AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #1 Skrevet 24. mars 2017 Det er en del info om at man som rhesus negative skal følges opp i uke 24 for å sjekke for antistoffer og blodtypen til fosteret. Man skal deretter ta en sprøyte for å unngå antistoffer i uke 28. Nye rutiner fra i høst. Det står derimot lite om hva som skjer dersom feks testen i uke 24 viser at man har antistoffer i blodet. Innebærer dette da hyppige kontroller og evt ultralyder? Er det farlig? Jeg klarer ikke helt å ikke bekymre meg.. har ikke fått svar på prøvene enda. Senere i svangerskapet føles "tryggere" siden fosteret da er mer utviklet, men hva om det er noe galt allerede nå. Alt man skal bekymre seg over Anonymkode: d75d3...e54
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #2 Skrevet 24. mars 2017 Ikke hørt noe om dette jeg og var negativ Anonymkode: d645d...9ed
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #3 Skrevet 24. mars 2017 Har gjennomgått tre svangerskap som rh-negativ og med rh-positive barn, og det har vært problemfritt utenom at jeg har måttet ta endel blodprøver, og nå sist denne sprøyten i uke 28. Det er veldig liten sannsynlighet for at noe går galt, og slik jeg har forstått det er det helst i senere svangerskap det kan by på problemer. Står en del her: https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/#heading-3 Fant også dette hos liberos sider av alle steder: Rh-antistoffer Hos en Rh-negativ mor undersøkes blodet under svangerskapet for å se om det er dannet Rh-antistoffer. Hvis det viser seg at hun er immunisert, kan man før fødselen avgjøre sykdomsgraden ved å måle antistoffmengden i morens blod og undersøke fosterets vekst og utvikling ved hjelp av ultralyd. Fosterets blodprosent kan også måles. På denne måten kan man avgjøre om fødselen bør settes i gang før tiden for at ikke ødeleggelsen av fosterets blodlegemer skal bli for stor og medføre fare for barnet. Til tross for at 15% av alle gravide kvinner er Rhesus negative, er det i dag sjelden at fosteret påføres noen alvorlig sykdom av denne grunn. Sykdommen viser seg nesten bestandig å være godartet første gang den opptrer. Dersom en Rhesus negativ kvinne føder et Rhesus positivt barn, skal hun ”vaksineres” innen 72 timer etter fødselen, slik at hun ikke danner antistoffer mot barnets blodlegemer etter fødselen. Hun vil da i neste svangerskap (når det gjelder Rhesus-immunisering) være som en førstegangs fødende. Dette er årsaken til at det i Norge i dag er meget sjelden at barn blir syke p.g.a. at mor er Rhesus negativ. Men det er like viktig at mor og barns Rhesusgruppe bestemmes slik at moren får vaksine dersom hun trenger det. Ved hjelp av blodutskiftning har vi i dag meget gode muligheter for å hindre skade av barnet, selv med alvorlige tilfeller av Rhesusimmunisering. Blodutskiftning En blodutskiftning er absolutt ikke så dramatisk som det kan høres. Det skjer ved at man tapper små mengder av barnets blod samtidig som man hele tiden erstatter med nytt blod. Komplikasjoner er sjeldne. På grunn av immuniseringen vil barnets gulsott bli noe sterkere enn vanlig. Hvis det ikke er nødvendig med blodutskiftning, vil det svært ofte være nødvendig med lysbehandling for å dempe gulsotten. altså, jeg har ikke brukt tid på å bekymre meg og det synes jeg ikke du heller skal, bare husk å få med deg at de gir deg en sprøyte rett etter fødsel,det glemte de på en bekjent og hun ble veldig syk. Anonymkode: bdf4f...6a6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #4 Skrevet 24. mars 2017 Jeg skjønner ikke helt dette med antistoffer og rhesus negativ? Min mor er rhesus negativ, og det er jeg også, så siden vi hadde samme blodtype så tenkte legene at det ikke kom til å være noe problem, men så ble det dannet antistoffer likevel, og etter jeg ble født så måtte jeg skifte blod. Hvordan er dette mulig når man har samme blodtype? Anonymkode: 5c07e...2e3
EvaLena Skrevet 24. mars 2017 #5 Skrevet 24. mars 2017 Vet ikke om det er helt det samme, men dette har jeg opplevd som rh minus. Mistet 2 barn tidlig i svangerskapet. Etter andre spontan aborten fikk jeg en sprøyte for å ikke danne antistoffer ved neste graviditet. Barnefar var rh positiv. Det var visst pga det jeg antakelig mistet de 2 første. Etter det har jeg født barn uten noe snakk om blodtyper
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Skrevet 24. mars 2017 6 minutter siden, EvaLena skrev: Vet ikke om det er helt det samme, men dette har jeg opplevd som rh minus. Mistet 2 barn tidlig i svangerskapet. Etter andre spontan aborten fikk jeg en sprøyte for å ikke danne antistoffer ved neste graviditet. Barnefar var rh positiv. Det var visst pga det jeg antakelig mistet de 2 første. Etter det har jeg født barn uten noe snakk om blodtyper Men vet du at du aborterte pga at du var rh-negativ? Det er jo ikke vanlig at rh-negative kvinner aborterer fordi far er rh-positiv. Det var uansett en gigaglipp fra helsepersonalets side om ikke du fikk sprøyten etter første spontanabort om det viste seg at fosteret var rh positivt, og om ikke de har sjekket deg i etterkant i forbindelse med senere svangerskap er det også noen som ikke har gjort jobben sin. Anonymkode: bdf4f...6a6
Godtegrisen Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt dette med antistoffer og rhesus negativ? Min mor er rhesus negativ, og det er jeg også, så siden vi hadde samme blodtype så tenkte legene at det ikke kom til å være noe problem, men så ble det dannet antistoffer likevel, og etter jeg ble født så måtte jeg skifte blod. Hvordan er dette mulig når man har samme blodtype? Anonymkode: 5c07e...2e3 Det er fullt mulig. Det finnes mange antigener på blodcellene våre, og man kan danne antistoff mot hver og en av dem. At du og din mor er Rh(D)negative betyr i praksis at dere "mangler" et D antigen på blodcellene deres. Din blodtype og sammensetning av ulike antigener (strukturer på celleoverflaten) er en blanding av mor og fars. Selv om dere begge er Rh(D)negative så kan du ha arvet andre antigener fra din far som er fremmed for mor og som dermed mor kan danne antistoff mot. I noen tilfeller kan dette være farlig for fosteret, og i verste fall må blodet til den nyfødte byttes ut etter fødsel. Dette er dog ikke så dramatisk som man tror. Det er også fullt mulig at Rh(D)positive kvinner danner antistoff mot fosterets antigener som er fremmed for en selv (nedarvet fra far). Grunnen til at Rh(D)negative mødre følges tettere i svangerskapet enn Rh(D)positive er fordi D antigenet er veldig immunogent, dvs at mange vil komme til å danne antistoff (anti-D) hvis de kommer i kontakt med dette antigenet. Hvis mor danner anti-D vil dette kunne føre til problemer ved senere svangerskap med et Rh(D)positivt foster. Dannelse av anti-D er også den eneste antistoffdannelsen man kan hindre ved å gi anti-D profylakse (også kalt sprøyte, vaksine etc) Hilsen en som jobber med dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå