Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har utrolig vondt i tannen, men redd for å gjøre noe da jeg er i uke 37. Tenkte å dra til en akutt-tannlege, men hva kan jeg gjøre nå? Er det noe smertestillende jeg kan ta? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring tannlege med lørdagsvakt i morgen. 

Anonymkode: 44465...7bb

AnonymBruker
Skrevet

De tar røntgen hos tannlegen nå selv om det er gravide, stråling er mindre hos tannlegen enn ved en flytur. 

Lokalbedøvelsen de bruker er lidocaine og ut fra det jeg Googler så kan det brukes om du er gravid og påvirker baby i liten grad. Borring i tannen påvirker ikke babyen. 

Jeg vil råde deg til å fikse dette nå. Barseltiden er altoppslukende og du vil ikke ha fler plager enn nødvendig og ihvertfall ikke flere avtaler enn nødvendig. 

Ta paracet og ring tannlegevakt i morgen. Dette kan ordne seg. 

Anonymkode: 7a010...446

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tar røntgen hos tannlegen nå selv om det er gravide, stråling er mindre hos tannlegen enn ved en flytur. 

Lokalbedøvelsen de bruker er lidocaine og ut fra det jeg Googler så kan det brukes om du er gravid og påvirker baby i liten grad. Borring i tannen påvirker ikke babyen. 

Jeg vil råde deg til å fikse dette nå. Barseltiden er altoppslukende og du vil ikke ha fler plager enn nødvendig og ihvertfall ikke flere avtaler enn nødvendig. 

Ta paracet og ring tannlegevakt i morgen. Dette kan ordne seg. 

Anonymkode: 7a010...446

Fikk innkalling til den årlige sjekken hos tannlegen da jeg var 20 uker, tannlegen min tok ikke røntgen. Men det rullet "reklame" på venterommet om at det ikke var farlig å gå til tannlegen og få behandling mens man var gravid.

Vet også noen tannleger legger blyvest over magen under røntgen.

Anonymkode: 71b3c...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Huff, føler med deg. Vil virkelig anbefale å komme deg til tannlege så fort som mulig. Fikk selv en grusom tannpine i tredje trimester og har aldri opplevd noe verre. Jeg hadde tannlegeskrekk og forsøkte hele dagen å unngå tannlegen og det var ingen smertestiølende som funket, det eneste var kaldt vann. Innså at det var umulig å unngå tannlegen og fikk raskt time noe som var helt fantastisk og de fikset raskt problemet og smerten forsvant. Trengte ikke mer smertestillende i ettertid, hadde kun lokalbedøvelse da de borret. Etter midlertidig fylling ble lagt inn, var jeg smertefri. Ikke noe problem for annet enn lommeboken. De vet også evt hvilke smertestillende du kan få.

Angående røntgen kan du nok ikke unngå det i denne omgang, men i våre dager er det ansett som lav risiko å ta røntgen og det er helst i begynnelsen av svangerskapet det er ansett som mer risikofyllt. Min tannlege tar f.eks ikke røntgen under vanlig undersøkelse i første trimester, men under en krisesituasjon i slutten av svangerskapet fikk jeg det for det var den eneste måten å finne ut hvor problemet lå for det var ikke åpenbart.

Går helt sikkert fint, det er jo heller ikke magen som skal røntges. Lykke til!

Anonymkode: 29a45...cc4

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta til deg akutte medisinske råd fra kg. Hvis du føler at du trenger hjelp umiddelbart så kontakt tannlegevakt eller vanlig legevakt.

Anonymkode: cbab2...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...