Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve avspasering?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Finner ikke noe i arbeidsmiljøloven vedr. avspasering ved mye overtidsarbeid. Er dette noe arbeidsgiver og arbeidstager fritt kan avtale seg imellom?

Arbeidsmiljøloven gir rom for maks 400 timer overtidsarbeid i året. Når det er snakk om overtidsjobbing utover dette, kan arbeidsgiver kreve at arbeidstaker avspaserer de overskytende timene istedet for å ta det ut som lønn? Er det kanskje arbeidsgivers plikt å sørge for avspasering, for ikke å bryte arbeidsmiljøloven? Eller kan arbeidstaker kreve å få utbetalt alt som lønn, og ikke avspasere i det hele tatt?

Det er her snakk om en stilling innen installasjon, prosjektene varer i flere uker, og da jobber man maaange timer i døgnet. (Dette er lov da det ellers er fare for utstyr etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang i året strykes alle +timer utover 40 hos oss. Har du da flere så får du ikke kompensert dette med utbetaling. (Og du har dermed jobbet gratis!).

Tror også at det er et maks antall dager som kan avspaseres. Resten må komme ned ved at arbeidsdagen er kortere (kun tilstede i "kjernetiden" 9-15.00.)

Hvor dette står har jeg ingen ide om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg spurte på vegne av samboeren min. Han er arbeidsgiver, og hans ansatte må i perioder jobbe svært mye overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er to forskjellige typer avspasering her.

Det som menes når man snakker om at alt over 40 timer strykes og at man har 24 dager pr år er fleksitid.

Dette er avtaler som gjelder utover arbeidsmiljøloven. Her har partene inngått avtale om at man uten vederlag jobber ekstra, samler seg fritid og kan komme sent og gå tidlig eller ta en fridag.

Når du blir pålagt overtid så skal du ha betaling minst 40 % tillegg til ordinær timelønn. Dvs hvis du tjener 100 kr timer så skal du ha minst 140 kr timen ved overtid.

Avspasering av overtid er også noe som reguleres i avtaler utover aml. I arbeidsmiljøloven står det ikke noe om avspasering. Ofte så går avtalene ut på at man jobber pålagt overtid og får utbetalt tillegget (i eksemplet over så får man utbetalt kr 40) og kan avspasere timen. Denne type avspasering settes ofte inn i et 12 måneders perspektiv slik at det må avspaseres innen 12 mnd og hvis det ikke er mulig så skal det utbetales for timen også (dvs i eks. kr 100).

Så det man må se på er hvilke avtaler som gjelder på arbeidsplassen til din samboer, for aml. kan ikke hjelpe deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er han som er sjef i firmaet, så han må på en måte skape reglene selv. Han har visst funnet en løsning som både han og arbeidstakeren kunne leve med.

Takk for svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...