Gå til innhold

folk som ikke takker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folk som ikke takker for gaver.

Jeg har to søskenbarn, brødre, som jeg aldri kan huske å ha fått noen takk fra. Vi bor langt fra hverandre og har sendt julegaver med posten eller levert gaver på forhånd. De er voksne nå, og selv om jeg sender gave til barna så får jeg heller ingen tilbakemelding eller takk. Det har forståelig nok medført at jeg ikke gidder å sende noen gaver dit.  Den eneste gangen jeg har fått noen tilbakemelding er konfirmasjonskort, etter at eldste dattera ble konfirmert. Den andre datterens konfirmasjon ble jeg eller familien min ikke invitert til. Søskenbarna mine kommer begge fra et dannet hjem, og virker utenom det som ressurssterke og oppegående, men det at de aldri takker har jeg alltid stusset over.

For en stund siden var jeg invitert til et førtiårsdag til en i vennegjengen. Hun hadde først en privat feiring som jeg ikke var invitert til, men jeg ble invitert på festen noen måneder senere. Jeg spurte hva hun ønsket seg, og hun sa at hun ville ha en pengegave på Vipps. Jeg ga 300 kroner og takket for et fint selskap. I tillegg hjalp jeg til med å vaske opp etter festen, noe som tok flere timer. Ingen takk for hverken vipps eller oppvasken i etterkant. Hun arrangerte en restemiddag dagen etter. Ble ikke invitert til det, men hun hadde vel bestemt seg på forhånd om hvem som var inkludert der. 

Jeg må si at jeg ble litt skuffet. Er det vanlig å ikke takk for gaver som blir sendt i etterkant? Eller i det minste takke for arbeidet man har lagt i selve festen?

Anonymkode: ab658...291

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er ikke vanlig å ikke takke for ting. Man bør takke for gaver og for hjelp. Selv takker jeg for gaver, for hjelp, for besøket, takker for at jeg fikk komme på besøk, takker for invitasjoner, takker hvis noen holder oppe døren for meg, om noen lar meg gå forbi dem i køen osv. Det er normal folkeskikk å si takk. Det samme gjelder å si unnskyld hvis man trenger å komme forbi, i stedet for å bare bryte seg fram. Men jeg opplever ofte at folk verken takker eller unnskylder seg. Må si at jeg faktisk ser litt ned på folk som mangler folkeskikk og oppdragelse. 

Anonymkode: 04860...683

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ikke takker for gaver.

Jeg har to søskenbarn, brødre, som jeg aldri kan huske å ha fått noen takk fra. Vi bor langt fra hverandre og har sendt julegaver med posten eller levert gaver på forhånd. De er voksne nå, og selv om jeg sender gave til barna så får jeg heller ingen tilbakemelding eller takk. Det har forståelig nok medført at jeg ikke gidder å sende noen gaver dit.  Den eneste gangen jeg har fått noen tilbakemelding er konfirmasjonskort, etter at eldste dattera ble konfirmert. Den andre datterens konfirmasjon ble jeg eller familien min ikke invitert til. Søskenbarna mine kommer begge fra et dannet hjem, og virker utenom det som ressurssterke og oppegående, men det at de aldri takker har jeg alltid stusset over.

For en stund siden var jeg invitert til et førtiårsdag til en i vennegjengen. Hun hadde først en privat feiring som jeg ikke var invitert til, men jeg ble invitert på festen noen måneder senere. Jeg spurte hva hun ønsket seg, og hun sa at hun ville ha en pengegave på Vipps. Jeg ga 300 kroner og takket for et fint selskap. I tillegg hjalp jeg til med å vaske opp etter festen, noe som tok flere timer. Ingen takk for hverken vipps eller oppvasken i etterkant. Hun arrangerte en restemiddag dagen etter. Ble ikke invitert til det, men hun hadde vel bestemt seg på forhånd om hvem som var inkludert der. 

Jeg må si at jeg ble litt skuffet. Er det vanlig å ikke takk for gaver som blir sendt i etterkant? Eller i det minste takke for arbeidet man har lagt i selve festen?

Beklageligvis så mangler enkelte evnen til å takke.

Tror det har litt med oppdragelsen de har fått hjemmenfra.

Her skriver alle barna som kan skrive takke kort de selv, de som nesten er skoleklar skriver av det jeg har skrevet for de og de aller minste sender en tegning.

Joda vet det sikkert er søppel for noen å få takkekort etter f.eks jul men det har med at de skal lære å være takknemmelig for det de får.

Er tilogmed så sær at jeg lærer jentebarna mine å neie når de takker personlig, og guttebarna bukker, dette gjør de og første gang de hilser på nye mennesker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt er det uhøflig å ikke takke. Folk med normal folkeskikk takker alltid, både for hjelp og gaver, om de nå kommer i etterkant eller ikke. 

Anonymkode: 16401...13b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsket seg gave på vipps? Mulig jeg er gammeldags, men jeg syntes det var uhøflig i seg selv, også å ikke takke i tillegg.. 

Anonymkode: 26be0...9c3

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være at de som ikke takker, er vant til å få så mye gaver, og hjelp at de ser på det som en selvfølge  og ikke noe de trenger å takke for?

Jeg stusser veldig over at noen som virker sosialt oppegående ellers, ikke har det med å takke for ting. Når det gjelder julepresanger så forventer jeg ikke et eget takkekort, men en telefon, eller i det minste en sms hadde vært aldright:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsket seg gave på vipps? Mulig jeg er gammeldags, men jeg syntes det var uhøflig i seg selv, også å ikke takke i tillegg.. 

Anonymkode: 26be0...9c3

Det er vel en svarfunksjon der også? Det var jo ikke store beløpet men jeg følger jo folks sine ønsker, jeg vet jo at det koster mye å arrangere et slikt lag. Jeg så at tre  andre gikk sammen om en gave på 600 kroner, så da er vel 300 kroner helt innenfor.  Jeg er også skuffet over at hun ikke takket meg for arbeidet i ettertid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en svarfunksjon der også? Det var jo ikke store beløpet men jeg følger jo folks sine ønsker, jeg vet jo at det koster mye å arrangere et slikt lag. Jeg så at tre  andre gikk sammen om en gave på 600 kroner, så da er vel 300 kroner helt innenfor.  Jeg er også skuffet over at hun ikke takket meg for arbeidet i ettertid.

Du har all rett til å være skuffet. Hun burde takket! Synes også det er ite classy å ønske penger på Vipps.. Dessverre lever vi i et samfunn hvor folk forventer og forventer. Sjelden jeg hører folk takke lenger... Jobber med ungdom og kun et par av flere hundre sier takk hvis de får hjelp til noe ekstra, eller hvis læreren printer ut eller gjør dem en tjeneste. Trist at det er blitt slik. Foreldrene svikter, det er DE som skal lære ungene å si takk, det lærer man nemlig ikke på skolen.

Anonymkode: b2f1a...4ac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har all rett til å være skuffet. Hun burde takket! Synes også det er ite classy å ønske penger på Vipps.. Dessverre lever vi i et samfunn hvor folk forventer og forventer. Sjelden jeg hører folk takke lenger... Jobber med ungdom og kun et par av flere hundre sier takk hvis de får hjelp til noe ekstra, eller hvis læreren printer ut eller gjør dem en tjeneste. Trist at det er blitt slik. Foreldrene svikter, det er DE som skal lære ungene å si takk, det lærer man nemlig ikke på skolen.

Skulle gjerne sett at det var et eget fag som het "folkeskikk"  på skolen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Noen mennesker har bare vanskelig for å si det. Det har ingenting med utakknemlighet å gjøre.

Akkurat som at noen mennesker kan ikke si at de er glad i noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må bare si at barna lærer atskillig om folkeskikk på barneskolene i dag. Sosial oppførsel og følelser er på agendaen hver dag! 

Det er vi, foreldregenerasjonen, som ikke fikk denne opplæringen på skolen (eller hjemme).

Anonymkode: 3f2b9...110

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samboers familie takker heller ikke for gaver, med mindre man er til stede når de pakker opp. De årene vi ikke feirer jul sammen med de får vi altså ikke noen takk for julegavene, og når vi takker for gavene vi fikk av de takker de heller ikke for gavene de fikk av oss. Syntes det er pussig, men sånn er det bare :) 

Anonymkode: 7c78c...253

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en gave her om dagen. Jeg ble så overrasket, forfjamset og utilpass over oppmerksomheten at jeg rett og slett ikke greide å si takk! Hjernen sluttet å virke. Før jeg fikk summet meg var personen gått videre og jeg ble stående igjen som en uhøflig idiot. Hvis noen føler at de kjenner igjen dette så vil jeg bare si: beklager så mye og tusen takk!

Anonymkode: c8088...9a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboers familie takker heller ikke for gaver, med mindre man er til stede når de pakker opp. De årene vi ikke feirer jul sammen med de får vi altså ikke noen takk for julegavene, og når vi takker for gavene vi fikk av de takker de heller ikke for gavene de fikk av oss. Syntes det er pussig, men sånn er det bare :) 

Anonymkode: 7c78c...253

Merkelig. Er det noe som dere har tatt opp med dem eller blir det for vanskelig?

er det noen som er oppdratt med at man bare trenger å takke når mottakeren er der fysisk? 

Hva barna gjør når de er voksne kan man ikke styre men synes det er meget merkelig at barn kan motta gaver fra andre folk uten at de blir oppfordret til takke for det. Eller blir de opplært til det, men at  foreldrene  ikke følger det opp?

hva om de ikke får presanger, etterlyser de det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Noen mennesker har bare vanskelig for å si det. Det har ingenting med utakknemlighet å gjøre.

Akkurat som at noen mennesker kan ikke si at de er glad i noen.

Det kan godt tenkes at noen har en større vanske der. Er de da bevisst på hvilke problemer det medfører? At det kan bli vanskelig å finne en livspartner eller holde på venner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har samme erfaring selv. Hva venter du....jeg legger merke til at det er foreldre som skrive takkekort for konfirmanten.

Fikk to takkekort i fjor, der det var foreldre som har skrevet de.

Noen ganger vet ikke konfirmanten hvordan kortene var engang

Samme til jul. Her var vi samlet,også noen gammeltanter. Så ringer en i familien og takker for gaven til ungene. Hils til tante å si talk også,var beskjeden. Da er ungene 13 og 7 år, de skal ikke takke selv.

Foreldre gjør barn stor urett ved ikke å lære de dette

Anonymkode: df982...f80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24. mars 2017 den 16.08, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne sett at det var et eget fag som het "folkeskikk"  på skolen. 

Hvorfor det?! Det er jo foreldrene som skal oppdra barna, ikke lærerene. Lærerne skal lære bort fag. Synes det vitner om ansvarsfraskrivelse å ønske noe sånt. Hvilket fag skulle vi tatt ut for å få plass til det da? Matte, norsk, samfunnsfag? Samfunnsfag, KRLE og naturfag er allerede svært pressa på tid. Det er altfor få timer i uka. Skolen har virkelig ikke tid til å drive med helt grunnleggende oppdragelse i tillegg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Sendte hjemmestrikket gave og hjemmelaget kort i barselgave til et par for en stund siden. Fikk aldri noe takk, så måtte spørre om de hadde fått den. "Joda, den har vi fått" 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...