Gå til innhold

Julebrev

Gjest Bellatrix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har heller ikke sansen for slike oppkopierte brev, eneste jeg "godtar" å få det i fra er en gammel-tante som har MS og derfor problemer med å skrive. Hun skriver et brev for hånd og kopierer opp til de hun vil sende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes det er helt greit. Men det føles veldig upersonlig å få slike masseproduserte brev. Da vil jeg heller ha tre håndskrevne linjer i et kort. Det er jo greit å få vite hva som har skjedd i folks liv, men de som sender julebrev sender dem stort sett alltid til litt fjerne bekjente, de som ikke deltar i vedkommendes dagligliv og hadde man ønsket å vite hva som skjer med dem hadde man da holdt kontakten resten av året, tenker jeg da. Det er ikke interessant å lese om folk du egentlig ikke kjenner så godt og som du aldri hører noe fra annet enn dette ene brevet i året. Da lurer man litt på hvor mye man betyr for vedkommende og om julebrevet er for ens egen del (skryt) eller for mottakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Julebrev trenger ikke være oppkopierte da. De klan være skrevet personlig til de som får de. Men det tar tid.

Jeg holdt på å skrive en julemail i tidligere og lurte litt på hvor mye jeg skulle skrive. Men den ble kort og enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er personlig er fint å få, det som sier at de tenkte på akkurat deg. Man får ikke samme følelsen av masseproduserte julekort med bilder av familien eller oppkopierte julebrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes massekopiert "skryte"-oppgulp er bare trist å få. Men synes det er koselig med brev som er litt mer personlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sender julebrev bare til enkelte personer, og da varierer jeg ut i fra hva de er interessert i, men noe er selvsagt felles.

Tror aldri at alle mottakere vil være fornøyd, noen liker ikke "oppgulp", noen liker ikke masseproduserte hilsener, noen liker ikke bildet av barn, hun , katt e.l. Så jeg velger ut fra det jeg liker og håper at min julehilsen som er ektefølt ut fra min side vil bli ønsket velkommen.

Jeg synes det er hyggelig å få julehilsener uansett hvordan de er, setter pris på å bli husket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes julebrev er koselig, jeg, men jeg gidder ikke å skrive selv.

Koselig å høre hvordan det går med fjerne fettere og kusiner som jeg så mye da jeg var liten, men ikke nå lenger. Vi er jo fremdeles i familie, og sees kun i bryllup og begravelser. Koselig at de tenekr på meg og sender en hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,....vi får som regel brev kun fra folk vi ikke kjenner og aldri har møtt,...Så har igrunnen ikke noe til overs for de oppkopierte brevene.

Julekort fra folk jeg kjenner og vet hvem er er bare hyggelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad når jeg får julehilsener, uansett hvordan de er.

Det virker litt "bortskjemt" å bli misfornøyd når noen har giddet å sende noe synes jeg. Dessuten er det faktisk litt stressende å høre om alle som synes det er så og så teit med julebrev, eller kort med bilder med barn eller bilder av hunden eller hva det måtte være. Hva skal til for å gjøre dere fornøyd da?

Jeg har jo faktisk TENKT på de som jeg sender noe til, og det er ganske forstemmende at det kan bli oppfattet som en "fornærmelse" omtrent...Er det bedre å ikke sende noe som helst da?

Jeg har forresten ikke sendt julerev eller barnebilder til noen bare så det er sagt, men jeg kommer nok til å gjøre det når jeg har et barn å sende bilder av. Kanskje julebrev også. Men for tiden har jeg såpass god kontakt med de jeg sender til at jeg ikke ville hatt noe å skrive i et brev uansett.

Men jeg blir fortsatt glad for alle hilsener, for jeg gjør regning med at tanken er god uansett form og innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempekoselig med julebrev.

Skriver selv noen hver jul - ikke oppkopierte nei...men håndskrevet personlig til hver enkelt. Det samme mottar jeg noen av hvert år. Er blitt en tradisjon som jeg også kommer til å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Elle Melle. Jeg blir nesten litt lei meg når jeg leser mange av svarene her inne. Det virker nettopp, som Elle Melle skriver, litt bortskjemt. Jeg sender ikke selv ut massekopierte julebrev, men om jeg får noen, så leser jeg dem med glede og setter pris på at vedkommende tenkte på meg da hun/han sendte ut brevene sine.

Det må kanskje bli sånn at vi i framtiden kontakter venner og familie på forhånd og forhører oss om hva slags julekort og evt. julebrev de ønsker å motta, så ingen setter noe i vrangstrupen.

Litt trist er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja' date='....vi får som regel brev kun fra folk vi ikke kjenner og aldri har møtt,...[/quote']

Stakkars deg. Det er sikkert noe feil med adresselisten til alle de folka da, siden de ikke kjenner deg. Ta det helt med ro - siden du ikke kjenner dem, aldri har møtt dem og sikkert ikke bryr deg om dem heller - da sender du sikkert ikke julebrev tilbake. Og da vil nok dette problemet gi seg av seg selv.

Det er nemlig begrenset hvor mange år vi fortsetter å sende brev til dere :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro - siden du ikke kjenner dem, aldri har møtt dem og sikkert ikke bryr deg om dem heller - da sender du sikkert ikke julebrev tilbake. Og da vil nok dette problemet gi seg av seg selv.

Når man i ettertid får høre at X og Y observerte meg og min familie her og der uten å prøve å ta kontakt eller i det minste hilse (for å gi seg til kjenne) så ser jeg ingen point i å motta julebrev fra de heller,...Da får jeg mer inntrykk av at de gjør det for sin egen selvfølelse istedet for å glede andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kjempeglad for julebrev. :o Uansett om de er oppkopierte eller ikke synes jeg det er rørende faktisk å få sånnt i juletiden. :)

Håper jeg får julebrev i år også. Jeg er ikke selv så flink til å skrive ...for å si det mildt :wink: Men håper mange titter innom bloggen min hvis de lurer på hvordan jeg har det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...