som gjelder fra juni til august (der er det lønn etter Hovedtariffavtalen som gjelder). Jeg er bare så usikker på mine rettigheter hvis arbeidsgiver feks. slår seg vrang angående hva som er jobbet og hvilken lønn jeg skal ha. Anonymkode: c7506...3dd
Gjest Flaskepost Skrevet 25. mars 2017 #5 Skrevet 25. mars 2017 Du har rett på lønn. Dette er vel en standarkontrakt. Kommunen lønner deg som ufaglært, mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #6 Skrevet 25. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men her har jeg jo ingen "bevis" på at jeg har jobbet/fått opplæring de timene som ble avtalt muntlig på telefon. Det står jo også at arbeidsgiver og arbeidstaker kan bli enige om lønn, men vi har jo ikke i dette tilfellet blitt enige om noe annet som står i kontrakten som gjelder fra juni til august (der er det lønn etter Hovedtariffavtalen som gjelder). Jeg er bare så usikker på mine rettigheter hvis arbeidsgiver feks. slår seg vrang angående hva som er jobbet og hvilken lønn jeg skal ha. Anonymkode: c7506...3dd Selvfølgelig får du lønn. Det er forskjell på useriøse arbeidsgivere i det private som finner på mye rart og stat/kommune. Jeg er sjokkert over at voksne folk som studerer må stille slike spørsmål. Er du sykepleierestudent, kanskje? Anonymkode: 06d3f...84c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #7 Skrevet 25. mars 2017 1 minutt siden, Flaskepost skrev: Du har rett på lønn. Dette er vel en standarkontrakt. Kommunen lønner deg som ufaglært, mener jeg. Hva menes med ufaglært? Greia er at jeg har en standardkontrakt for sommervikarer, som gjelder fra juni til august. Det vil si, jeg har ingen kontrakt som sier at jeg er ansatt per dags dato. Jeg har heller ingen andre skriftlige bevis på at jeg skal starte før juni, og at jeg har hatt/skal ha opplæring på bestemte datoer og tidspunkt. Dermed har jeg jo lite å argumentere med hvis arbeidsgiver plutselig ikke vil gi meg lønn for de timene jeg har opplæring. Anonymkode: c7506...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #8 Skrevet 25. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig får du lønn. Det er forskjell på useriøse arbeidsgivere i det private som finner på mye rart og stat/kommune. Jeg er sjokkert over at voksne folk som studerer må stille slike spørsmål. Er du sykepleierestudent, kanskje? Anonymkode: 06d3f...84c Nei, jeg er ikke sykepleierstudent. Du må bare bli sjokkert. Men jeg bare begynte å tenke over dette. Hører mye rart arbeidsgivere finner på rundt omkring, så man kan jo aldri vite. Det beste er jo å snakke med arbeidsgiver og få en ny kontrakt som gjelder fra allerede nå, men som sagt så var hun ikke tilstede da jeg tenkte å spørre om det. Og nå har jeg jo allerede jobbet en opplæringsvakt, og har muntlig avtale om to til i nærmeste framtid. Anonymkode: c7506...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #9 Skrevet 25. mars 2017 Men husk at dette er kommunen da, der pleier ting å gå ryddig for seg. Møter du noe motstand så tar du kontakt med personalkontoret og forklarer situasjonen. Inntil videre skriver du din egen "timeliste" og dokumenterer arbeidstiden din på den måten. Det er en ganske syk sjef du har fått deg om vedkommende begynner å lyve å si at du ikke har vært der og jobbet, da ville ikke jeg hatt noe videre å gjøre med det stedet hvertfall. Anonymkode: 54322...107 1
strawberry Skrevet 25. mars 2017 #10 Skrevet 25. mars 2017 Du er ganske trygg når du jobber i kommunen altså. Har du ikke tilgang til en nettside hvor vaktene dine vises, f.eks minvakt eller mingat? Be isåfall om det. Der legger de inn alle vaktene du går.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #11 Skrevet 25. mars 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er ikke sykepleierstudent. Du må bare bli sjokkert. Men jeg bare begynte å tenke over dette. Hører mye rart arbeidsgivere finner på rundt omkring, så man kan jo aldri vite. Det beste er jo å snakke med arbeidsgiver og få en ny kontrakt som gjelder fra allerede nå, men som sagt så var hun ikke tilstede da jeg tenkte å spørre om det. Og nå har jeg jo allerede jobbet en opplæringsvakt, og har muntlig avtale om to til i nærmeste framtid. Anonymkode: c7506...3dd Som jeg skrev, det er forskjell på stat/kommune og private arbeidsgivere. Jeg forventer at voksne mennesker skjønner såpass. Anonymkode: 06d3f...84c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #12 Skrevet 25. mars 2017 1 minutt siden, strawberry skrev: Du er ganske trygg når du jobber i kommunen altså. Har du ikke tilgang til en nettside hvor vaktene dine vises, f.eks minvakt eller mingat? Be isåfall om det. Der legger de inn alle vaktene du går. Nei, jeg har ikke tilgang til noe sånt. Men som sagt har jeg vært der kun en gang og hatt opplæring, og dette var på kveldstid, slik at sjefen ikke var der (var kun kveldsvaktene som var tilstede, altså heller ingen med administrativt ansvar etc.). Håper jeg får tilgang til noe slikt om ikke så lenge. Og at de vaktene jeg jobber/har opplæring før jeg får tilgang, også kommer med. Anonymkode: c7506...3dd
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #13 Skrevet 25. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har ikke tilgang til noe sånt. Men som sagt har jeg vært der kun en gang og hatt opplæring, og dette var på kveldstid, slik at sjefen ikke var der (var kun kveldsvaktene som var tilstede, altså heller ingen med administrativt ansvar etc.). Håper jeg får tilgang til noe slikt om ikke så lenge. Og at de vaktene jeg jobber/har opplæring før jeg får tilgang, også kommer med. Anonymkode: c7506...3dd Selvfølgelig får du betalt for opplæringsvaktene dine. Slutt å stress med dette, du har absolutt ingen grunn til å bekymre deg. Anonymkode: 06d3f...84c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #14 Skrevet 25. mars 2017 Du har uansett ikke noe bevis i den forstand for de timene du jobber i perioden kontrakten gjelder så selvsagt før du lønn Anonymkode: c9746...de9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #15 Skrevet 25. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har uansett ikke noe bevis i den forstand for de timene du jobber i perioden kontrakten gjelder så selvsagt før du lønn Anonymkode: c9746...de9 Nei, det er jo sant! Men tenker at alt er liksom så mye mer "sikkert" når man har en kontrakt å vise til. Nå kan jeg jo ikke engang bevise at jeg er ansatt per dags dato. Er jeg egentlig det, siden jeg ikke har noen kontrakt? Synes det er ekkelt å mase om sånne formelle ting når jeg nettopp har begynt å jobbe der, virker jo som jeg kun er ute etter penger. Vil bli godt likt slik at jeg får en del vakter både før sommeren, i ferien, og kanskje får fortsette også etter sommeren. Anonymkode: c7506...3dd
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #16 Skrevet 25. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har uansett ikke noe bevis i den forstand for de timene du jobber i perioden kontrakten gjelder så selvsagt før du lønn Anonymkode: c9746...de9 Hun skal jobbe i kommunen, hallo. Det er en selvfølge at hun får betalt for opplæringsvaktene sine. Det er ikke noe åt enke på engang. Anonymkode: 06d3f...84c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #17 Skrevet 25. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er ekkelt å mase om sånne formelle ting Ikke gjør det da. Du driter deg fullstendig ut om du tror at kommunen ikke skal lønne deg for disse vaktene. Anonymkode: 06d3f...84c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #18 Skrevet 25. mars 2017 For å få lønn for arbeid er det ingen betingelse at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale. Sånn sett er en muntlig avtale like gyldig som grunnlag for lønnsutbetaling. TS. Du er bekymret for at du ikke kan bevise at det er avtalt at du begynner nå. Men du har vel noe skriftlig? SMS, vaktplaner, mail? I verste fall er kollegaer vitner på at du har vært på jobb og utført arbeid. Så penger for alle dager du er på jobb skal du ha. Anonymkode: 79d5c...a35
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #19 Skrevet 25. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig får du lønn. Det er forskjell på useriøse arbeidsgivere i det private som finner på mye rart og stat/kommune. Jeg er sjokkert over at voksne folk som studerer må stille slike spørsmål. Er du sykepleierestudent, kanskje? Anonymkode: 06d3f...84c Jeg syns du virker passe naiv som ser ut til å tenke at det er null stress med kontrakt. For å si det slik, jeg har kontrakt, og alt annet på stell, har blitt sykemeldt, og nå har jeg ikke rett på sykepenger, fordi jeg aldri er meldt inn som arbeidstager der jeg jobber.. Så man skal aldri ta så lett på det, en arbeidsgiver som slår seg vrang, kan gjøre det surt for en! Anonymkode: 6d526...563
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #20 Skrevet 25. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få lønn for arbeid er det ingen betingelse at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale. Sånn sett er en muntlig avtale like gyldig som grunnlag for lønnsutbetaling. TS. Du er bekymret for at du ikke kan bevise at det er avtalt at du begynner nå. Men du har vel noe skriftlig? SMS, vaktplaner, mail? I verste fall er kollegaer vitner på at du har vært på jobb og utført arbeid. Så penger for alle dager du er på jobb skal du ha. Anonymkode: 79d5c...a35 Jeg har ikke noe skriftlig om at jeg skal begynne tidligere enn i juni, nei. Det er kun angående kontrakten som sommervikar jeg har noen skriftlige bevis. Anonymkode: c7506...3dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå