AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #1 Skrevet 24. mars 2017 3 dager etter at en jeksel ble trekt, ser jeg at det er noe hvitt i den gropen i kjeven der tanna sto. Jeg tør ikke å pirke borti og få det bort, i tilfelle det er matrester/plakk, da jeg er redd for å skrape hull på såret så jeg begynner å blø. Jeg pusser tennene som vanlig, og skyller munnen godt. Hva ville du ha gjort med dette hvite? Anonymkode: 5db5d...5e2
skruf Skrevet 24. mars 2017 #2 Skrevet 24. mars 2017 3 dager etter skal det ha grodd ganske godt, så jeg tror du trygt kan pille litt forsiktig borti. Opplevde noe lignende selv etter å ha trukket ei visdomstann; var en hvit flekk i gropen, og da jeg pillet så var det en rest av tanna! 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #3 Skrevet 24. mars 2017 Latt det være og slutte og bry meg. Anonymkode: 3bdcd...d73 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #4 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, skruf skrev: 3 dager etter skal det ha grodd ganske godt, så jeg tror du trygt kan pille litt forsiktig borti. Opplevde noe lignende selv etter å ha trukket ei visdomstann; var en hvit flekk i gropen, og da jeg pillet så var det en rest av tanna! Takk for råd Hva brukte du til å pille med? Kan jeg evt bruke en q-tips? Var den tannresten løs, slik at du plukket den bort? Begynte du å blø? Anonymkode: 5db5d...5e2
altflyter Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 Ville prøvd å vente noen dager til før jeg plukket for mye borti det, men det er sikkert trygt å børste forsiktig over det med tannbørsten. Tror faren for dry socket er liten når det har gått tre dager, men jeg ville ikke plukket for mye likevel 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Latt det være og slutte og bry meg. Anonymkode: 3bdcd...d73 Takk for råd Skal jeg bare la det være til det har gått 14 dager, og deretter pusse over gropen med tannbørste? Har du selv trekt tann og hatt slik hvit ting i gropen? Anonymkode: 5db5d...5e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 Jeg pillet forsiktig med en q-tips da det kom matrester i krateret. Gikk fint det, det ble verken infeksjon eller åpent sår. Anonymkode: 72adc...2e1 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 1 minutt siden, altflyter skrev: Ville prøvd å vente noen dager til før jeg plukket for mye borti det, men det er sikkert trygt å børste forsiktig over det med tannbørsten. Tror faren for dry socket er liten når det har gått tre dager, men jeg ville ikke plukket for mye likevel Takk for råd Hva er dry socket? Anonymkode: 5db5d...5e2
skruf Skrevet 24. mars 2017 #9 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for råd Hva brukte du til å pille med? Kan jeg evt bruke en q-tips? Var den tannresten løs, slik at du plukket den bort? Begynte du å blø? Anonymkode: 5db5d...5e2 Pillet bare litt forsiktig med neglen, kjente at det var hardt og pillet litt til....(er kronisk til å pille på ting....).. nappet det bare bort. Begynte ikke å blø. Men sikkert ikke dumt å ta en q-tips å dytte litt forsiktig borti, er det plakk så vil det jo forsvinne. Mest sannsynlig så er det bare en del av sårtilhelingen. Det gror fort i munnen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #10 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg pillet forsiktig med en q-tips da det kom matrester i krateret. Gikk fint det, det ble verken infeksjon eller åpent sår. Anonymkode: 72adc...2e1 Takk for råd Gjorde du dette så tidlig som 3. dag etter tanntrekkingen? Anonymkode: 5db5d...5e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #11 Skrevet 24. mars 2017 1 minutt siden, skruf skrev: Pillet bare litt forsiktig med neglen, kjente at det var hardt og pillet litt til....(er kronisk til å pille på ting....).. nappet det bare bort. Begynte ikke å blø. Men sikkert ikke dumt å ta en q-tips å dytte litt forsiktig borti, er det plakk så vil det jo forsvinne. Mest sannsynlig så er det bare en del av sårtilhelingen. Det gror fort i munnen. Tusen takk Sårtilhelingen som du nevner, ser den hvit ut/ skal den se hvit ut? Anonymkode: 5db5d...5e2
skruf Skrevet 24. mars 2017 #12 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk Sårtilhelingen som du nevner, ser den hvit ut/ skal den se hvit ut? Anonymkode: 5db5d...5e2 Litt usikker. Har bare trukket den ene visdomstanna. Men husker det grodde kjapt. Likedan så grodde det fort da datteren min var uheldig og ramlet, hun kleiv hele underleppa på innsiden, men legen valgte å ikke sy siden det grodde så fort i munnen. Og det gjorde det. Det kan også være en matrest som sitter litt fast. F.eks ris. Men du ødelegger ikke noe om du vasker deg på hendene og tar litt forsiktig borti gropen der du har trukket. 1
altflyter Skrevet 24. mars 2017 #13 Skrevet 24. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd Hva er dry socket? Anonymkode: 5db5d...5e2 Det er når det koagulerte blodet som skal legge seg som en "propp" over såret, forsvinner. Det er veldig smertefullt. Derfor er det viktig å ikke plukke for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #14 Skrevet 24. mars 2017 1 minutt siden, altflyter skrev: Det er når det koagulerte blodet som skal legge seg som en "propp" over såret, forsvinner. Det er veldig smertefullt. Derfor er det viktig å ikke plukke for mye. Takk for svar Men hvis jeg venter til det har gått 14 dager, så vil jeg slippe smerter i forbindelse med at det koagulerte blodet forsvinner? Anonymkode: 5db5d...5e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #15 Skrevet 24. mars 2017 4 minutter siden, skruf skrev: Litt usikker. Har bare trukket den ene visdomstanna. Men husker det grodde kjapt. Likedan så grodde det fort da datteren min var uheldig og ramlet, hun kleiv hele underleppa på innsiden, men legen valgte å ikke sy siden det grodde så fort i munnen. Og det gjorde det. Det kan også være en matrest som sitter litt fast. F.eks ris. Men du ødelegger ikke noe om du vasker deg på hendene og tar litt forsiktig borti gropen der du har trukket. Tusen takk Du og de andre her er så snille og hjelpsomme Anonymkode: 5db5d...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #16 Skrevet 24. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd Gjorde du dette så tidlig som 3. dag etter tanntrekkingen? Anonymkode: 5db5d...5e2 Jepp Jeg har gjort det samme få dager etter å ha operert ut visdomstann også. Gikk helt fint. Anonymkode: 72adc...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #17 Skrevet 24. mars 2017 Q-tips er bra å rense forsiktig med. Om det begynner å blø, gjør ingenting. Hilsen en som har trukket 30000 tenner. Anonymkode: 311d8...000 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #18 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jepp Jeg har gjort det samme få dager etter å ha operert ut visdomstann også. Gikk helt fint. Anonymkode: 72adc...2e1 Tusen takk Anonymkode: 5db5d...5e2
skruf Skrevet 24. mars 2017 #19 Skrevet 24. mars 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk Du og de andre her er så snille og hjelpsomme Anonymkode: 5db5d...5e2 Ikke stress med det iallefall, tanntrekking er som oftest uproblematisk Datteren min trakk ei tann forrige uke og skal trekke ei ny tann neste uke ifm tannregulering, og det gikk ikke mange dagene før hun kunne tygge på den siden hun hadde trekt. Bortsett fra å pusse forsiktig der hun hadde trekt og være nøye med å skylle så hadde hun ingen problemer. Under ei uke siden nå og hun tygger som normalt all mat. Edit; Rettet opp skriveleifer Endret 24. mars 2017 av skruf 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #20 Skrevet 24. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Q-tips er bra å rense forsiktig med. Om det begynner å blø, gjør ingenting. Hilsen en som har trukket 30000 tenner. Anonymkode: 311d8...000 Tusen takk Anonymkode: 5db5d...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå