Gå til innhold

Er det normalt at barna spiser på senga?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei
Jeg har 2 svigersøstere. Hun ene har 2 barn en som er 4 år og 2 år gamle. Og hun andre svigersøstera mi  har ei jente på 11 måneder.

Saken er slik at de kommer ofte på overnattings besøk hos  
Oss. Jeg er klar over at det blir mye bråk og rotete hjemme pga barna og jeg har ikke noe i mot det. Men det jeg ikke tåler er at de mater barna på sofa eller på sengen min. (Jeg har 2 roms leilighet) stue og et soverom. Har spisebord også i stua. De mater ikke barna på spisebordet fordi de er redde for at barna skal falle ned fra stolen. Så de sitter på sofaen. Og ofte på dagtiden sitter vi i rommet mitt på sengen min som er helt greit for meg men jeg liker ikke at de barna spiser frukt på senga. Hun minste på 11 måneder krabber på senga mens hun holder banan i hånda. Da blir bananen most og sitter fast på sengeteppe og blir klissete. Det sammme gjør hun med guava.holder den i hånda og krabber. De skal spise tomat også på senga. Når det er tid for bleieskift så har de ikke underlag. Man kan i det minste ha håndkle under babyen. Men nei så langt tenker de ikke.

Så dere på kvinneguiden hva mener dere er rett? Det kan hende jeg som er feil. Hvis jeg er feil så må jeg begynne  å tenke positivt.. hvordan er det hos dere? Gir dere snacks/frukt til barna på sengen? Eller sofa? Av og til spiser de frokost også i senga hvis de ikke vil ut 

Anonymkode: ff111...903

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en billig sammenleggbar reisebarnestol som festes på vanlig kjøkkenstol. Gi beskjed om at det er der ungene kan spise. Til nød tillatt spising i sofaen. Du kan selvfølgelig gi beskjed om at du ikke vil ha mat i senga di!

Ta frem et håndkle når de er der, og gi dem beskjed om å bruke det under bleieskift. 

Du er i din fulle rett til å sette regler i ditt eget hjem.

Anonymkode: b87ee...8f1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er normalt vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg bestemmer i mitt hjem, og at mat spises på kjøkkenet, spisebordet eller i sofahjørnet for de som ikke griser. Men du må jo si ifra! De synes jo tydelig at råtten bananlukt over hele huset er greit. Da må du forklare henne hvordan det er i ditt hus.

Anonymkode: 9bdd0...7d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en billig sammenleggbar reisebarnestol som festes på vanlig kjøkkenstol. Gi beskjed om at det er der ungene kan spise. Til nød tillatt spising i sofaen. Du kan selvfølgelig gi beskjed om at du ikke vil ha mat i senga di!

Ta frem et håndkle når de er der, og gi dem beskjed om å bruke det under bleieskift. 

Du er i din fulle rett til å sette regler i ditt eget hjem.

Har du barn?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva som er normalt vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg bestemmer i mitt hjem, og at mat spises på kjøkkenet, spisebordet eller i sofahjørnet for de som ikke griser. Men du må jo si ifra! De synes jo tydelig at råtten bananlukt over hele huset er greit. Da må du forklare henne hvordan det er i ditt hus.

Har du barn?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn?

Ja. Som ikke får spise i senga eller fly rundt med mat. Her i huset sitter vi stille mens vi spiser.

• Liker 14
Gjest Trygdekontoret
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn?

Jeg har barn, og gjør ikke disse tingene under de forutsetningene TS beskriver.

Jeg er ganske løs i snippen på rot/litt søling, men babyer spiser "sølete mat" i en stol/på fanget mitt på en kjøkkenstol - og store barn kan spise faste ting i sofaen avogtil.

Bleier skiftes selvsagt ikke på noens seng eller i sofa uten underlag i det hele tatt. Eneste unntak er om besøket selv ønsker skifte der selv, men selvsagt bruker man underlag. 

Ingen får krabbe rundt med banan og gris hverken på gulv eller sofa, man lærer barna bordskikk og normale manerer fra tidlig alder, spesielt på besøk hos andre. Jeg har strengere krav på besøk, og det handler om at folk har ulike grenser og normal respekt.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn?

Ja, jeg har barn. Hvordan det? Må man tillate at det spises og skiftes bleier over hele huset fordi man har barn? Barn griser. Nettopp derfor er det greit å begrense spising til steder som er kjapt å rengjøre etter måltidet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også barn. Vi spiser ved kjøkkenbordet til vanlig, og på stua i helgen for da ser vi gjerne film mens vi spiser. Men ikke noe kravling i sofaen mens vi spiser. Bleier skiftes på badet, unntaket er tissebleie på et spedbarn som ammes og må skiftes på om natten. Mat og bleieskift på større barn har ingenting i senga å gjøre!!

Anonymkode: 1b9bc...3c5

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei
Jeg har 2 svigersøstere. Hun ene har 2 barn en som er 4 år og 2 år gamle. Og hun andre svigersøstera mi  har ei jente på 11 måneder.

Saken er slik at de kommer ofte på overnattings besøk hos  
Oss. Jeg er klar over at det blir mye bråk og rotete hjemme pga barna og jeg har ikke noe i mot det. Men det jeg ikke tåler er at de mater barna på sofa eller på sengen min. (Jeg har 2 roms leilighet) stue og et soverom. Har spisebord også i stua. De mater ikke barna på spisebordet fordi de er redde for at barna skal falle ned fra stolen. Så de sitter på sofaen. Og ofte på dagtiden sitter vi i rommet mitt på sengen min som er helt greit for meg men jeg liker ikke at de barna spiser frukt på senga. Hun minste på 11 måneder krabber på senga mens hun holder banan i hånda. Da blir bananen most og sitter fast på sengeteppe og blir klissete. Det sammme gjør hun med guava.holder den i hånda og krabber. De skal spise tomat også på senga. Når det er tid for bleieskift så har de ikke underlag. Man kan i det minste ha håndkle under babyen. Men nei så langt tenker de ikke.

Så dere på kvinneguiden hva mener dere er rett? Det kan hende jeg som er feil. Hvis jeg er feil så må jeg begynne  å tenke positivt.. hvordan er det hos dere? Gir dere snacks/frukt til barna på sengen? Eller sofa? Av og til spiser de frokost også i senga hvis de ikke vil ut 

Hvor gammel er barna?

Her sitter de i barnestol til de er ca 18 mnd så begynner de å sitte på vanlig stol.

Om de ikke vilmspise med bordet så legges det ut en voksduk på gulvet som de kan ha som spiseunderlag.

Jeg har stellematte til barna, men om jeg er steder de ikke har det så bruker jeg enten ett transportabelt eller et håndkle

• Liker 1
Skrevet

Mine barn og barn som vokser opp her har aldri fått spise i sofaen, sengen eller løpende rundt i huset. Slik lærer deg gode vaner og det er viktig å vokse opp i et "møblert hjem" syns jeg, mulig andre mener det er helt unyttig å lære bordskikk osv men hos oss er det en gang slik at vi verdsetter manerer.. 

TS - ditt hus, dine regler - blir de sure er det deres problem. Gjør som foreslått over, kjøpe en billig barnestol eller to. 

Nå er våre store men vi har en slik på lur til småtroll som kommer på besøk;
422688.jpg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første gang sønnen min fikk spise noe i en seng var da han fikk frokost på senga på 3-årsdagen. (Utenom nattamming da han var baby da. ;)) Han gjorde store øyne da, for det er jo ikke lov å spise i senga, og snakker om det enda nesten ett år senere. Her om dagen spurte han om han kunne få frokost på senga neste bursdag også. Men han ville ha det i vår seng sånn som sist, så han ikke fikk smuler i sin egen seng. Han er nok litt påvirket av meg. ;)

Ellers spiser han kun ved spisebordet med unntak av lørdagskvelden når vi har pizza foran tv'en. Men da foretrekker han heldigvis skinnstolen fremfor sofaen, som er i lyst stoff.

Jeg får litt panikk inni meg når folk som er på besøk her lar ungene sine krabbe/turne rundt i sofaen med mat i hånda og gjerne over hele seg i tillegg, men jeg får meg ikke til å si noe. Men hadde de begynt å mate dem i senga mi, da hadde jeg satt ned foten altså.

Anonymkode: be0d2...0f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn elsker lørdags frokost i sengen med i paden! Det er den største kosen din for og nyter det til det fulle! Men nå er de 12 og 7 da ikke 11 måneder. Resten av maten spises selvsagt ved bordet

Anonymkode: 63d45...75d

AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle dere som har svart. Greit at alle måltider spises ved spisebordet. Men å gi barnet en liten bit av agurk /tomat er ingen måltid. Gi dem litt eple stykke eller banan er ingen måltid. Det spises vel hvor som helst i huset? Eller sier dere til barna deres at gå å sett deg ved spisebordet hvis du skal ha en banan eller litt tomat. Tomat lager også mye søl. Hun niesen min som er 11 mnd hun tar frukt bit i munnen suger på den og spytter den ut. Og det gjør hun hvor som helst. På senga, sofa, gulvet osv. Finner ofte biter av frukt og grønt rundt om kring i huset som hun har spyttet og de andre barna har tråkket på de bitene og most dem

TTsS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle dere som har svart. Greit at alle måltider spises ved spisebordet. Men å gi barnet en liten bit av agurk /tomat er ingen måltid. Gi dem litt eple stykke eller banan er ingen måltid. Det spises vel hvor som helst i huset? Eller sier dere til barna deres at gå å sett deg ved spisebordet hvis du skal ha en banan eller litt tomat. Tomat lager også mye søl. Hun niesen min som er 11 mnd hun tar frukt bit i munnen suger på den og spytter den ut. Og det gjør hun hvor som helst. På senga, sofa, gulvet osv. Finner ofte biter av frukt og grønt rundt om kring i huset som hun har spyttet og de andre barna har tråkket på de bitene og most dem

TTsS

Mitt barn på snart 4 får gjerne spise banan eller eple rundt omkring i stua, fordi han nå er stor nok til at det ikke blir gris, men han fikk ikke det da han var 11 mnd. Han får likevel ikke lov til å ta med noe som helst slags mat på noen av soverommene, hverken sitt eget eller vårt. Ting som lager søl, som tomat, vannmelon, kiwi osv inntas alltid ved spisebordet, selv om det ikke er et måltid.

Anonymkode: be0d2...0f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TTsS

Som jeg sa tidligere, her i huset sitter vi stille mens vi spiser. Til nød står ved bordet. Datteren min har aldri fått lov til å fly rundt i leiligheten mens hun spiser. Det får ingen andre barn som er her heller. 

Hun må ikke nødvendigvis sitte ved spisebordet for å putle i seg noen rosiner eller en halv banan, men hun skal være i ro for at det skal bli minst mulig gris.

• Liker 2
Skrevet
På 25.3.2017 den 5.09, AnonymBruker skrev:

TTsS

Barna mine spiser utelukkende ved bordet eller hvis de står i ro ved kjøkkenbenken og smaker mens vi lager mat. De får ikke springe rundt med mat i hånda, både for å unngå gris og for at de ikke skal sette mat i halsen. De må tygge ferdig før de får gå fra bordet. Ville aldri latt dem spise en banan mens de gikk rundt, det blir det jo bare søl av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så for å spise frukt må de sette seg ved spisebordet? Og hvordan er det i bilen? Hva slags snacks er det barn ikke kan spise i bilen?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så for å spise frukt må de sette seg ved spisebordet? Og hvordan er det i bilen? Hva slags snacks er det barn ikke kan spise i bilen?

Ts

Trenger man snacks i bilen? 

Spising gjøres ved spisebordet eller stuebordet ja. Stillesittende eller stående. 

Anonymkode: 33a4f...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...