Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å google det, men føler ikke at jeg fant noen god forklaring. Er det sånn at man har en vanlig arbeidskontrakt og får utbetalt lønn som vanlig eller må man selv fakturere for jobben man har gjort og holde orden på regnskap og slikt selv?

Anonymkode: 534ef...b8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å google det, men føler ikke at jeg fant noen god forklaring. Er det sånn at man har en vanlig arbeidskontrakt og får utbetalt lønn som vanlig eller må man selv fakturere for jobben man har gjort og holde orden på regnskap og slikt selv?

Dette kommer vel helt an på hva du skal jobbe som frilans innen. Da ulike arbeidsgrupper har ulike vilkår. 

Anonymkode: 44b14...3df

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer vel helt an på hva du skal jobbe som frilans innen. Da ulike arbeidsgrupper har ulike vilkår. 

Anonymkode: 44b14...3df

Journalist i avis. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er da selvstendig næringsdrivende og fakturerer selv, samt holde regnskap selv. Du kan gjerne ha en kontrakt, men du får ikke utbetalt lønn som en ansatt/vikar. Dvs du må også betale skatt selv (forskuddskatt). 

Anonymkode: 48a69...a39

AnonymBruker
Skrevet
På 24.3.2017 den 17.06, AnonymBruker skrev:

Du er da selvstendig næringsdrivende og fakturerer selv, samt holde regnskap selv. Du kan gjerne ha en kontrakt, men du får ikke utbetalt lønn som en ansatt/vikar. Dvs du må også betale skatt selv (forskuddskatt). 

Anonymkode: 48a69...a39

Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å holde orden på slikt selv? Et det noen som har noe erfaring? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet frilans som journalist i noen år. Det er både fordeler og ulemper med å jobbe frilans. For mange som har klart å jobbe seg litt opp i bransjen så kan det være en fordel da det gir mer fleksibilitet, og har man en annen stilling ved siden av lar det seg som regel lett kombinere. 

Som frilans er man selvstendig næringsdrivende og må derfor gjøre en del administrativt arbeid i forbindelse med innbetaling, skatt og kontraktsarbeid. Er man vanlig ansatt er det jo arbeidsgivers ansvar, så i oppstarten kan det nok være slitsomt ja. Men det finnes mange nettløsninger som forenkler jobben, blant annet er det mange maler for kontrakter osv. på nett, og flere muligheter til å få hjelp med regnskap. 

Den vanligste måten man starter på er vel å pitche ideer til artikler og sende rundt disse. Jeg startet ofte med å skrive artikler basert på reiser. Kontaktet som regel blader og aviser i forkant av turen for å høre om de trengte noen reiseartikler. Som regel prøvde jeg å komme med en kort "pitch" - altså en ide til en bestemt vinkling. Noen ganger fikk jeg solgt den vinklingen jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg, andre ganger kom redaksjonen selv med ønsker. 

Av en eller annen grunn synes jeg ofte at månedlige magasiner var de letteste å få solgt til i starten. Jeg tipper at de fleste aviser har en større redaksjon og et fast utvalg frilansere de velger fra. 

Det viktigste er at man prøver får etablert en kontrakt så tidlig som mulig. Enkelte steder opererer med faste kontraktmaler som sendes til deg, mens andre ganger må man selv ta initiativ og sende forslag til kontrakt. Det som bør være bestemt er lengde, honorar, leveringsfrist og hva som skjer ved annullering/utsettelse. Har man ikke dette på plass så får man heller ingenting hvis noe skulle skje.

Anonymkode: 362bf...a0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...