Gå til innhold

Badekar og dusjdører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ha litt synspunkter på dette: Vi har i dag et dusjhjørne hvor vi dusjer rett på flisene, med svingbare dusjdører. Jeg vil gjerne ha badekar på badet, men vi har ikke plass til både dusj og badekar separat, så jeg tenkte vi kunne sette et frittstående badekar der hvor det nå er dusjhjørne og bare svinge den ene døren inn til veggen, (badekaret blir da stående inntil denne døren) og la den andre døren stå slik at den fungerer som dusjdør mellom badekaret og toalettet.

Vil dette bli en litt rar løsning? Fordelen er jo at om vi blir lei badekaret er det jo bare å ta det ut og så er dusjdørene der som vanlig igjen uten at vi trenger å montere dusjdører på nytt. Har ikke mye penger å bruke på bad, så så dette som en rimelig og praktisk (??) løsning, da man bare trenger å finne et rimelig badekar. Setter pris på konstruktive tilbakemeldinger! :)

AnonymBruker
Skrevet

Ser for meg at dusjdøren er alt for kort til å være effektiv mot å stoppe søl. Jeg oversvømmer alltid bad når jeg må vaske håret i badekar med delvis vegg, og da er som regel veggen lenger enn en dusjvegg.

Anonymkode: 4b07d...e64

Skrevet

Men rent estetisk, høres løsningen helt fjern ut for andre enn meg? :P

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Bubblerock skrev:

Jeg vil gjerne ha litt synspunkter på dette: Vi har i dag et dusjhjørne hvor vi dusjer rett på flisene, med svingbare dusjdører. Jeg vil gjerne ha badekar på badet, men vi har ikke plass til både dusj og badekar separat, så jeg tenkte vi kunne sette et frittstående badekar der hvor det nå er dusjhjørne og bare svinge den ene døren inn til veggen, (badekaret blir da stående inntil denne døren) og la den andre døren stå slik at den fungerer som dusjdør mellom badekaret og toalettet.

Vil dette bli en litt rar løsning? Fordelen er jo at om vi blir lei badekaret er det jo bare å ta det ut og så er dusjdørene der som vanlig igjen uten at vi trenger å montere dusjdører på nytt. Har ikke mye penger å bruke på bad, så så dette som en rimelig og praktisk (??) løsning, da man bare trenger å finne et rimelig badekar. Setter pris på konstruktive tilbakemeldinger! :)

Det er en meget dårlig løsning. Alt vann som treffer dørene vil åpenbart renne ned langs dem og ende på gulvet i badet. Og det er mye vann. Uten at dørene er lukket vil vannet flyte utover mye av gulvet ditt. Vått og lite hensiktsmessig.

Det du bør gjøre er: demontere dusjdørene og lagre dem i en bod. Dersom du ikke overhodet har lagringsmuligheter kan du selge dem.

Så får du tak i et badekar av typen "lite og høyt" og setter det inn der dusjen er. Så kjøper du silikon til å fuge mellom vegg og kar slik at vann renner i karet og ikke på gulvet. Til det kjøper du en enkel dusjvegg som festes mellom kar og rom. Denne fuges også til kant badekar. Alle deler kan helt sikkert kjøpes brukt - veggen trenger ikke være av super kvalitet, det er snakk om en enkel plastvegg for å hindre søl.

Anonymkode: aecca...ada

Skrevet

Høres helt OK ut. Mange hoteller har den løsningen. Man må selvsagt være forsiktig når man dusjer og ikke sprute over alt, men estetisk tror jeg det kan bli helt OK...

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Puny skrev:

Høres helt OK ut. Mange hoteller har den løsningen. Man må selvsagt være forsiktig når man dusjer og ikke sprute over alt, men estetisk tror jeg det kan bli helt OK...

Nei, ingen hoteller har den løsningen. 

Ta bort dusjdørene. 

Plasser badekaret inntil veggen og skaff/kjøp en badekarsskjerm/vegg til å montere oppå badekaret.

Anonymkode: 0a437...9d0

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en meget dårlig løsning. Alt vann som treffer dørene vil åpenbart renne ned langs dem og ende på gulvet i badet. Og det er mye vann. Uten at dørene er lukket vil vannet flyte utover mye av gulvet ditt. Vått og lite hensiktsmessig.

Det du bør gjøre er: demontere dusjdørene og lagre dem i en bod. Dersom du ikke overhodet har lagringsmuligheter kan du selge dem.

Så får du tak i et badekar av typen "lite og høyt" og setter det inn der dusjen er. Så kjøper du silikon til å fuge mellom vegg og kar slik at vann renner i karet og ikke på gulvet. Til det kjøper du en enkel dusjvegg som festes mellom kar og rom. Denne fuges også til kant badekar. Alle deler kan helt sikkert kjøpes brukt - veggen trenger ikke være av super kvalitet, det er snakk om en enkel plastvegg for å hindre søl.

Anonymkode: aecca...ada

Det blir nok mye vann utover gulvet ja.. Det blir nok bedre å gå for badekar i hjørnet da, men har ikke sett dusjdør/vegg til badekar annet enn i glass, fins det noe i annet materiale? 🤔 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha glass? 

Fantes i plast før, men tror de fleste leverandørene har sluttet med det - vanskelig å holde rent. 

Skrevet (endret)

Tenkte på sikkerhet og slikt, men de fleste er vel i herdet sikkert glass for tiden. Barn i badekar kan jo bli litt crazy! 😂 Noen som vet om et sted det ikke koster flere tusenlapper for en slik dusjdør til badekar? Vil helst ha dør og ikke fast vegg.

Endret av Bubblerock
AnonymBruker
Skrevet

De fleste rørleggerbutikker har mange leverandører og kan levere i alle prisklasser. Rimligste jeg kommer på i farten koster 1400,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...