Gå til innhold

UKESHANDLING!!! Utfordring for oss som vil spare penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

La oss starte en god tradisjon for utfordringer der målet er å leve sparsommelig. Først ute er Mat og Dagligvarer. Reglene er følgende:

- Du melder deg på og oppdaterer eget post ved å kopiere den forrige med ny info

- Du setter deg et mål for 4 ukers perioden.

- Du fører regnskap av alle innkjøpene i dagligvarebutikk

- Du rapporterer fremgangen hver søndag

- Tips om gode tilbud eller middagsretter mottas med takk

MAL

Brukernavn: __________________________

Mål: ___ kr per husstandsmedlem

Resultat uke 1: ___ kr

Resultat uke 2: ___ kr

Resultat uke 3: ___ kr

Resultat uke 4: ___ kr

Kommentar: Hva fungerte/forbedringspotensiale?

Anonymkode: 4f508...c95

Endret av Tekola
Stavefeil rettet
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg blir gjerne med. Starter fra neste mandag. Vi er to i familien og ligger alltid på litt over 5000 kr i mat og dagligvarer. Skader ikke å leve noe mer sparsommelig :) Kanskje denne tråden motiverer mer.

Brukernavn: Ny Bruker

Mål: 500 kr i uka per husstandsmedlem

Resultat uke 1: 680 kr

Resultat uke 2: 300 kr

Resultat uke 3:

Resultat uke 4:

Kommentar: Uke 1 inkluderer 120 kr i kattesand og hygieneartikler. Kjøleskapet er full med mat til de første dagene i uke 2, men skal gjøre innsats og jevne ut utgiftene for disse to ukene.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at den beste måten å spare penger på er å vite hva man trenger også på lang sikt og kjøpe mest mulig av det hvis det kommer på tilbud.

Anonymkode: c266c...fe0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forhåpentligvis kommer en ny priskrig før påske, på Rema1000, KIWI og andre butikkjeder :mynona:

Anonymkode: 151b8...dec

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forhåpentligvis kommer en ny priskrig før påske, på Rema1000, KIWI og andre butikkjeder :mynona:

Ofte er det snakk om sjokolade, godteri, Nugatti osv. Dette er noe jeg kaller bortkastede penger. Av alle produkter i priskrigen er det vel bare appelsiner som er vanlige produkter vi kjøper :)

• Liker 5
Skrevet

Skal gi det et forsøk! Jeg er ganske flink til å planlegge middager og å ukeshandle, men gjennomføringsevnen stopper som regel der. Sliter med å gidde å lage mat og har tenkt en million ganger at nå er det skjerpings. Vil jo spare enorme summer på å faktisk lage middag og ikke bare spise take-away. Men jeg mister aldri motet, så forsøker på nytt :tongue:

MAL

Brukernavn: Betrevitaren

Mål: 750 kr per husstandsmedlem

Kommentar:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å ukeshandle, heller ikke planlegge middagsmeny for hele uken. Har tenåringer som trener og ikke er hjemme flere dager i uka, og som må ha alternativ middag disse dagene. 

Det jeg har begynnt med, som går ut på det samme, er å ta ut hele månedens matbudsjett i kontanter. Så vet jeg hva jeg kan bruke. Går rundt med en ukes budsjett av gangen. Hvis pengene blir knappe på slutten av uka hender det at det blir veldig billig mat de siste to dagene. 

Dette fungerer helt strålende for oss, har greid å spare inn mellom 4 og 5000 i måneden. Så tipset på luksusfellen for mange år siden, beste jeg noensinne har gjort!

Anonymkode: ae1f5...500

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å ukeshandle, heller ikke planlegge middagsmeny for hele uken. Har tenåringer som trener og ikke er hjemme flere dager i uka, og som må ha alternativ middag disse dagene. 

Det jeg har begynnt med, som går ut på det samme, er å ta ut hele månedens matbudsjett i kontanter. Så vet jeg hva jeg kan bruke. Går rundt med en ukes budsjett av gangen. Hvis pengene blir knappe på slutten av uka hender det at det blir veldig billig mat de siste to dagene. 

Dette fungerer helt strålende for oss, har greid å spare inn mellom 4 og 5000 i måneden. Så tipset på luksusfellen for mange år siden, beste jeg noensinne har gjort!

Det var et godt tips!! 

Skrevet (endret)

Mål: 400 kr per husstandsmedlem

Resultat uke 1: 376 kr

Resultat uke 2: 379 kr

Endret av Mayoo
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så mye forskjellig kjøtt og proteiner at jeg kan leve på det i flere mnd om jeg vil. Alt er kjøpt til spotpris de gangene det har vært tilbud. Så lenge du kjøper på tilbud, så kommer du aldri til å overforbruke noe særlig. Sørg for at du kjøper noe du vet blir spist.

Anonymkode: 6b9f5...aa7

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må vel ikke drive med ukeshandling. Så lenge gjennomsnittsutgiftene for uke er innenfor målet, så er det det samme.

Skrevet

Da var del 1 av handlingen min for denne uken gjennomført. Jeg reiser rundt på de forskjellige butikkene og benytter meg (godt) av tilbudene deres. Jeg handler flere ganger i uken, da jeg kjører innom de forskjellige butikkene da jeg tilfeldigvis er i de aktuelle områdene. Pleier også å ta en del ekstravakter på jobben og da kan det være vanskelig å planlegge ukene 100%. 
I dag var jeg innom Mega og der kjøpte jeg blant annet noen poser av kaffen de har på tilbud til 10 kroner (for 250 gram). Kjøpte ikke så mange poser som jeg vanligvis ville gjort, da det var tilbud på kaffe sist uke på Obs, så jeg har allerede en god del poser i boden. 
Handler kun tilbud på de fleste butikkene, så handler jeg resten av det jeg trenger på Kiwi. 

Hittil har jeg brukt: 194 kroner
Har igjen i følge budsett: 206 kroner 

Skrevet (endret)

Prøver å spise ut av fryser og skap. Så hadde hittil bare en besøk på matbutikken. Da ble det 290 kr i mat og 120 kr i hygieneartikler/kattesand. 

Endret av Ny Bruker
Skrevet

Mål: 400 kr per husstandsmedlem

Resultat uke 1: 376 kroner

Da var uke 1 overstått for min del, veldig fornøyd med resultatet selv om det har vært tøft innimellom. Jeg bruker alt for mye penger på å kjøpe ting som ikke blir spist, så denne uken har jeg virkelig skjerpet meg. 400 kroner per uke er nok litt for lite når det kommer til både mat+husholdning og hygieneartikler, så kommer nok til å øke budsjettet en smule etter disse 4 ukene. Samtidig så har jeg veldig godt av å lære meg og leve økonomisk igjen. 

Skrevet (endret)

Lagde middagsplan for neste uke, så måtte ut og handle allerede på lørdag. Derfor gikk jeg over budsjettet. 680 kr per husstandsmedlem i uke 1. Skal prøve å forbedre resultatet i uke 2. Ha i hvert fall ikke kjøpt noe godteri eller bakverk denne uka, så ikke noe bortkastede penger.

Middagsplan for uke 2:

- Grønnsakssuppe med kyllingboller http://cathrineoyen.blogspot.no/2011/06/grnnsaksuppe-med-kyllingboller.html

- Hjemmelagde ravioli med kjøttdeig

- Ovnsbakte søtpotetbåter med laks og gresk salat

- Svinekotletter (på grill?) med byggryn og sunn rødbetsalat

Noe spises jo i flere dager, så tror ikke det blir nødvendig med flere middagsideer.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 25.3.2017 den 13.56, AnonymBruker skrev:

På smågodt og brusbokser, håper mange

Anonymkode: 10337...854

Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Dette var en god idé som jeg tror jeg slenger meg på, ettersom jeg brukte 3500 på dagligvarer i Mars. Mine venner sa "Det er jo ingenting!", men det er jeg ikke helt enig i.

Brukernavn: Herr Heftig

Mål: 600 kr per uke per husstandsmedlem (meg)

Kommentar: Har masse mat i skap og fryser, og har til og med kjøpt inn mat til mandag allerede. 

Endret av Herr Heftig
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sparer. Har dere Sparbutikk der dere bor?de har tikronersmarked innimellom.

Nå er det bla broccoli,blomkål,gilde kjøttpølse, lammekjøtt.

Jeg kjøpte inn pølser,lammekjøtt. 2 pølser i pakken. Det ble pølsegrateng. Lammekjøtt ble til to middager. En med sursøtsaus,den andre med grønnsaker.

Anonymkode: 13a55...d18

Skrevet (endret)

Brukernavn:Smilo

Mål: Max 450 kr per uke per husstandsmedlem

Resultat uke 1: 659,30 kr

Resultat uke 2: 277,50 kr

Resultat uke 3: 956,78 kr (påsken)

Resultat uke 4: 271,49 kr

Resultat uke 5: 246,17 kr

Kommentar: Hva fungerte/forbedringspotensiale?

Jeg henger meg på, da det for tiden ikke er mer enn det må være på vei inn. 

Jeg har ligget i snitt under dette så langt i år, men noe av overskuddet i frysen fra i fjor begynner muligens å være oppbrukt. 

Endret av smilo
Redigering skjema
Skrevet

Brukernavn: Ny Bruker

Resultat uke 2: 300 kr

Resultat uke 3:

Resultat uke 4:

Kommentar: Jeg kastet meg på Påskekrig-bølgen i uke 2, så har ble det to store KIWIposer til prisen av bare 300 kr totalt. Dette jevner godt snittet for mnd. med tanke på overforbruk i forrige uke. Det var til og med plass til litt godteri i ukas budsjett :) God påske, alle sammen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...